רוצים לישון? עמעמו את האורות

(0)
לדרג

מחקר חדש לקראת יום השינה הבינלאומי: חשיפה לתאורה מלאכותית, לפני השינה מקשה על ההירדמות. הסיבה: האור דוחה את הפרשת ההורמון מלטונין, המשרה עלינו עייפות

מאת: מערכת zap doctors

חשיפה לאור לפני השינה פוגעת ביכולת שלנו להירדם ולישון טוב בלילה. כך עולה ממחקר חדש, שפורסם במגזין "SLEEP". לדברי ד"ר גילי גבעתי, נוירולוגית ורופאת שינה במרכז הרפואי שיבא ובמכון השינה אסותא: "יש קשר ישיר בין חשיפה לתאורה לילית לבין הפרעות שינה. בחברה המערבית תאורה מלאכותית בשעות הערב והלילה היא דבר שבשגרה וקשה לדמיין את עצמנו חיים ומתנהלים בלעדיה. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי חשיפה לתאורה זו בבית ובסביבה טומנת בחובה לא מעט חסרונות".

המחקר, שנערך בקרב 116 נבדקים בגילאים 18-30, בחן את ההשפעה של התאורה הלילית על שלבי ההירדמות של הנבדקים. כך, כל נבדק נחשף במשך מספר ימים לתאורה גבוהה כמו תאורת פלורוסנט בשעות שלפני השינה, ולאחר מכן נחשף לאור מעומעם למשך מספר ימים נוספים. שעת השינה של כל הנבדקים במחקר היתה זהה לאורך כל שלבי הניסוי.

במחקר נמצא כי חשיפה לאור גבוה משפיעה על הפרשת הורמון המלטונין בגוף, שתפקידו להשרות תחושת עייפות ולווסת את השעון הביולוגי. כתוצאה מהחשיפה לאור נדחתה התחלת הפרשת המלטונין בשעה וחצי. כך לדוגמה, כאשר הנבדקים נחשפו לאור מעומעם, הפרשת המלטונין החלה כשעתיים לפני שעת השינה, ואילו כאשר נחשפו לאור גבוה, הפרשת המלטונין התאחרה והחלה רק כחצי שעה לפני שעת השינה. משמעות הדבר היא כי מועד ההירדמות בחשיפה לאור גבוה מתאחר ומשך הפרשת המלטונין במהלך הלילה מתקצר בהתאם.

ממצא נוסף העולה מהמחקר הוא שכאשר החשיפה לאור נמשכת גם במהלך הלילה, רמת המלטונין היומית נמוכה ביותר מ-50% בקרב רוב הנבדקים.

לחץ בעבודה - הפרעות שינה

למעלה מרבע מהאוכלוסייה יסבלו מהפרעות שינה במהלך חייהם. כיום ידוע שלהפרעות שינה יש השפעה שלילית משמעותית על תפקודנו בחיי היומיום, בעבודה, בתפקוד החברתי וביכולות הקוגניטיביות. הבעיה מחמירה בגילאים המבוגרים - 30%-45% מבני ה-50 ומעלה, סובלים מנדודי שינה, כאשר נשים סובלות מן הבעיה פי 1.5 יותר מאשר גברים.

על שכיחות הבעיה ניתן ללמוד גם מסקר שנערך לאחרונה, על ידי מכון 'גיאוקרטוגרפיה', לפיו כ-20% מהישראלים סובלים מנדודי שינה. הסיבה הנפוצה ביותר לנדודי שינה או לקושי בהירדמות היא לחץ בעבודה (24%). סיבות עיקריות נוספות שצוינו הן לחץ כלכלי ובעיות רפואיות.

הטיפול בבעיות שינה הוא משולב וכולל טיפול התנהגותי ותרופתי. לדוגמה, התכשיר סירקדין מספק באופן חיצוני מלטונין. בנוסף לכך יש להקפיד על שעות שינה קבועות, כולל בסופי שבוע, על היגיינת שינה הכוללת הימנעות משתיית קפאין או אלכוהול לפני השינה, על הימנעות מפעילות גופנית לפני השינה ומארוחות עתירות שומן או פחמימות.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום