היריון: המדריך לאב שבדרך

(0)
לדרג

ההריון הוא חוויה זוגית, על אף שרק האישה נושאת את העובר ברחמה. לפיכך, על הגבר לתמוך בבת זוגו ולשאת בנטל המנהלתי והרפואי הכרוך בהריון

מאת: פרופ' אייל שיינר

"הריון זה לא מחלה" הוא המשפט הנפוץ ביותר שנשים שומעות במשך תשעת חודשי ההריון. ואכן, יש דברים בגו. ההריון הראשון הוא תקופה מופלאה, מרגשת ויחידה מסוגה. עם זאת, לא פעם נלווים לתחושות החיוביות גם תסכול וחששות הנובעים משינויים פיזיולוגיים ורגשיים של האישה ההרה, חוסר בהירות וחשש לגבי בריאותו של העובר וקושי להתמודד עם השינוי באורח החיים. כל אלה עלולים להביא לקשיים וחיכוכים בין בני הזוג דווקא בתקופה בה הם הכי זקוקים לתמיכה הדדית זה בזה.

בין בחילות להקאות, ריצה מבדיקה לבדיקה וקשיים להירדם בלילה, ישנם כמה דברים בסיסיים הנדרשים ממך בן הזוג כדי לצלוח את ההריון בשלום, להקל על האישה ולהכין עבורה את סביבת ההריון באופן אידיאלי:

מדריך לאב שבדרך
מדריך לאב שבדרך

הפן המנהלתי

במהלך ההריון על האישה ההרה לעבור לא מעט בדיקות. תוכל להקל עליה על ידי ארגון קלסר מעקב הריון שיכלול את תוצאות הבדיקות שנעשו ואת תוכנית הבדיקות העתידיות, כולל מועדים ומיקום. הקלסר יאפשר מעקב משותף אחר הבדיקות שחלקן נעשות בטווח זמנים קצר במהלך ההריון.

ברגעי הלידה חשוב מאוד לפעול ביעילות ובמהירות להקלה על היולדת ככל שניתן. לכן, מומלץ לבצע סיור בבית החולים בו בחרתם כמועדף ללידה ולדאוג לכל הקשור ללידה ולרגעים שאחריה, כמו לדוגמה ש?ריון חדר במלונית בית החולים.

הפן הרפואי

נוכחותך בבדיקות וביקורות רפואיות עשויה לחזק את תחושת ההזדהות והיותך חלק מההריון, וכן להוות תמיכה באישה ההרה. בנוסף, תחושות ואירועים שונים העשויים להופיע במהלך ההריון עלולים להלחיץ את האישה, וזהו בדיוק מקומו של בן הזוג להרגיע.

תחושה של ירידה בתנועות העובר יכולה לנבוע ממחזורי ערות ושינה של העובר, אך במקרים בהם לא מורגשת תנועה במהלך היום, ייתכן שמשהו אינו כשורה ויש לפנות לרופא המטפל. תחושה של רטיבות בתחתונים עלולה לנבוע מבריחת שתן או מהפרשות נרתיקיות אחרות שאינן מסכנות את ההריון, אך ההפרשה עלולה לנבוע מירידת מי שפיר. כדי להקל על האשה ולהרגיע את חששותיה במקרה של רטיבות, ניתן לפני הבהלה אל בית החולים, לבדוק האם מדובר בדליפת שתן או מי שפיר באמצעות ערכות לבדיקה ביתית (כגון "מיטסט") אם בדיקות אלה מגלות כי זו אכן דליפת מי שפיר, יש להגיע מיד לרופא כדי לא להסתכן בזיהומים לאם ולעובר. דרך נוספת לזיהוי היא צבע הנוזל המופרש. אם הוא שקוף עד צהבהב ובעל ריח של זרע או חרובים, ייתכן שמדובר בדליפת מי שפיר.

כאבים באזור האגן או כאבי בטן, במיוחד בשבועות האחרונים של ההריון, עלולים להטעות את האשה ולהתפרש כצירים. במהלך צירים, אשר הכאב המאפיין אותם הינו כאב המתפשט מהגב אל הבטן, ישנה התקשות של הרחם (ניתן לשים את היד על הבטן ולחוש זאת), בעת כאבי אגן או כאבי בטן אין התקשות כזו.

תופעה נוספת השכיחה בהריון אך נתפסת כצירים היא דלקת בדרכי השתן, שיכולה לגרום לכאבי בטן (ואם לא תטופל תוכל להוביל לצירים). ניתן להבחין בין דלקת בדרכי השתן לבין צירים בשל תחושת הצריבה במתן שתן, שאופיינית רק לדלקת, כמו גם התכיפות והדחיפות במתן שתן.

מצבים וסימנים נוספים הדורשים התייחסות הם דימומים, העלולים להצביע על הפלה טבעית כאשר הם מופיעים בשליש הראשון להריון ועל בעיות בשלייה (כמו ה?פ??ר?דו?ת שלייה, שליית פתח) או על תחילת הלידה כאשר הם מופיעים בסוף ההריון.

חשוב שבן הזוג יהיה מודע לתחושות, כאבים וסימנים המחייבים הגעה לרופא.

הפן המקצועי

הבנת חוויותיה ותחושותיה של האישה ההרה חשובה והכרחית, הן כחוויה המחזקת את הזוגיות והן כמקור מידע על ההריון והלידה, ובייחוד כאשר מדובר בהריון ראשון של בני הזוג. קורס הכנה ללידה מעניק לבני הזוג את הידע והכלים הנדרשים על שלבי ההריון והלידה, דבר אשר יאפשר התמודדות טובה יותר של שני בני הזוג עם מצבים שונים במהלך ההריון והלידה. בנוסף, מומלץ לקרוא ולצפות בחומרי רקע (ספרים, מגזינים וסרטים) ולהשתתף בפורומים של הריון ולידה שיסייעו לכם להבין טוב יותר את המתרחש בנפשה של האישה ההרה ואת החששות והאירועים השונים עמם עליה להתמודד.

היה הקול ההגיוני והמרגיע - הריון אינו מחלה, ישנן בדיקות שאין הכרח לבצע במהלך ההריון, ושביצוען אף טומן בחובו סיכונים. בהחלטות אלה על שני בני הזוג להיות שותפים.

תמיכה רגשית ונפשית

ההריון יכול להוות תקופה ממנה יוצאים בני הזוג מחוזקים, או לחילופין לערום קשיים ואף לנפץ את הזוגיות. חשוב לנסות ולהבין את חלקכם בתהליך ההריון ולקחת חלק בנטל, לא לצאת מנקודת הנחה שהאישה היא זו שבהריון ולכן עליה לדאוג לכל הנדרש, על אחת כמה וכמה חשוב שלא להאשים אותה במידה ושכחה לקבוע מועד לבדיקה או כל דבר אחר.

ההריון עלול לעורר אצל האישה קושי פיזי (דלקות בדרכי השתן, כאבי אגן, קושי בשינה וכד') וקושי נפשי (חשש לבריאות העובר, חשש מהלידה, בלבול, דיכאון, עייפות, תסכול וכד').

כאן אתם נכנסים לתמונה: נסו להיכנס לנעליה, להבין את חששותיה ולתמוך בה. תמיכה יכולה להתבטא בעידוד ולעתים אף מספיקה הקשבה.

פינוק ומה שמעבר

החל משישה שבועות לפני הלידה מומלץ לבצע עיסוי בשמן פרינאום. העיסוי מגמיש את אזור החיץ ומכין אותו לקראת המתיחה האינטנסיבית שלו בלידה. מעבר לתועלת הפיזיולוגית, מדובר בחוויה זוגית ואינטימית שניתן לפנק בה את האישה ההרה, כאשר ההמלצה היא לבצע את העיסוי פעמיים בשבוע, עשר דקות בכל פעם.

פרופ' אייל שיינר הוא רופא בכיר בחטיבת מיילדות וגינקולוגיה בבית חולים סורוקה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום