ירידה בשמיעה - סימן לדמנציה

(0)
לדרג

ממצא: שמיעה ירודה בגיל מבוגר מגדילה את הסיכון לשיטיון. פגיעה קשה בשמיעה מעלה את הסיכון לדמנציה פי חמישה, בהשוואה לאלה שאינם סובלים מירידה בשמיעה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שיטיון (דמנציה) היא תופעה נפוצה בגיל המבוגר ומתאפיינת בהתדרדרות קוגניטיבית. יש מספר גורמים לשיטיון, כאשר השכיח והנפוץ מביניהם הוא מחלת האלצהיימר. במחקרים רבים בעבר ניסו חוקרים לזהות גורמים העשויים לנבא התפתחות שיטיון בהמשך. ממחקר חדש, אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Archives of Neurology, נמצא קשר בין ירידה בשמיעה לבין התפתחות שיטיון. עם זאת, בשלב זה לא ברור האם מדובר בקשר סיבתי או בסימן מוקדם להתפתחות שיטיון.

על מנת להעריך קשר אפשרי בין ירידה בשמיעה לבין היארעות מחלת אלצהיימר, עקבו החוקרים במשך כמעט 12 שנים אחר למעלה מ-600 משתתפים בגילאי 36-90, אשר עברו בדיקות שמיעה ולא סבלו משיטיון בתחילת המחקר.

קרוב ל-60 משתתפים אובחנו עם שיטיון במהלך תקופת המחקר, כאשר למעלה ממחציתם אובחנו עם מחלת אלצהיימר. הסיכון לאבחנת שיטיון מכל סיבה עלה בהתאם לעלייה בחומרת הפגיעה בשמיעה בתחילת המחקר. הסיכון לשיטיון היה גבוה יותר כמעט פי שניים בקרב מי שנפגע קל בשמיעה; ואילו בקרב מי שסבל מירידה בינונית, הסיכון עלה פי שלושה, לעומת מי ששמיעתו נפגעה באופן קשה - הסיכון היה גבוה כמעט פי חמישה, בהשוואה לקבוצה שאין לה הפרעות שמיעה.

החוקרים מסמכים כי ירידה בשמיעה קשורה באופן בלתי תלוי להיארעות שיטיון מכל סוג, ושיטיון על רקע מחלת אלצהיימר בפרט. בשלב זה לא ברור האם הירידה בשמיעה היא סמן מוקדם לשיטיון או שמדובר בגורם סיכון הניתן לשינוי.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום