מרווח קטן בין הריונות - מסוכן

(0)
לדרג

מחקר חדש: מרווח קטן בין הריונות (עד שנתיים) מגביר את הסיכון לאוטיזם. הסיבה: יתכן שהאם לא מצליחה להתאושש, כאשר ההריונות צפופים

מאת: מערכת doctors בשיתוף univadis

הגורם למחלות בספקטרום האוטיסטי אינו ידוע, אך חוקרים רבים סבורים שהשפעות סביבתיות עלולות להגביר את הסיכון לפתח את המחלה. ידוע כי סיבוכים סב-לידתיים, כגון משקל לידה נמוך והיפוקסיה עוברית מגבירים את הסיכון ללקות באוטיזם.

המרווח בין הריונות משפיע במישרין על הסביבה התוך רחמית, כאשר ידוע היום כי מרווח זמן קצר מגביר סיכון ללידות מוקדמות ולידות במשקל נמוך, ואילו מרווחים ארוכים בין ההריונות מגביר סיכון לרעלת הריון. לאור זאת, סברו החוקרים כי המרווח בין ההריונות עלול להשפיע גם על ההתפתחות הנוירולוגית של היילוד.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם ב-Pediatrics, היתה לבדוק האם יש קשר בין מרווח הזמן בין ההריונות לבין הסיכון להתפתחות מחלות מהספקטרום האוטיסטי.

שיטות

חוקרים מארה"ב ניתחו את נתוני היילודה של מדינת קליפורניה בשנים 1992-2002. זוהו כל לידות החי של זוגות אחים מלאים (שני ההורים זהים) בתקופת הזמן הנתונה. לצורך המחקר נבחרו הזוגות שהיוו לידה ראשונה ושנייה עבור אמם, כאשר הוצאו מהמחקר לידות תאומים.

בסיס הנתונים הוצלב עם רשומות רפואיות, לצורך איתור ילדים עם אבחנה של הפרעות בטווח האוטיסטי. עבור כל זוג אחים, שלפחות אחד האחים סובל מאוטיזם, חושב המרווח הבין הריוני, בנוסף לרישום נתונים דמוגרפיים רבים אודות היילוד והאם. המרווח הבין הריוני חושב כזמן שחלף בין לידת הילד הראשון ללידת הילד השני פחות שבוע הלידה של הילד השני. לבסוף בוצע ניתוח סטטיסטי מורכב שכלל רגרסיה לוגיסטית.

תוצאות

בסה"כ זוהו 725,987 זוגות של אחים שנולדו בתקופת המחקר, והחוקרים הצליחו להוציא מידע על מרווחי ההריון ב-96% מהמקרים.

זוהו 5,861 זוגות ילדים עם אבחנה של אוטיזם באחד האחים, ו-306 מקרים עם אבחנה של אוטיזם בשני האחים.

בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, נמצא קשר מובהק בין המרווח הבין-הריוני לבין הסיכון לאוטיזם, כאשר מרווח בין הריוני קצר מעלה סיכון ללידת יילוד עם אוטיזם. הסיכון הגבוה ביותר נמצא כאשר המרווח היה פחות משנה, אך גם מרווח של שנה עד שנתיים היה קשור בסיכון מוגבר.

הסיכון של ילד שני ללקות באוטיזם היה גבוה יותר מאשר הסיכון של ילד ראשון רק כאשר המרווח הבין הריוני היה קצר (פחות משנה).

כל המסקנות היו תקפות ללא קשר לשבוע הלידה, משקל היילוד או נתונים דמוגרפיים של ההורים.

מסקנה

המחקר הנוכחי מדגים קשר ישיר בין מרווח בין-הריוני קצר לבין הסיכון לאוטיזם ביילוד. הסיכון העיקרי מופיע כאשר המרווח קטן משנה, אך על פי המחקר נראה כי מומלץ להמתין עד 3 שנים בין ההריונות. לא ברורה הסיבה לתופעה, אך ייתכן כי מדובר בחסרים תזונתיים, כאשר מאגרי האם אינם מתמלאים לפני ההריון השני. העבודה חשובה מכיוון שבשנים האחרונות המגמה בעולם המערבי היא של התקצרות המרווחים בין ההריונות, בעיקר לאור העובדה שנשים רבות מתחילות את הילודה בגיל מבוגר יותר.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם, אספרגר ו-PDD.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום