התמכרות לאוכל: שבעת התסמינים

(4)
לדרג

תלות התמכרותית באוכל מאובחנת כאשר בתוך שנה מופיעים שלושה מתוך שבעה תסמינים. ההתמכרות לאוכל דומה במאפייניה להתמכרות לסמים, וגם היא מסכנת את החיים

מאת: ד"ר אוסנת רזיאל ודלית ויסמן

מזונות עתירי קלוריות ושומן גורמים במוח לתגובה דומה לזו שיוצרים הסמים. כך גילו חוקרים שבדקו את האזורים האחראים על הנאה במוח והשוו אותם לאלה הנמצאים בפעולה אצל נרקומנים.

במחקרים אחרים, שנעשו בבעלי חיים, נמצא כי חשיפה מוקדמת למאכלים מסוימים עלולה לשנות את האופן בו יגיב המוח בטווח הארוך. עכברים שקיבלו תזונה עשירה בשומנים במהלך עשרים השבועות הראשונים לחייהם סבלו מעודף משקל ועברו שינויים משמעותיים ובלתי הפיכים באזורי המוח הקשורים לתגמול, שגרמו למוחם להגיב פחות לאותם מזונות שומניים. החוקרים סברו כי ההשפעות שנצפו היו דומות לאלה שרואים אצל המכורים לסמים. חולדות רעבות, כשלא היה מזון בסביבה, ביקשו לעצמן נחמה בהרואין.

תלות בחומר ממכר מאובחנת כאשר בתוך שנה אחת מופיעים שלושה מתוך שבעה סימפטומים:

1. עלייה בסבילות המביאה לשימוש גובר בחומר: הכוונה היא לעלייה בכמות החומר הנצרך הדרושה לעורר את ההשפעה המיוחלת. בכל האמור במזון, לרוב מדובר במזון מהיר, גלידה, שוקולד, ממתקים, חטיפים מלוחים, משקאות מוגזים ופופקורן.

2. תסמיני גמילה: החומר, או חומר דומה לו, נצרך על מנת להקל או להימנע מתסמיני הגמילה. מצב זה מאפיין אנשים המדווחים על אכילה כאשר הם מרגישים עייפים, חרדים, מדוכאים או עצבנים. כך גם לגבי אנשים האוכלים מזונות מעובדים במטרה להימנע מחולשה ומצבי רוח שליליים. האכילה מתבצעת למרות ההכרה בחוסר הרגשת רעב ובעובדה כי האכילה לא תשפר את מצב הרוח. הסובלים מתסמיני גמילה מדווחים על התנהגויות חוזרות כגון: הליכה לכיוון מכונות המזון המעובד והשתייה הקלה בשעות אחר הצהריים ושוטטות במטבח בחוסר מנוחה תוך חיפוש אחר חטיף מעובד וגלידה בערב. הרגשות השליליים שמתוארים הם ביטויים פסיכולוגיים של גמילה אשר "מתוקנים" על ידי צריכת המזון המעובד, בדומה לעישון סיגריות. הסובלים מתסמיני גמילה יכולים לומר משפטים כמו: "הפחתה בצריכת הלחם גורמת לי לרעידות. כאשר אני נמנעת מקפה ליום אחד, אני מרגישה מעוצבנת. אני אוכל מזון עתיר סוכר כדי להפיג את עייפותי". כך למשל, גמילה מקפאין מביאה פעמים רבות לכאבי ראש, חולשה וסחרחורת.

3. שימוש רב מהמתוכנן: החומר נצרך בדרך כלל בכמויות גדולות או במשך זמן ממושך יותר ממה שהיה מתוכנן. מצב זה מתאפיין בהתקפי אכילה, ובדיווחים על ביקור במאפיות וקיוסקים בכוונה לקנות חטיף אחד, ויציאה מהחנות עם תריסר תוך אכילת כל מה שנקנה בתוך זמן קצר. דוגמאות לביטויים של אנשים הסובלים מתסמין זה: "אני לא מאמין/ה שאכלתי את כל העוגה הזאת. ביס אחד של שוקולד הוביל לדחיפה בלתי-נשלטת של כל החפיסה לתוך הפה. זה היה כמו לנסות לכבות אש".

4. ניסיון כושל לצמצם את הצריכה: מאמץ בלתי פוסק, שאינו נושא פרי, להפחית או לשלוט בצריכת החומר. הניסיונות להפסיק יכולים להיות מגוונים: היפנוזה, תחליפי-מזון, תראפיה קבוצתית, ניתוח, טיפול תרופתי, דיקור, קבוצות תפילה ועיסוק בפעילות גופנית. המוטיב החוזר הוא כישלון כל אותם ניסיונות.

5. הקדשת זמן רב להשגת החומר, לשימוש בו או להתאוששות ממנו: שעות ארוכות מוקדשות לפעילויות הנחוצות להשגת החומר, לצריכתו או להתאוששות מהשימוש בו. מצב זה מתאפיין בדיווחים על ריבוי כניסות ויציאות מהמטבח, מחדר המנוחה ומחדר הרחצה. יש הקמים באמצע הלילה לצורך אכילה, או מדווחים בעקביות על עייפות לאחר ארוחה. יש המקדישים נתחים עצומים מסוף השבוע לקניות, לאכילה ולשינה לאחר האוכל. המרכיב העיקרי בתסמין זה הוא העייפות והחולשה המתלווים לצריכת מזון תזזיתית. תגובה זו לאכילת מזונות מעובדים קשורה פעמים רבות בהפרזה בצפייה בטלוויזיה או בגלישה באינטרנט, ובירידה בפעילות גופנית.

6. החמצת פעילויות חשובות: ויתור או הפחתה בפעילויות חברתיות ותעסוקתיות חשובות, בשל השימוש בחומר. מצב זה מתאפיין בדיווחים על התבודדות עקב בושה על מראהו השמן של הגוף, או עקב עייפות ותשישות. סיבה שכיחה נוספת להיעדרות מאירועים היא חוסר הנוחות לאכול בחברת אנשים אחרים.

7. אכילת יתר למרות הידיעה על התוצאות: השימוש בחומר נמשך למרות הידיעה שבעיות עקביות וחוזרות, פיזיות ופסיכולוגיות, נגרמות ומתדרדרות כתוצאה מהשימוש בחומר. משפטים נפוצים של הסובלים מתסמין זה: "עברה בי המחשבה שלא כדאי שאוכל משהו, אבל בכל זאת אכלתי אותו. רק הפעם זה לא יזיק. מחר אתחיל דיאטה".

התמכרות לאוכל
התמכרות לאוכל

ללמוד מהנגמלים מעישון

השמנה היא מצב בריאותי שקיומו מוביל להמלצה רפואית לרדת במשקל. מחקרים מוכיחים כי רוב האנשים מתקשים ליישם את ההמלצה הזו, וכי כישלונם אינו נובע מחוסר ידיעה על התוצאות הבריאותיות הקשורות להשמנה.
המכורים למזון מציגים התנהגויות התואמות את הקריטריונים להתמכרות לחומר. הניסיון הקיים בטיפול באנשים שהתמכרו לניקוטין ולטבק יכול להאיץ שינויים בסביבה הקלינית-טיפולית באלה שמכורים למזון, ובעיקר למזון מעובד.

ד"ר אוסנת רזיאל היא כירורגית בכירה במלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

דלית ויסמן היא דיאטנית במלב"י.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום התמכרות
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום