מחקר: משקה אנרגיה פוגע בילדים

(0)
לדרג

כשליש מהילדים צורכים באופן קבוע משקאות אנרגיה שעלולים לגרום לרעד ולעצבנות. ממצא: במשקה אחד יש קפאין רב העולה על הכמות המומלצת לילדים

מאת: מערכת zap doctors

משקאות אנרגיה נמכרים ללא פיקוח במרבית העולם המפותח. משקאות אלה מכילים כמויות גדולות של קפאין (עד 150 מ"ג למנה - פי 5 ויותר מאשר בקולה) וסוכר. שוק משקאות האנרגיה מגלגל 9 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד, ומעל מחצית מהכמות נמכרת לילדים ובני נוער. בשנים האחרונות הופיעו מספר דיווחים על תופעות לוואי קשות, שהופיעו בבני נוער ששתו משקאות אנרגיה - בייחוד כאשר הצריכה נעשתה בשילוב עם משקאות אלכוהוליים.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Pediatrics, היתה לסקור את המידע הקיים על הרגלי הצריכה וההשלכות הבריאותיות של משקאות אנרגיה בילדים ונוער.

שיטות

חוקרים מפלורידה, ארה"ב, ביצעו סקירת ספרות מקיפה. נעשה חיפוש בעזרת מילות מפתח רלוונטיות, הן במנועי חיפוש מקצועיים (Medline) והן במנועי חיפוש עממיים. נסקרו כל המאמרים שהכילו מידע על משקאות אנרגיה וילדים עד גיל 18.

תוצאות

28% מבני 12-14, ו-32% מבני 14-18 צורכים משקאות אנרגיה באופן קבוע (לפחות אחת לשבוע). 72% מבני 12-18 התנסו בשתיית משקאות אלה.

צריכת הקפאין היומית הממוצעת של בני נוער בארה"ב עומדת על 80 מ"ג ליום - מרביתה ממשקאות קולה.

צריכה של מעל 3 מ"ג קפאין לק"ג ביום נחשבת ללא בטוחה ועלולה לגרום תופעות לוואי. צריכה של משקה אנרגיה אחד "בלבד" עוברת את הסף הזה בילדים ונוער.

צריכת משקאות אנרגיה מלווה במקרים רבים בתופעות לוואי קלות כמו עצבנות ורעד. יש עשרות דיווחים מהעולם על תופעות לוואי קשות בילדים, כולל אי ספיקת כליות, הפרעות קצב, פגיעה כבדית ופרכוסים. ישנם אפילו מספר דיווחים על מקרי מוות בנערים כתוצאה משתיית משקות אלה.

מסקנה

משקאות אנרגיה נצרכים באופן קבוע על ידי ילדים ובני נוער, הן כחלק מתרבות פנאי והן כדי להתגבר על עייפות וחוסר שינה. בסקירה מקיפה לא נמצאה הוכחה ליתרונות כלשהם בצריכת משקאות אלה, ולא נמצאה כל עלייה בריכוז ובהישגים בלימודים בעקבות הצריכה. יש מאות דיווחים של תופעות לוואי קשות בעקבות צריכת משקאות אלה. במדינות מסוימות (דוגמת דנמרק ואורוגוואי) חל איסור מוחלט על מכירת משקאות אנרגיה. במרבית העולם, כולל בישראל, הם נמכרים ללא פיקוח. על רופאי הילדים להכיר בסכנות הקשורות בצריכת משקאות אלה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום