משנכנס אדר מרבין בפציעות

(0)
לדרג

בחג הפורים נרשמת עלייה של פי 3.5 בפניות למיון, בגין כוויות מצעצועים מסוכנים, בהשוואה לשאר ימות השנה. ארגון "בטרם" מצייד אותנו בכללי בטיחות לחג פורים שמח ובטוח

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה נפגעים בחג הפורים ילדים ובני נוער, כתוצאה משימוש בחזיזים, זיקוקים, נפצים, קפצונים ושאר חומרי נפץ מאולתרים. מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי בחג הפורים נרשמת עלייה של פי 3.5 בפניות למיון בגין כוויות, בהשוואה לשאר ימות השנה.

הפגיעות השכיחות ביותר הן כוויות בדרגות שתיים ושלוש בידיים, בפנים, בצוואר או בירכיים. הסיבות לפגיעות הן רבות: החל משימוש באקדחי קפצונים, זריקת חזיזים, משחק בנפצים; דרך שאיפת גופים זרים; ועד אלרגיות חריפות כתוצאה משימוש בצבעי שיער ואיפור, שאינם ברישיון משרד הבריאות.

להלן דוגמאות למספר פציעות שאירעו בפורים שעבר, כתוצאה משימוש בצעצועים מסוכנים: בת 8 נכוותה קשה ואחותה בת ה-17 נכוותה קל משריפה, שפרצה בביתם כתוצאה ממשחק בנפצים; בן 8 נפצע בינוני, כשחבילת נפצים התפוצצה בידו; בן 13 איבד את הראייה בעינו בעקבות זריקת נפצים; בן 14 שיחק בנפצים וכתוצאה מכך חמש אצבעות ידו נקטעו, אפו נשבר ורסיסים חדרו לפניו.

אורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, אומרת: "תרחיש הפגיעה השכיח הוא התפוצצות הקפצונים או החזיזים בכיס המכנסיים, כתוצאה ממגע כף היד וחיכוכם. גם הפיקות הרגילות, הנראות לנו תמימות יחסית, הן חומר נפץ שעלול לסכן חיים".

כללי בטיחות לצעצועים

אסור להשתמש בכלי ירייה או אקדחים הדומים לכלי נשק אמיתי.

אסור להשתמש בכל סוגי הזיקוקים, החזיזים, כדורי נפץ ואבקות שריפה.

אין לאחסן קפצונים בכיס המכנסיים, אלא באריזתם המקורית או בתיק.

צעצועים מותרים לשימוש: קני נשיפה, קפצונים/פיקות לאקדחים (מנייר או מפלסטיק), חזיזי 'שום' המוטחים בקרקע.

כל צעצוע חייב בסימון כחוק עם הוראות אזהרה בעברית. מוצר שנרכש אצל רוכל/סוחר בדוכן ברחוב, שאינו מוכר, מסוכן ואין להשתמש בו.

יש להפעיל את קפצוני הנייר או את הפיקות באמצעות אקדח צעצוע המיועד לכך בלבד, ולא באמצעות אבנים או בדרכים אחרות.

אין לירות פיקות ודומיהן בקרבת האוזניים והעיניים - דבר זה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

רעשנים - יש לוודא כי רעשני הפלסטיק אינם סדוקים או שבורים, על מנת למנוע פציעות בילדים. יש לשים לב לרעשנים המכילים רכיבים קטנים, שעלולים להתפרק ו'למצוא את דרכם' לפיו של פעוט.

כללי בטיחות לתחפושת

מומלץ לרכוש תחפושת המאושרת, על ידי מכון התקנים, כאשר בתווית מצוין: "נבדק בהתאם לתקן הישראלי 562. הרחק מאש. כביסה מבטלת חסינות אש".

יש להעדיף תחפושת קצרה וצמודה, על פני תחפושות בעלות שרוולים נפוחים וחצאיות רחבות שוליים, העלולות להתלקח בבואן במגע עם מקור אש, כמו נרות, תנורים וכו'.

בהכנת תחפושות ביתיות לא כדאי להשתמש בחומרים דליקים כגון: צמר-גפן, נוצות ובשרוכים ובחוטים ארוכים העלולים להיכרך סביב הצוואר.

השימוש במסכות אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל 8. יש להימנע מרכישת מסכה בעלת שרוכים וחוטים העלולים להיכרך על צוואר הילד; לוודא כי פתחי העיניים שבמסכה רחבים דיים, כך ששדה הראיה לא יוגבל; לבדוק כי המסכה אינה צמודה לפניו של הילד, כך שיתאפשר לו לנשום באופן חופשי.

צבעים ואיפורים - יש לוודא כי האיפור הוא ברישיון משרד הבריאות. מוצרים לא מאושרים עלולים לגרום לנזקים משמעותיים לעור, מאחר שעורם של הילדים דק מאוד והחומרים הרעילים מסוגלים לחדור לעור במהירות רבה.

במשלוח מנות המיועד לילדים עד גיל 5 שנים, אין לכלול מאכלים העלולים לגרום לחנק, לדוגמה: סוכריות, מסטיקים עגולים, אוזני המן במילוי אגוזים, בוטנים או שקדים.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום