חולות יותר, חיות יותר

(0)
לדרג

נשים סובלות ממחלות רבות יותר מגברים, בגלל ירידה ברמת האסטרוגן בגיל המעבר. עם זאת, הן נהנות מתוחלת חיים גבוהה יותר, בין השאר בגלל יחסן הרציני יותר לבריאותן

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

רפואה מגדרית היא תחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות, וחשיבותו מובנת יותר עם השנים", אומר ד"ר איתן פאר, גניקולוג בכיר במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ומומחה לרפואת נשים ורפואה מגדרית. לדבריו, בבסיס הרפואה המגדרית ניצבת ההכרה בעובדה שנשים וגברים שונים אלה מאלה, ויש הבדלים רבים ביניהם המתבטאים בכל מערכות הגוף. הבדלים אלה מחייבים הבדלים בגישה, במחקר, בבדיקות ובטיפולים הרפואיים.

ד"ר פאר אומר כי במשך עשרות בשנים, הרוב המוחלט של המחקרים הרפואיים נעשו בקרב גברים בגילאים שונים, ותוצאותיהם אינן בהכרח מתאימות לנשים. עם זאת, לדבריו מצב דברים בעייתי זה משתנה. כיום מבינים שרפואה מותאמת מגדר היא רפואה טובה יותר, שתתרום לבריאותן של הנשים".

נשים חולות יותר

ההבדל המשמעותי ביותר בין נשים וגברים בהקשר הבריאותי הוא מערכת ההורמונים הפעילה של האישה. ד"ר פאר: "שחלות האשה בגיל הפריון מפרישות הורמונים שונים שאינם מצויים בגופו של הגבר. להורמונים אלה, ובראשם האסטרוגן, השפעה עצומה על כל מערכות הגוף. בעבר, כאשר תוחלת החיים של האישה הייתה קצרה פי שניים מהיום, אשה לא האריכה חיים מעבר לגיל הפוריות. כיום, בעידן הרפואה המודרנית, בני האדם חיים הרבה יותר, וכך נשים חיות זמן רב מעבר לתקופת פוריותן.

עם תום תקופת הפוריות של האישה ובראשית תקופת הבלות, מפסיק גוף האישה להפריש אסטרוגן. עובדה זו פוגעת אנושות במערכות הגוף השונות של האשה. כך, החסר באסטרוגן גורם, בין היתר, לפגיעה בעצמות ובריחת סידן, מה שהופך את מחלת האוסטיאופורוזיס לנפוצה הרבה יותר בקרב נשים. כמו כן, גלי החום, כפי שהוכח לאחרונה, פוגעים באספקת הדם למוח וגורמים למחלת האלצהיימר, שאף היא נחשבת נפוצה יותר בקרב נשים; היעדר האסטרוגן פוגע גם בבריאות העור ולפיכך נשים סובלות יותר מקמטים וסימני הזדקנות העור ביחס לגברים. זאת ועוד, היעדר האסטרוגן פוגע במערכות חילוף החומרים של הגוף, מה שגורם להשמנה רבה יותר בקרב נשים; הקטרקט אף הוא נפוץ יותר בקרב נשים, בנוסף למחלות רבות נוספות שהמכנה המשותף לכולן הוא המחסור באסטרוגן המחבל בעקביות ובהתמדה במערכות הגוף של האישה.

התקפי לב קטלניים

מחלות קרדיווסקולריות כגון שבץ מוחי, התקף לב ולחץ דם גבוה נחשבות למחלות של גברים. ד"ר פאר מסביר כי מחלות אלה הן אכן מחלות גבריות, אולם אין הדבר נובע מכך שיש יותר גברים חולי לב מנשים, אלא שגיל החולה שונה. ד"ר פאר: נשים בגיל הפוריות הנהנות מהפרשת אסטרוגן תקינה אינן סובלות ממחלות קרדיווסקולריות. האסטרוגן שומר על אספקת דם סדירה ללב, ולכן לא שומעים כמעט על מקרים של נשים צעירות שחוות אירועי לב, להבדיל מגברים שאינם נהנים מהגנה זו של האסטרוגן".

למרבה הצער, הגנה זו של האסטרוגן על ליבן של הנשים נעלמת אף היא עם הפסקת הפוריות. בגיל מאוחר, לא זו בלבד שמצטמצם הפער בין מספר הגברים למספר הנשים החווות התקפי לב; אלא אף התמותה בקרב נשים על רקע מחלות לב בגילאים המאוחרים גבוהה מאשר בקרב גברים.

הטבע מעדיף נשים

ולמרות הכל: "הטבע מעדיף נשים", אומר ד"ר פאר. "אכן נשים בגיל הבלות נאלצות להתמודד עם יותר מחלות מגברים, אך הן חיות יותר. ההסבר לכך פשוט ונעוץ בעובדה שהטבע זקוק לאשה וחייב לשמור עליה כי היא האחראית על המשך קיומו של המין האנושי. בשל כך, לאשה יש מערכות גוף חזקות יותר ויכולת ההישרדות שלה גבוהה הרבה יותר. נשים, לאורך ההיסטוריה, שורדות טוב יותר במצבים פיזיים קיצוניים. הבדל זה מתבטא כבר בראשית החיים: כאשר נולדים פג ופגה באותו שבוע בדיוק, לפגה סיכויי הישרדות גבוהים הרבה יותר. ההבדל גם מתבטא בכל לידה, במסגרתה עובר גוף האישה תהליכים שגופו של הגבר לא היה עומד בהם. דוגמה מובהקת היא העובדה שבמהלך לידה, יש החזר דם גדול, בבת אחת, מהרחם המתכווץ ללב האשה, בד בבד עם אובדן דם, אך ליבה שורד את זה, מה שלעולם לא יצליח לעשות ליבו של גבר".

לפי ד"ר פאר, גם גורמים התנהגותיים מסבירים את אריכות ימיהן של נשים בהשוואה לגברים, בהם בולט יחסה של האישה לרפואה ולרופאים. "נשים נחשפות הרבה יותר לרופאים, הן יותר מעורבות, יותר מודעות ונוטות לסמוך על רופאים ולהיעזר בהם, הן לשם טיפול בעצמן והן לשם טיפול בילדים ואף בבעל. הנשים בישראל מודעות הרבה יותר לתזונה נכונה והן מקפידות על דיאטה והתעמלות גופנית, מה שמשפר את בריאותן".

לאור ההבדלים הרבים והניכרים בין גוף הגבר לגוף האישה, ההבדל בטיפול שיוענק להם חשוב ומתבקש. ד"ר פאר מדגיש כי כיום יותר ויותר רופאים מכירים בכך ויש תקווה שתוך מספר שנים הרפואה המגדרית, כלומר הרפואה שמותאמת למגדר, תקבל את המעמד המרכזי הראוי לה.

הבשורה הטובה היא שרפואה מבוססת מגדר כבר מיושמת בדמות הטיפול ההורמונלי החלופי המתאים לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר. דר פאר ממליץ בחום רב על נטילת טיפול הורמונלי חלופי לנשים אלה. הוא מדגיש כי חשוב להגביר את מודעותן של הנשים ליעילותו ולחשיבותו של הטיפול. לדבריו, הוכח במחקרים מעמיקים, רציניים, מקיפים ומדוקדקים כי הטיפול ההורמונלי החלופי תורם רבות לבריאותה של האשה ומשפר את תפקודן של כל מערכות הגוף. הסברה הנפוצה, לפיה הטיפול עלול להזיק לבריאותן של הנשים, נעוצה בפירוש לא נכון שניתן לתוצאות עבודות שונות, בפרסום מגמתי בעיתונות, ובחוסר הבנה שהורמונים שונים פועלים באופן שונה זה מזה. עם זאת, חשוב ביותר להדגיש כי הצלחת טיפול זה נעוצה בהתקיים שני תנאים: נטילת ההורמונים מיד עם הפסקת המחזור, ונטילתם למשך חמש שנים לפחות.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום