חיידק נדיר: "ריקציה אפריקה"

(0)
לדרג

החיידק נתגלה בביה"ח "בני ציון" אצל שתי מטיילות ישראליות שחזרו מדרום אפריקה. מומחה: מדובר בקרציות היושבות על צמחים וקופצות על אנשים המטיילים בסבך היער

מאת: מערכת zap doctors

שתי נשים ששבו לישראל מטיול, בנפרד, בפארק קרוגר שבדרום אפריקה אובחנו עם חיידק "ריקציה אפריקה" ביחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי "בני ציון".

הנשים הגיעו לביה"ח עם חום, כאב ראש, כאב שרירים ופריחה. הן לא העלו על דעתן כי מדובר בחיידק חדש ונדיר, הגורם לעקיצת "קרצייה אפריקאית".

פרופ' ישראל פוטסמן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת המטיילים, מסביר: "'מחלת ריקציה אפריקה' שייכת למשפחת 'מחלות החום האקזוטיות', כאשר 'אחותה הגדולה' והמוכרת יותר היא המלריה. המחלה מתפתחת על ידי חיידק מזן חדש הנקרא R.africa., גורמת למחלת חום דמוית שפעת המלווה בנגע עורי נמקי. למחלה יש תקופת דגירה של שבועיים, והיא מגיבה היטב לטיפול בדוקסילין. עם זאת, מחלות ריקציאליות שאינן מטופלות בזמן יכולות לגרום לזיהום קשה ואף למוות".

פרופ' פוטסמן מוסיף כי בניגוד למחלות ריקציאליות הקיימות בישראל ומועברות על ידי עקיצת קרציות כלבים, כאן מדובר בקרציות היושבות על צמחים וקופצות על בני האדם המטיילים בסבך. "מחלת 'עקיצת הקרציה האפריקאית' אינה מוכרת בארץ, משום שמדובר במחלה יחסית נדירה. מחקר שביצע ד"ר אטיאס מביה"ח שיבא בשנת 2008 בקרב 671 מטיילים ישראלים, שחזרו מטיול בדרא"פ, זיהה את המחלה אצל 9 אנשים בלבד".

ההמלצה לכל מטייל, לפני נסיעתו, היא לגשת למרפאת מטיילים קרובה, ללמוד על הסכנות הקיימות במדינות השונות להצטייד בתרופות ובתכשירים למניעת עקיצות, וללבוש בגדים ארוכים ונעליים גבוהות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום