רק 3 אנשים נלחמים בפשע פרמצבטי

(0)
לדרג

לשם השוואה: היחידה למאבק בפשיעה הפרמצבטית בניו זילנד מונה 10 עובדים. משרד הבריאות: צריך להוסיף 3 מפקחים. האוצר: יש למנותם מתוך 140 תקנים שהוקצו

מאת: מערכת zap doctors

"אלפי כדורי סטרואידים המיועדים לבני נוער המתאמנים בחדר כושר נתפסו אתמול", כך עדכן אתמול (ג') מיקי אריאלי, מנהל היחידה למאבק בפשע הפרמצבטי במשרד הבריאות, בדיון שהתקיים בוועדה למאבק בנגע הסמים בנושא הפערים בכוח אדם שקיימים ביחידה.

היחידה למאבק בפשיעה הפרמצבטית הוקמה בשנת 2007 כדי להילחם בגניבה, בהונאה ובזיוף של תרופות, ולמנוע את הפצתן של תרופות גנובות או מזויפות. ביחידה, שאמורה להיות חוד החנית במלחמה בפשיעה הפרמצבטית בישראל, מועסקים כיום שלושה עובדים בלבד. לשם השוואה, בניו-זילנד, שבה חיים 4 מיליון תושבים, הועסקו בשנת 2007 ביחידה המקבילה במשרד הבריאות שמונה עובדים, וכיום עובדים בה יותר מעשרה אנשים. כך עולה ממסמך שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לקראת הדיון.

יו"ר הוועדה, ח"כ טלב אלסאנע, טען בדיון: "מיקום היחידה בסדר העדיפויות של משרד הבריאות אינה מקובלת על הוועדה.

"השמיכה התקציבית", הוסיף ח"כ אלסאנע, "תמיד תהיה קצרה ומשרד הבריאות יכול ונדרש להגדיל את היחידה בשלושה תקנים נוספים. האם צריך להגיע לעוד פרשת רמדיה כדי שנתחיל לפעול להגדלת התקנים"?

להערכת משרד הבריאות, יש להוסיף שלושה תקנים כדי לתת מענה אופטימלי לנושא. ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, שהשתתף בדיון אמר כי "בכדי לאפשר תוספת מינימאלית של תקנים עבור היחידה שעושה עבודה מצוינת, משרד הבריאות נידרש להתעסקות אובססיבית מול משרד האוצר. זו פשוט תקלה שמחייבת אותי כמנכ"ל המשרד להיאבק על כל תקן ותקן. הודענו למשרד האוצר שיעביר לנו תקנים ללא תקציב, וגם את זה אנחנו לא מקבלים".

ד"ר גמזו הוסיף כי יש לפעול באופן אגרסיבי יותר כנגד תופעת הסמים, בין השאר, באמצעות הגברת הענישה ומימוש יכולת החילוט כנגד הסוחרים.

יש לציין כי תוספת התקינה נבחנת מול צרכים אחרים של משרד הבריאות. לדברי יאיר זילברשטיין, רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, למשרד הבריאות נוספו בתקציב האחרון 140 תקני מפקחים - 70 תקנים בשנת התקציב 2011 ו-70 תקנים בשנת התקציב 2012. לטענתו, אם משרד הבריאות מעוניין בתוספת תקנים ליחידה לפשיעה פרמצבטית, עליו להקצות את התקנים מתוך תוספת זו. זילברשטיין ציין כי בשלוש השנים האחרונות לא נדון נושא היחידה הפרמצבטית כשנדונו דרישות משרד הבריאות בדיוני התקציב.

פעילות ענפה בפשע פרמצבטי

משנת 2009 עד פברואר 2011 השתתפה היחידה ביותר מ-50 מבצעים נגד סמי-פיצוציות. לאחרונה היחידה עוסקת בתפיסת סוג חדש של חומרים הנמכרים דרך האינטרנט ובפיצוציות בארץ, הידועים בשם "קנבינואידים סינטטיים". החומר הפעיל אינו דומה במבנה הכימי שלו לחומר הפעיל במריחואנה (THC), אך השפעתו על הגוף דומה ואף חזקה יותר.

כבר היום, עם שלושת התקנים הקיימים, היחידה מקיימת פעילות ענפה המכסה מגוון תחומים של פשע פרמצבטי בשיתוף פעולה עם גורמים בארץ ובעולם.

לדברי מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה הסמים, יאיר גלר, "הרשות יחד עם המשטרה, המכס ואנשי היחידה מקיימים עשרות פשיטות בשנה על הפיצוציות החשודות במכירת סמים. בעלי הפיצוציות חוששים הרבה יותר מאנשי היחידה והמכס שפוגעים להם בכיס ופחות מהמשטרה שלא מסוגלת להרתיעם באמצעות העונשים הקיימים בחוק".

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום