לחץ דם: לא כל כך לוחץ

(0)
לדרג

מחקרים עדכניים מצאו כי אין תועלת בהורדת לחץ הדם אל מתחת לערכים של 140/90. מעשנים, חולי סוכרת והסובלים מהשמנת יתר צריכים להקפיד במיוחד על ערכים תקינים

מאת: פרופ' יהונתן שרעבי

יתר לחץ דם מוגדר כלחץ דם הגבוה מ-140/90. ערך זה נקבע על סמך מחקרים רבים שהראו כי הסיכוי לחלות במחלות לב, כלי דם, מוח וכליה גדל באופן משמעותי מערכים אלו ומעלה. אולם, לחץ הדם הגבוה אינו הגורם היחיד למחלות הלב וכלי הדם: גם סוכרת, עודף שומני הדם, עישון והשמנת יתר גורמים נזק לכלי הדם. הסיכון גבוה במיוחד בקרב מי שסובלים מכמה מגורמי הסיכון האלו. החברה הישראלית ליתר לחץ דם קבעה לכן שיש לבחון לא רק את לחץ הדם, אלא גם את מידת הסיכון הכוללת הנקבעת מנוכחות גורמי סיכון נוספים על אלה שהוזכרו לעיל ובעיקר כשכבר נגרם נזק כמו התקף לב, אירוע מוחי, ספיקת כליות וכיו"ב .

יעד נמוך מידי - לא תמיד יעיל

עד לאחרונה ההמלצות היו כי בקרב מי שמצויים בסיכון גבוה כדאי להביא את לחץ הדם לערכים נמוכים במיוחד, כלומר - מתחת ל-130/80. לאחרונה נבחנה גישה זאת באופן ישיר בשני מחקרים גדולים. האחד, שנקרא מחקר ה-INVEST, עקב אחר 6,400 חולים עם יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב, כלומר חולים בסיכון גבוה. לאחר מעקב בן חמש שנים, הוכיח המחקר כי חשוב להוריד את לחץ הדם אל מתחת ל-140/90, אולם לא היתה כל תועלת בקרב אלו שלחץ הדם שלהם הורד אל מתחת ל-130/80. מחקר גדול נוסף, מחקר הACCORD- שפורסם בעיתון היוקרתי NEJM , עקב במשך כחמש שנים אחר 4,733 חולים עם יתר לחץ דם וסוכרת. כל החולים טופלו להורדת לחץ דם, חציים מתחת ל-140 וחציים מתחת ל-120. התוצאות הראו כי אין כל הבדל בין אלו שהטיפול היה אגרסיבי לבין אלו שהסתפקו בהורדת לחץ דם אל מתחת ל-140/90.

ממחקרים אלו לומדים שני דברים. האחד - שגם כשחולים מצויים בסיכון גבוה, אין צורך או תועלת בהורדת לחץ דמם ליעד נמוך מ-140/90. ניסיונות כאלו יכולים אף להביא לתופעות לוואי שליליות, ובהיעדר הוכחה גורפת שיש בכך תועלת, הם מיותרים. המסקנה השנייה מהנתונים היא שאצל מי שנמצאים בסיכון גבוה, הפגיעה בכלי הדם כבר אינה הפיכה, ולא ניתן לסובב את הגלגל אחורנית בעזרת טיפול מוריד לחץ דם. טיפול מונע ובזמן, וניהול אורח חיים בריא מגיל צעיר - הם הדרך להימנע מתוצאותיו ההרסניות של לחץ דם גבוה, בעיקר בקרב מי שמתאפיינים בגורמי סיכון מרובים.

פרופ' יהונתן שרעבי הוא מנהל המכון ללחץ דם, תל השומר, וחבר הנהלת החברה הישראלית ליתר לחץ דם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום