חדש: ייעוץ תרופתי בהריון

(0)
לדרג

נשים בהריון שנוטלות תרופות כרוניות תוכלנה לקבל ייעוץ תרופתי במרפאה חדשה בבית החולים ליס. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בית חולים "ליס" ליולדות פותח בימים אלה מרפאה חדשה, שמיועדת לנשים בהריון ולנשים שמעוניינות להיכנס להריון, וסובלות ממחלות כרוניות - בגינן הן נוטלות תרופות.

במסגרת המרפאה, ניתן ייעוץ של רופאה גניקולוגית המומחית בפרמקולוגיה וטרטולוגיה - ענף ברפואה העוסק בסיבות להתפתחות עוברית בלתי תקינה, בעיקר על רקע גורמים סביבתיים במהלך ההיריון, כגון נטילת תרופות, חשיפה לקרינה, מחלות אימהיות וגורמים זיהומיים שונים.

ד"ר חגית קליגר, מנהלת המרפאה מסבירה כי "נשים החולות במחלה כרונית המחייבת נטילת תרופות או כאלה שמסיבות שונות נטלו תרופות בזמן הריון, תוכלנה לקבל ייעוץ לגבי נטילת תרופות מבוקרת בהתאמה למצב ההריוני. במהלך הייעוץ תינתן הכוונה על המשך בדיקות ומעקב המותאם באופן פרטני למטופלת למען שלומה ושלום עוברה".

לדברי ד"ר קליגר, "עד 1950, מקובל היה לחשוב שהשיליה מהווה מעין "מחסום" שדרכו שום חומר אינו מסוגל לחדור ולפגוע בעובר. כתוצאה מכך, בעבר לא התייחסו לחשיבות החשיפה לגורמים סביבתיים במהלך ההריון. טרגדיית התלידומיד (תרופה לבחילות בוקר בהריון שהוצאה משימוש בשל פגיעת בגפיים של אלפי תינוקות) שינתה את אופן ההתייחסות מן הקצה אל הקצה, שכן בגינה נמצא כי השיליה מאפשרת מעבר לתרופות ולתוספי מזון. בעוד שיעור ההיארעות של מומים מולדים באוכלוסיה הכללית עומד על 1%-3%, חשיפה לחומרים טרטוגניים (חומרים המועברים מהאם לעובר ועלולים לגרום לו נזק), ובהם תרופות, מהווה רק 2%-3% מכלל המומים המולדים".

התקופה הקריטית הקשורה לפוטנציאל הטרטוגני של תרופה (או גורם סביבתי כלשהו) היא בין שבוע 4 לשבוע 10 להריון (מהיום הראשון לווסת האחרון) או משבוע 2 עד שבוע 8 (מזמן הביוץ). חשיפה לטרטוגן במהלך תקופה זו עלולה לגרום להיווצרות מומים פתוחים בעמוד השדרה, למומי לב ושלד, למומים בפנים, כגון חיך ושפה שסועים, ולמומים במבנה האוזן. חשיפה לטרטוגן במהלך תקופה זו עלולה גם להוביל להפלה טבעית, משום שמספר התאים בעובר קטן ופגיעה בהם עלולה להיות טוטאלית. אך אם העובר ישרוד, צפויה לו התפתחות תקינה.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום