תזונה נכונה מפחיתה היפראקטיביות

(0)
לדרג

תזונה עשויה להשפיע על תסמיני ADHD. מחקר חדש מצא כי דיאטה מותאמת אישית לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יכולה להפחית תסמיני היפראקטיביות בכ-80%

מאת: מערכת zap doctors

הפרעות קשב וריכוז פוגעות ב-5% מהילדים במדינות מפותחות. ילדים אלה (והוריהם) סובלים מקשיים רבים בתחום הלימודים והקשרים החברתיים, ונמצאים בסיכון מוגבר להפרעות אישיות. הטיפול המקובל כיום בשיטות התנהגותיות מהווה פיתרון זמני, אך לא ברורים היתרונות ארוכי הטווח. ידוע כי הסיכון לפתח ADHD מושפע הן מתורשה והן מגורמים סביבתיים.

אחד הגורמים המקושרים תדירות להפרעות קשב וריכוז הוא התזונה. כפי שרגישות למזון גורמת להופעת תסמינים בעור ובמערכת העיכול, יש הגורסים כי רגישות למזון יכולה להתבטא גם בהפרעות קשב וריכוז. יתרה מכך, יש המציעים (בעיקר מטפלים אלטרנטיביים) לילדים אלה לעבור בדיקות אימוניות של רמות הנוגדן IgG כדי לבחון האם ההפרעה נגרמת על ידי רגישות למזון.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Lancet, היתה לבדוק האם ניתן להשפיע על תסמינים של ADHD בעזרת התערבות תזונתית.

שיטות

חוקרים מהולנד ובלגיה ביצעו מחקר פרוספקטיבי, אקראי ובחלקו כפול סמיות. בשלב הראשון גוייסו ילדים בגילאי 4-8 שנים שאובחנו עם ADHD. מחציתם טופלו בדיאטת אלימינציה (דיאטה שכללה אורז, בשר עוף, ירקות, אגסים, תפוחי אדמה ומים) במשך 5 שבועות, ומחציתם צוידו רק בהוראות כלליות של תזונה בריאה, אך לא בוצעה כל הגבלה במזונם. בתום התקופה נבדקו כל הילדים על ידי נוירולוג ומולאו שאלונים של תסמיני ADHD על ידי ההורים, המורים והרופא המטפל. כמו כן נלקחו בדיקות דם לרמות נוגדנים כלליים וספציפיים למזונות שונים. כל הילדים שהגיבו לדיאטה (כלומר ירידה של לפחות 40% במבחני ADHD סטנדרטיים) המשיכו לשלב השני של המחקר. בשלב זה נחשפו הילדים לתקופות של שבועיים לסירוגין למזונות שגרמו לתגובת IgG גבוהה ותגובת IgG נמוכה. ההורים והמטפלים לא היו חשופים למידע על רגישות למזונות. בתום כל תקופה שארכה שבועיים בוצעו שוב הערכות התנהגותיות ונלקחו רמות נוגדנים.

תוצאות

המחקר כלל, תחילה, 100 ילדים, 50 בכל קבוצה.

בקבוצת הדיאטה היתה ירידה משמעותית מאוד בממוצע הציון בכל תבחיני ההיפראקטיביות. סה"כ 78% מהילדים בקבוצה זו נחשבו למגיבים (ירידה של >40% במבחני הפרעות קשב וריכוז).

19 מתוך 30 הילדים שהמשיכו לשלב השני הדגימו החמרה ניכרת בתסמינים כאשר בוצע תיגר למזונות (במבחן התיגר, החזירו בהדרגה מזונות מסוימים ובדקו האם מופיעים תסמינים של הפרעות התנהגות, זאת בכדי לגלות אילו מזונות משפיעים על הילד).

לא היה שום קשר בין רמות הנוגדנים IgG או IgE כלליות לבין הסיכוי לתגובה טובה לדיאטה. כמו כן, לא נמצא קשר בין בדיקות נוגדנים ספציפיים כנגד מזונות לבין הסיכוי להחמרה בעת תיגר עם מזון זה.

מסקנה

דיאטת אלימינציה היא אופציה טובה לניסיון טיפולי בילדים עם ADHD. מתוך הילדים המגיבים לדיאטה ניתן לערוך בדיקות תיגר כדי לקבוע אילו מזונות ניתן להוסיף. יש לשלול על הסף את הנוהג לקבוע רמות נוגדן IgG כנגד מזונות שונים (בדיקה זו מוצעת באופן פרטי ויקרה מאוד) בילדים עם ADHD, כיוון שאין קשר בין הרמות לבין תגובה לדיאטה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום