עישון: גורם מרכזי למוות בעריסה

(2)
לדרג

ב-12 השנים האחרונות נשמרת מגמה של יציבות בכל הנוגע לשיעור תמותת תינוקות ממוות פתאומי בלתי מוסבר. בין גורמי הסיכון: עישון ושינה משותפת עם התינוק

מאת: מערכת zap doctors

84 תינוקות מתו בישראל בשנת 2009, באורח פתאומי ובלתי מוסבר, מתוך 169 אלף תינוקות שנולדו - שיעור של כ-0.5% ל-1,000 לידות חי. שיעור זה לא השתנה משמעותית בתקופה של 12 שנים (1997-2009). כך עולה מנתונים, שהוצגו אתמול (ג') בכנס השנתי של "עתיד" - העמותה הישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות והמרכז הרפואי שערי צדק בירושלים.

בהיעדר נתיחה שלאחר המוות וחקירת זירת האירוע לאבחון מוות בעריסה לא ניתן לקבוע מהו המספר המדויק של התינוקות שמתו מוות בעריסה, מכלל מקרי המוות הפתאומי הבלתי מוסבר בישראל.

ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד: "בישראל, הרוב המכריע של התינוקות, שנפטרים באורח פתאומי ובלתי מוסבר, לא עוברים נתיחה לאחר המוות וזירת האירוע לא נבדקת בדקדקנות, כפי שנדרש לקביעת אבחנה של מוות בעריסה. בשנת 2009 בוצעו במכון לרפואה משפטית רק שתי נתיחות של תינוקות שנפטרו באורח פתאומי. בהעדר נתיחה, לא ניתן לקבוע כמה מבין התינוקות שנפטרו באורח פתאומי ולא מוסבר מתו כתוצאה מתאונה, ממחלה, או מפגיעה מכוונת וכמה מתו מוות בעריסה. ללא יכולת לאבחן מקרים מובהקים של מוות בעריסה, אנו מתייחסים לכל מקרי המוות הפתאומי הבלתי מוסבר, העלולים להישנות ולסכן את חייהם של הילדים הבאים במשפחה".

בישראל, נותר שיעור מקרי המוות הפתאומי הבלתי מוסבר בתינוקות באוכלוסיה הערבית גבוה פי 3 יותר מאשר באוכלוסייה היהודית. בעולם ובישראל מצויים תינוקות בנים בסיכון גבוה פי 1.5 מבנות למוות בעריסה.

בעקבות יישום ההמלצה להשכיב תינוקות לישון רק על גבם, חלה בעולם המערבי ירידה דרסטית של 50%-70% בשיעור תמותת התינוקות ממוות בעריסה.

מוות בעריסה
מוות בעריסה

העישון כגורם סיכון

העישון הפך כיום לגורם הסיכון המוביל למוות בעריסה, בתינוקות שמושכבים לישון על גבם. ממחקר שבוצע באנגליה נמצא כי הסיכון של אמהות מעשנות לאבד תינוק כתוצאה ממוות עריסה, גבוה פי 4 מאשר אמהות שאינן מעשנות. 9 מתוך 10 אמהות לתינוקות שמתו מוות בעריסה מעשנות.

בנוסף, קיים קשר כמותי בין מספר הסיגריות שהאם מעשנת למידת הסיכון למות תינוקה - אם המעשנת למעלה מ-20 סיגריות ביום מעלה פי 5 את הסיכון למות תינוקה.

גם כשהאם ההרה חשופה לעישון פאסיבי בלבד, נגרם נזק לעובר וליילוד והסיכון למוות בעריסה עולה משמעותית.

הימנעות מעישון בזמן ההריון ולאחר הלידה, של בני הזוג ושל כל המטפלים שבאים במגע עם התינוק, עשויה להפחית בכ-60% נוספים את מספר מקרי המוות בעריסה. בישראל מדובר בהצלת חיים של כ-40 תינוקות נוספים.

גם עישון פאסיבי מיד שלישית מעלה את הסיכון למוות בעריסה. מטפלת במעון יום, המעשנת מחוץ למעון ולא בסמוך לתינוק וניגשת לטפל בו לאחר מכן, כשבגדיה ושערותיה ספוגים בחלקיקים טוקסיים, שמקורם בעשן סיגריות, גורמת לתינוק לשאוף חלקיקים ומעלה את הסיכון למוות בעריסה. לכן, על מטפלים מעשנים להקפיד להתרחץ ולהחליף בגדים לפני המגע עם התינוק.

ד"ר ענת שץ: "מסקרים שערכנו ניכר כי המודעות לגורמי הסיכון למוות פתאומי בארץ אינה מספקת, וכשהיא כבר קיימת הורים ומטפלים אינם מיישמים את ההמלצות מצילות החיים".

"יש מקום להרחיב את המודעות לגורמי ההגנה והסיכון בקרב המטפלים השונים, מלבד ההורים, ולעודד השתתפותם בקורסי החייאה לתינוקות. הדבר נכון אף יותר, לאור מקרי המוות בתינוקות, שהתרחשו לאחרונה בישראל במעונות היום ואצל מטפלים נוספים, שאינם ההורים", מדגישה ד"ר שץ.

שינה משותפת - מסוכנת

לדבריו של פרופ' אד מיטשל, יו"ר החברה הבינלאומית לחקר ומניעת מוות בתינוקות - 50% מכלל מקרי המוות הפתאומי הבלתי צפוי בתינוקות מתרחש בעת שינה משותפת, ומגיע ל-90% מהמקרים מתחת לגיל חודש.

אם שנרדמת עם תינוקה על ספה מסכנת את חיי תינוקה פי 22, מאם שתינוקה ישן במיטה נפרדת. מעבר לסיכון הכרוך בתאונה, על ידי מחיצה פיזית של התינוקות, בשינה משותפת קיים סיכון, בלתי תלוי, למוות עריסה שככל הנראה קשור לחימום יתר ולעלייה בדו תחמוצת הפחמן.

הנקה - מגינה על התינוק

ממטא אנליזה של 18 מחקרים על השפעת ההנקה על חיי תינוקות, עולה כי הסיכון למוות עריסה בתינוקות יונקים קטן ב-50%, לעומת תינוקות שאינם יונקים. הסקירה עתידה להתפרסם בקרוב במגזין לרפואת ילדים Pediatrics.

להנקה השפעה מגנה גם אם התינוק יונק זמן קצר או ניזון מהנקה באופן חלקי. בנוסף, ההגנה על התינוק עולה ככל שמשך ההנקה ארוך יותר.

פגים - בסיכון מוגבר למוות בעריסה

מחקרים שונים מראים כי שכיחות מקרי המוות בעריסה של תינוקות שנולדו פגים גבוהה פי 2-4 מיילודים שנולדו במועד. הסיבה היא שפגים עם מצוקה נשימתית נושמים פחות טוב מתינוקות רגילים, כאשר משכיבים אותם על הבטן, ולכן נמצאים בסיכון מוגבר למוות.

ד"ר שץ מסבירה את חשיבות הנתיחה לאחר המוות בהבנת הגורמים למוות ובמניעתם בעתיד: "בעולם נמצא כי כרבע ממקרי המוות הפתאומי בתינוקות אינם נגרמים כתוצאה ממוות בעריסה. במקרים אלה בירור הסיבה, על ידי נתיחה שלאחר המוות, עשויה לסייע באבחון מקרי התעללות, מחלות מטבוליות ומחלות גנטיות אחרות".

המלצות לשינה בטוחה

יש להשכיב תינוק על הגב בלבד בכל זמן שינה (יום או לילה).

מומלץ להשכיב תינוק על בטנו בזמן שהוא ער ומצוי בהשגחת מבוגר.

יש להשכיב תינוקות על מזרן קשיח, שאינו שוקע בלחץ קל.

יש לשמור שסביבת התינוק תהיה נקייה מעישון (חשוב שאמהות, אבות וכל המטפלים יימנעו מעישון בזמן ההריון ולאחר הלידה).

יש להימנע מחימום יתר של סביבת התינוק - הטמפרטורה המומלצת היא 22 מעלות.

מומלץ להשכיב לישון במיטה נפרדת בחדר ההורים עד גיל 6 חודשים. יש להימנע משינה משותפת.

יש לשמור שהמיטה תהיה ריקה מכל חפץ כולל צעצועים, כריות ומגיני ראש.

יש להדק את השמיכה מתחת לכתפי התינוק, כשהוא שוכב בשליש התחתון של המיטה וכפות רגליו נוגעות בקצה המיטה או העריסה.

מומלץ להניק תינוקות ולשקול מתן מוצץ כשמשכיבים לישון (אחרי גיל חודש, כאשר כבר התרגלו לינוק).

בואו לדבר על זה בפורום מוות בעריסה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום