קצבת נכות: רק בעזרת מאעכרים

(0)
לדרג

מדיון שנערך בוועדה לפניות ציבור בכנסת עולה כי הביטוח לאומי לא מיידע אזרחים לגבי זכויותיהם. תגובת הביטוח הלאומי: אנו עושים רבות על מנת לצמצם את הפגיעה בנכים

מאת: מערכת zap doctors

"בגלל 3% רמאים, המוסד לביטוח לאומי ממרר את חיי הנכים הפונים לוועדות רפואיות, כך שיתייאשו ויוותרו על זכותם לקצבה", כך אמר אתמול (ג') יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אורי מקלב.

ח"כ אברהם מיכאלי, שהניח הצעת חוק להקמת רשות חיצונית שתפעיל את הוועדות הרפואיות, טען שהבעיה היא בכך שהביטוח הלאומי משלם את שכרם של רופאי הוועדות ועל כן, גם אם יש התיימרות שלא להנחותם, הרי שהם לא גורמים 'בלתי תלויים'. ח"כ מיכאלי קרא להקמת גוף חיצוני אובייקטיבי בעניין.

לדברי ח"כ אילן גילאון, הבעיה נעוצה בתפיסה, לפיה "יש לשלם כמה שפחות לכמה שיותר אנשים" וכי זה מה שמנחה את הרופאים בוועדות. גילאון הוסיף שבישראל קיים אבסורד, משום שביטוח לאומי מייצג את עמדת האוצר במקום את הציבור. "על הביטוח הלאומי ליידע את האזרחים על זכויותיהם וכיצד עליהם לפעול על מנת לממשן. כך זה במדינות מתוקנות, אך בישראל נכים נאלצים לפנות למאכערים על מנת שיידעו אותם על זכויותיהם".

מקלב קרא לביטוח לאומי לשנות את הגישה ולשים קץ לאינסוף הביורוקרטיה, שנועדה למנוע מהנכים מלממש את זכאותם לקצבאות. בנוסף, הוא קרא להגדיל את מספר הרופאים בוועדות הרפואיות (בהתאם להחלטת ועדת אור נוי מ-2002) ולקיים בדיקה חיצונית של תפקוד הוועדות.

אטימות ממסדית

יו"ר ארגון אהב"ה (ארגון הנכים בישראל המיוחד), אבנר עורקבי, נכה 100%, טען שנקבעו לו 50% בלבד בגין אובדן כושר עבודה. עורקבי נע באמצעות כסא גלגלים ממונע, כיוון שידיו אינן מתפקדות כראוי, ואף על פי כן, בקשתו להעלות את אחוזי הנכות שלו נתקלה בסירוב.

אחד הפונים לוועדה לפניות הציבור, אורי גורביץ', סיפר כיצד המוסד לביטוח לאומי מסרב לחשוף בפניו פרוטוקול של ועדה רפואית - אותה ועדה שביטלה לפני 3 שנים את קצבת הנכות, לה היה זכאי, עקב חירשות בנו.

פונה אחרת, חנה כהן, אם לילדה עם שיתוק מוחין, שלאחרונה אובחנה כאוטיסטית, סיפרה על כך שביטוח לאומי הגיש ערעור על החלטת ועדה רפואית, שקבעה לבתה 100% נכות. סיבת הערעור: מיעוט נימוקים להחלטה. עתה, היא נאבקת בערעור המוסד.

במקרה אחר, דוד נעמת, חולה לב שעבר צינטורים רבים עקב חסימות באוטם שריר הלב, העיד שאינו עובד מזה שלוש שנים. לדבריו, הוא נאלץ לחיות מקצבה של 1,300 ש"ח בלבד, עקב סירוב ועדה רפואית להכיר באי יכולתו לעבוד. נעמת סיפר שהדיון בוועדה ארך לא יותר משתי דקות, בהן נדרש להסיר את מעילו ולחזור וללבוש אותו. משעשה זאת, נאמר לו שניכר שהוא יכול לעבוד.

החתול שומר על השמנת

מנהל המחלקה להתפתחות הילד במשרד הבריאות, פרופ' אשר אור נוי, סיפר שבהיותו יו"ר ועדה לבחינת תפקוד הוועדות הרפואיות (2002), המליץ להוציאן מהמוסד לביטוח לאומי, אלא שלדבריו, התנגדות האוצר והמוסד לביטוח לאומי מונעות את הדבר.

מנהלת אגף ועדות רפואיות בביטוח הלאומי, ירונה שלום, אמרה שמתקיימים כ-300 אלף דיונים בשנה בוועדות, ועל כן ייתכנו טעויות. לדבריה, המוסד לביטוח לאומי עושה רבות, על מנת לצמצם את הפגיעה בנכים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום זכויות רפואיות
פורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד
פורום מימוש זכויות רפואיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום