דיכאון הילד קשור בדיכאון אמו

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: טיפול יעיל, תוך שלושה חודשים, בנשים הסובלות מדיכאון - משפר תסמינים פסיכיאטרים והפרעות התנהגות בקרב ילדיהן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש, אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת American Journal of Psychiatry, עולה כי טיפול יעיל בנשים הסובלות מהפרעת דיכאון עשוי להקל הפרעות התנהגות ותסמינים פסיכיאטריים בילדיהן.

לצד תוצאות מחקרים נוספים, אשר פורסמו לאחרונה, טוענים החוקרים כי ממצאים אלה מצביעים על כך שהפוגה בדיכאון באמהות מלווה בתוצאות חיוביות בילדיהן. לדבריהם, יש חשיבות לטיפול בהורה עד להפוגה בדיכאון. הם מציעים כי כאשר מטפלים בילד הסובל מדיכאון, יש לבדוק שמא גם אמו סובלת מדיכאון. מצב שכזה עשוי להיות ערוץ נוסף לסיוע עבור האם והילד גם יחד.

במחקר עקבו החוקרים באופן פרוספקטיבי אחר 80 אמהות וילדיהן, אשר טופלו ראשית בתכשיר Citalopram ולאחר מכן בנוגדי דיכאון, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) או בשילוב שלהם, על פי הצורך.
במרווחי זמן של שלושה חודשים במהלך השנה שלאחר ההפוגה בדיכאון האם, ביקשו החוקרים לבחון שינויים בתסמינים פסיכיאטריים, הפרעות התנהגות ותפקוד פסיכו-סוציאלי בקרב ילדיהן בגילאי בית הספר.

מבין 80 האמהות שנבדקו, מדווחים החוקרים על הפוגה מוקדמת ב-36 נשים (כלומר, תוך שלושה חודשים מתחילת הטיפול) ועל הפוגה מאוחרת ב-12 נשים (כלומר, לאחר 3-12 חודשים מתחילת הטיפול). במהלך השנה לאחר ההפוגה, נמצא כי אצל ילדים לאימהות בהן תועדה הפוגה בדיכאון נרשמה ירידה משמעותית בתסמינים הפסיכיאטריים ובהפרעות ההתנהגות.

עם זאת, לא נמצאו שינויים ניכרים בתסמינים הפסיכיאטריים או ההתנהגותיים בקרב הילדים לאמהות בהן לא חלה הפוגה בדיכאון במהלך תקופת המחקר, למעט הפרעות התנהגות מוחצנות, אשר גברו בקרב ילדים אלה.

החוקרים טוענים כי יתכן שהנשים אשר נותרו בהפוגה במהלך השנה הראשונה עשו כן מאחר שילדיהן המשיכו להראות שיפור. לעומת זאת, באמהות בהן לא חלה הפוגה בדיכאון, ייתכן שהפרעות ההתנהגות של ילדיהן תרמו לתסמיני הדיכאון האימהיים.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום