ממצא: יותר לידות - יותר סיבוכים

(0)
לדרג

מחקר ב"סורוקה" מצביע על כך שוולדנות גבוהה מגדילה את הסיכון לסיבוכים בלידה. פרופ' אייל שיינר: מספר רב של לידות עלול לגרום לריפיון שרירי הרחם

מאת: מערכת zap doctors

ההנחה כי ככל שיולדים יותר, כך הלידות הופכות לקלות יותר, לא ממש מעוגנת במציאות. מחקר חדש שבוצע על-ידי חוקרים מסורוקה ומאוניברסיטת בן-גוריון הראה כי ולדנות גבוהה קשורה באופן מובהק בשיעור סיבוכי לידה גבוה.

ההסבר אפשרי: נשים רבות עם ולדנות גבוהה מרגישות שהן כבר יודעות הכל על מהלך ההריון והלידה ולא ממש זקוקות למעקב צמוד. אבל התוצאות מצביעות כאמור על מציאות אחרת.

המחקר פורסם לאחרונה במגזין לרפואת אם-עובר, Journal of Maternal-Fetal and Neonatal Medicine.

סיבוכי לידה

צוות החוקרים מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בבית החולים "סורוקה", ובראשם פרופ' אייל שיינר, ד"ר יעל שכטר ופרופ' ארנון ויז'ניצר, בדקו תוצאות לידה של שלוש קבוצות יולדות: קבוצה ראשונה כללה 3,103 נשים עם ולדנות עצומה: לידה עשירית ויותר. קבוצה שנייה כללה 9,902 נשים עם ולדנות גבוהה: 6-9 לידות. קבוצת ההשוואה כללה 45,000 נשים בלידתן השנייה עד החמישית.

החוקרים מצאו שסדר לידה כה גבוה מהווה גורם סיכון לסיבוכי לידה, וביניהם: אי התקדמות הלידה בשלב הראשון והשני (דיסטוציית לידה), מצגים פתולוגיים, שיליית פתח והיפרדות שליה וניתוחים קיסריים. כמו כן, שיעור האנמיה האימהית עלה באופן מובהק בקרב נשות הקבוצה עם הוולדנות הגבוהה. שיעור הסיבוכים נותר גבוה באופן מובהק גם לאחר תיקנון לגורמים חשובים אחרים כמו גיל היולדת.

לדברי פרופ' שיינר, "נשים שעברו מספר גבוה של לידות הן בסיכון לסיבוכי לידה. הסיבה לכך לא לגמרי ברורה, אך ייתכן קשר לרפיון של שרירי הרחם לאחר מספר גבוה של לידות. אין להקל ראש בלידות חוזרות שכנראה דורשות תשומת לב מיוחדת ומעקב צמוד".

עוד באתר לידה

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום