שינויי מזג אוויר מחמירים כאב?

(0)
לדרג

כך טוענים מרבית הסובלים מדלקת מפרקים. אולם, מחקר מצא כי הדבר נכון רק לגבי חלק קטן מהם. הסבר אפשרי לפער: מדובר בכאב פסיכוסומטי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לפי מאמרים שונים בספרות הרפואית, 50%-100% מהחולים הסובלים מכאב כרוני טוענים כי הכאב מחמיר בשינויי מזג אוויר. בשל כך, במחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת European Journal of Pain, ביקשו החוקרים לקבוע אם מזג האוויר משפיע על דרגת הכאב בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis).

הסקירה הרפואית כללה תשעה מחקרים שבחנו את הקשר בין מזג האוויר לבין חומרת הכאב בחולים עם דלקת מפרקים. סך המשתתפים בסקירה עמד על כ-500 חולים. משתנים רבים הקשורים למזג אוויר נכללו במחקרים, כאשר שלושת העיקריים היו טמפרטורה, לחות יחסית, ולחץ אטמוספרי, אשר תועדו במהלך המחקרים באופן יומיומי, יחד עם רמת כאב.

כאב פסיכוסומטי?

ניתוח הנתונים הצביע על העדר קשר בין משתנים הקשורים למזג אוויר לבין כאב.

החוקרים מסכמים כי למרות ש-50%-100% מהמטופלים עם כאב כרוני טוענים כי הכאב מחמיר בשינויי מזג אוויר, הדבר לא הודגם ברמה הקבוצתית בסקירה הנוכחית שהתמקדה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. אמנם, קיימת אפשרות כי מטופלים מסוימים רגישים יותר למזג אוויר מאחרים, ועל כן לא ניתן לשלול באופן מוחלט את ההשפעה של מזג אוויר על כאב.

החוקרים מציינים כי תוצאות מחקר זה עשויות להפתיע מטפלים ומטופלים רבים. אחד ההסברים האפשריים הוא תשומת לב רבה יותר לכאב בזמן שינויי מזג אוויר על רקע האמונה כי מזג אוויר אכן משפיע על רמת הכאב. הבנה זו עשויה לעזור לפתח שיטות התמודדות עם כאב. החוקרים אינם מזלזלים בחשיבות תחושת הכאב על ידי המטופלים, אך מדגישים כי התחושה וההשפעות עליה הן סובייקטיביות ופרטניות עבור כל מטופל.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום