חום אימהי - גורם סיכון למום בעובר

(0)
לדרג

חום אימהי גבוה (מעל 38.4 מעלות) בטרימסטר הראשון בהריון מהווה גורם סיכון להופעת מומי לב בעובר. ההמלצה היא ליטול נוגדי חום כדי למנוע פגיעה בעובר

מאת: מערכת zap doctors

חום אימהי גבוה, בייחוד בטרימסטר הראשון להריון, נקשר במספר מחקרים למומים התפתחותיים במערכת העצבים. מומי לב הם מהמומים השכיחים ביותר, וידוע על מספר מחלות זיהומיות כמו אדמת שמגבירות את שכיחותן. עד כה לא נבדק ביסודיות הקשר הכללי בין חום אימהי בהריון לבין התפתחות מומים אלה. כמו כן, לא ברור האם המחלות הוויראליות השכיחות כמו שפעת משפיעות על התפתחות המערכת הקרדיווסקולארית.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם החודש במגזין Journal of Pediatrics, היתה לבדוק האם חום אימהי בזמן ההריון מעלה סיכון להתפתחות מומי לב. מטרתו המשנית היתה לבדוק קשר בין שפעת אימהית לבין התפתחות מומי לב ביילוד.

שיטות

חוקרים מאטלנטה, ארה"ב, ביצעו מחקר רטרוספקטיבי רחב היקף. נדגם מאגר גדול של יילודים עם מומי לב מולדים, שהוכחו באקו לב, ולצידם מספר זהה של יילודים שנולדו ללא מומים. האמהות רואיינו על מהלך הריונן ונשאלו על:

1. גורמים טרטוגניים (גורמים אשר מועברים מהאם לעובר ועלולים להזיק לו), כגון חשיפה לתרופות, אלכוהול וסמים מחלות חום (טמפרטורה מעל 38.4 מעלות צלזיוס).

2. מחלה דמויית שפעת, ושימוש בנוגדי חום.

השאלונים התייחסו לתקופה של 3 חודשים, לפני הכניסה להריון ועד הלידה, אך התקופה שנבחנה לצורך המחקר היתה מ-3 חודשים לפני ההריון ועד סוף הטרימסטר הראשון.

תוצאות

השתתפו במחקר 2,361 יילודים עם מומי לב, ו-3,435 מקרי ביקורת. המאפיינים הדמוגרפיים היו זהים בשתי הקבוצות.
בסך הכל כ-5% מהאמהות דיווחו על מחלת חום בתקופת הטרום הריון והטרימסטר הראשון, ואילו כ-8% מהאמהות דיווחו על תסמיני שפעת.

נמצא קשר מובהק בין מחלת חום אימהית לבין הופעת מומי לב ימניים, ובין תסמיני שפעת לבין הופעת מומי לב ימניים.

בתת קבוצה של ילדים עם תסמונת דאון נמצא קשר מובהק בין מומי הלב האופייניים לבין חום ותסמיני שפעת אימהיים בתקופת המחקר.

שימוש אימהי בנוגדי חום מכל סוג בזמן מחלת חום ביטל את הסיכון המוגבר להתפתחות מומי לב.

מסקנה

חום אימהי גבוה בתקופת ההריון הראשונה הוא גורם סיכון להופעת מומי לב ימניים. למרות הפחד המובן מנטילת תרופות בתקופה רגישה זו, הרושם הוא שנטילת נוגדי חום מגינה מפני ההשפעות הטרטוגניות של החום. מחברי המאמר ממליצים על נטילת נוגדי חום בטרימסטר הראשון של ההריון כדי להימנע מחום אמהי > 38.4 צלזיוס.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום