סקירה: טיפולים בדליות וורידים

(0)
לדרג

טעות לחשוב כי דליות ברגליים נגרמות בשל השמנת יתר, עמידה ממושכת, מאמץ פיסי קשה, או הליכה בנעלי עקב. הסיבות השכיחות לבעיה הן תורשה והריונות

רופא כלי דם ,מומחה לכירורגיית כלי דם
077-9977294 (מספר מקשר)

לפי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, 41% מהנשים בגיל 50 סובלות מבעיה בוורידים. הדם זורם בוורידים אל הלב, כך שבוורידי הרגליים זורם הדם מלמטה למעלה. משאבת שרירי השו?ק דוחפת את הדם בדרכו למעלה, בכל הנעת רגליים,למשל בעת ההליכה. כל 1015 ס"מ ממוקמים מסתמים בתוך הוורידים, המונעים מהדם לדלוף חזרה לכיוון הקרסוליים. כאשר המסתמים תקינים, הדם זורם במערכת ללא כל בעיה. כאשר המסתמים אינם תקינים (מצב הקרוי אי-ספיקה), זרימת הדם ללב עדיין מתקיימת כסדרה, אך חלק מהדם ברגליים דולף בחזרה לכיוון הקרסוליים. התוצאה: הצטברות של דם ולחץ מקומי גבוה, שגורמים בהדרגה להרחבה של הוורידים ולהתבלטותם כלפי חוץ (דליות).

הסיבות השכיחות לכך הינן תורשה והריונות. טעות לחשוב כי התופעה נגרמת בשל השמנת יתר, עמידה ממושכת, מאמץ פיסי קשה, או הליכה בנעלי עקב. אין זה נכון גם שהתופעה גורמת לקטיעת רגליים.

לא רק עניין אסתטי:

תסמיני הדליות ברגליים הם חום וגרד ברגל, נפיחות, כאבים והרגשה של רגל כבדה ועייפה. התופעות מחמירות בקיץ, בערב ובעת עמידה ממושכת במקום אחד. אצל נשים חלה החמרה בימי המחזור.

אם הבעיה לא תטופל, התופעות יחמירו. במשך הזמן ייווצרו בצקות ושינויים בצבע עור הרגל, לגוון חום. בהמשך יש סיכון לסיבוכים חמורים יותר, כמו דלקות וסתימות בוורידים, דימום וכיבים.

את התופעות האלה אפשר למנוע על ידי טיפולים, ובתוך כך גם לשפר משמעותית את מראה הרגליים.

כיום נעשה האבחון אך ורק באמצעות אולטרה-סאונד דופלקס, שבאמצעותו ממפים את כל ורידי הרגל. מיפוי זה מאפשר לאתר את הוורידים שנפגעו ולהציע את הטיפול המתאים. (בעבר, האבחון נעשה על סמך התבוננות הרופא ברגל, דבר שהביא לטעויות בשיעור של לא פחות מ-45%).

טיפולים אפשריים:

טיפול מכני (לא פולשני) הליכה מרובה, הימנעות מעמידה וישיבה ממושכות בלא תנועה. הפעלת שרירי השוק, ובעמידה ממושכת העברת משקל מרגל לרגל או הליכה במקום. בישיבה הפעלת הקרסוליים (כמו שהפעילו מכונת תפירה) ושימוש בגרביים אלסטיים. כך יפחתו הכאב והנפיחות ויימנעו הסיבוכים. טיפול זה יכול למנוע מהמצב להידרדר, אך אינו באמת משפר אותו.

טיפול פולשני- המשותף לטיפולים הפולשניים הוא הניסיון למנוע זרימת דם דרך מסתמים שאינם תקינים. הדבר מתבצע באמצעות ביטול המערכת השטחית (מערכת רזרבית), כך שהדם הוורידי יזרום ברגליים רק דרך המערכת העמוקה. כתוצאה מכך מתבטלים כיסי הדם הגדולים: הדליות.

לטיפול פולשני כמה מטרות: ביטול הדליפה כלפי הקרסוליים ויתר הלחץ הוורידי, וסילוק הדליות.

התוצאות המצופות הן חזרה מהירה לתפקוד מלא, הישנות נמוכה של התחלואה ושיפור קוסמטי.

ניתוח שליפה הטיפול הוותיק ביותר (106 שנים) וגם הפולשני ביותר. מבוצע בהרדמה כללית או אפידורלית. בטיפול זה מבצעים חתך באזור המפשעה וחתך נוסף באזור הברך. תולשים את הווריד הספון הארוך על ידי תיל מיוחד (פעולה הקרויה סטריפינג). בשו?ק מוסיפים עוד חתכים קטנים באזורי צבר דליות לתלישה מקומית. מספר החתכים תלוי במספר צברי הוורידים. הניתוח נמשך כשעתיים ואינו מבוצע במקביל בשתי הרגליים.

בשל חסרונות הטיפול הפולשני החתכים והצלקות, ההחלמה האיטית וההישנות התכופה יחסית של הבעיה התפתחו טיפולים חדשניים.

טיפול בלייזר תוך ורידי מבוצע בהרדמה מקומית. דרך חתך זעיר בעור מתחת לברך משחילים את סיב הלייזר אל הווריד הספון הארוך. החימום הפנימי גורם לכיווץ הווריד והרס דופנו, ומונע זרימת דם בו. ענפים קטנים ודליות בשו?ק התחתונה מסולקים בחתכי-דקירה קטנים דרכם נתלשים הוורידים תחת הרדמה מקומית. ההחלמה מהירה : בתוך יומיים-שלושה. התוצאות טובות יותר מאשר בניתוח הרגיל. שיעור ההצלחה המיידי הוא כ-98%, והסיכוי להישנות הוורידים הוא 15% בלבד.

הטיפול מבוצע בחדר ניתוח, ואינו ניתן לביצוע לאחר ניתוח ורידים קודם.

טיפול בגלי רדיו תוך ורידי (RF) טיפול זה כמעט זהה לטיפול בלייזר, אלא שכאן משתמשים בסיב של גלי רדיו. הלייזר "שורף" רק בקצהו ומתקדם במהירות קבועה של 0.5-2 מ"מ לשנייה. סיב גלי הרדיו "שורף" מקטעים של 7 ס"מ למשך 20 שניות. יתרונו בעיקר בדליות מאוד גדולות ושטחיות, אז יש פחות פיגמנטציה וכאב בשל טמפרטורת ההפעלה הנמוכה יותר (לעומת לייזר).

טיפול בקצף (הזרקת קצף מונחית באולטרא-סאונד) טיפול זה מבוסס על תרופה שמסוגלת להרוס את הדופן הפנימי של הווריד על ידי יצירת דלקת כימית, כדי שלא יזרום בו דם. התרופה מוחדרת לתוך הווריד באמצעות מחט (כמו בבדיקת דם). התרופה מוחדרת כקצף סמיך (דמוי קצף גילוח) הדוחה את הדם ומאפשר לתרופה לפעול על דופן הווריד מבלי שהתרופה תימהל ותישטף בדם. הקצף הוא אחיד וסטרילי ונוצר מעירוב התרופה עם אוויר. ההזרקה מבוצעת רק תחת אולטרא-סאונד. הקצף מוזרק לשורשים בעומק ולא לוורידים הנראים לעין, משם הוא מתפשט. בריכוזים ונפחים שונים ניתן לטפל בכל הוורידים. הטיפול מתבצע בכמה פגישות עם מרווח של כחודש לפחות בין פגישה לפגישה.

יתרונות: הטיפול מבוצע במרפאה ולא בחדר ניתוח. זהו הטיפול היחידי שניתן לבצע לאחר כישלון טיפולי קודם (ניתוח, לייזר או גלי רדיו). כמו כן, זהו הטיפול היחיד לדליות בשו?ק. מדובר בטיפול זול וניתן לחזור עליו בקלות. חסרונות: טיפול ארוך יותר הדורש כמה פגישות ותחזוקה. תיתכן פיגמנטציה בעור.

טיפול בקיטור (אדי מים) טיפול חדשני וניסיוני: דרך סיב בווריד הספון (כמו בלייזר או בגלי רדיו) מוזרם קיטור בלחץ גבוה שהורס את הווריד. יתרון הטיפול נעוץ באפשרות לרפא ענפים מרובים ללא פיגמנטציה, מאחר שלא מוחדר כל חומר זר. חסרונו של הטיפול בכך שהוא דורש טשטוש עמוק בחדר הניתוח מאחר שהוא גורם כאב. אין עדיין מידע על השלכות הטיפול החדשני הזה לטווח ארוך.

ד"ר סמי ניטצקי משמש כמנהל היחידה לכירורגיה של כלי הדם הפריפריים וסגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי דם והשתלות בקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בוורידים, דליות ונימים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום