השמנה: מדליית כסף לישראליות

(0)
לדרג

דו"ח של ארגון הבריאות העולמי מעלה ממצאים מבהילים על ממדי הישראליות. השמנת יתר הורגת ולפני כן, פוגעת קשות באיכות החיים. סקירה לרגל יום האישה

מאת: ד"ר סובחי אבו עביד

נשות ישראל זכו השנה במדליית כסף בינלאומית מידי ארגון הבריאות העולמי. הענף: השמנת יתר. מבין 44 מדינות אירופה דורגו הנשים הישראליות במקום השני והלא מחמיא במימדיהן. בשנת 1980, רק 7.9% מהישראליות סבלו מהשמנת יתר. בשנת 2008 זינק מספרן בשיעור חד ל-13.8% מהנשים.

על פי נתוני המחקר, שהתפרסמו במגזין הרפואי היוקרתי Lancet, מראשית שנות ה80 יש עלייה עקבית במשקלן של הנשים הישראליות. מדד ה-BMI (היחס בין הגובה למשקל, BMI תקין נע בין 20-25) של הישראליות עמד ב-1980 על 24.4. לאחר עשור עלה ל-25.4. בשנת 2000 עלה שוב ל- 26.5, ובשנת 2008 טיפס ל-27.3.

בעשורים האחרונים נהפכה השמנת ילדים בישראל למגפה של ממש. השמנת יתר בגיל שלוש מובילה להשמנת יתר גם בגיל מבוגר יותר. 90% מהילדים שהוגדרו כבעלי עודף משקל, או כסובלים מהשמנה בגיל שלוש, שמרו על המשקל העודף גם בגיל שש ובגיל עשר, כך עולה ממחקר שערך ד"ר יאיר בר דוד מהמרכז לבריאות הילד בשירותי בריאות כללית ומבית החולים סורוקה בבאר-שבע.

הורים רבים מאמינים כי עודף משקל בילדות ייעלם עם הזמן, אך לרוב ייהפך עודף המשקל בגיל הרך לעודף משקל או השמנה בגיל מבוגר יותר.

השמנת יתר בנשים
השמנת יתר בנשים

סבל נפשי וגופני

השמנת יתר בגיל צעיר גורמת לבשלות מינית מוקדמת. בגיל ההתבגרות, הילדות השמנות נתפסות כלא אסתטיות במיוחד, כעצלניות, לא בריאות ולא היגייניות. הנערות סובלות מגיל צעיר מדימוי עצמי נמוך, שפוגע בביטחון העצמי ובתחושת הערך העצמי שלהן. בגלל המשקל הן עלולות לסבול מנידוי חברתי ומיחס מפלה. תהיה לכך השפעה על מצבן הנפשי, כי הן בדרך כלל חשות בודדות, מתוסכלות, עצובות ומדוכאות. לא קשה לדמיין כיצד נראה המעגל החברתי שלהן בשנים האלו, כשהחברים תופסים נתח כל כך חשוב בהגדרה העצמית.

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2009 עמד שיעור הלידות שמקורן בהפריה חוץ גופית על 4.2% מכלל הלידות, בהשוואה ל-3% בלבד שמונה שנים קודם לכן. מגפת ההשמנה העולמית ודחיית ההורות לשנות ה30, הם שניים מהגורמים העיקריים הגורמים לבעיות פוריות.

בהריון יהיו הנשים הצעירות הללו בסיכון גבוה יותר להפלות, ללידת תינוקות במשקל לא תקין עם מטען גנטי הכולל מחלות עתידיות. הן מסתכנות בלידות מלוות בסיבוכים, בעלייה בסיכון ללידה קיסרית במקום לידה טבעית. בהחלמה קשה יותר לאחר הלידה ובלידת תינוקות עם מומים מולדים.

עודף משקל מגביר את הסיכון לחלות בסרטן מסוגים שונים: כ- 39% ממקרי סרטן הרחם נגרמים מהשמנת יתר. כל עלייה של 5 נקודות ב-BMI מגבירה את הסיכון לפתח סרטן הרחם פי 1.5.כמו כן, 9% ממקרי סרטן השד נובעים מהשמנת יתר.
השמנת יתר מקצרת את תוחלת חיים ופוגעת באיכות החיים. במחקר המעודכן שפרסם ארגון הבריאות העולמי, מהווה עודף משקל גורם סיכון עיקרי למחלות לב וכלי דם, למחלות סרטן, לסוכרת ולמחלות שרירים ועצמות.

האחריות לעצירת מעגל הקסמים מתחילה בילדות. בשלב הראשון יהיו אלו ההורים שיחליטו על אופי התזונה והפעילות הגופנית של ילדיהם. המתבגרות והנשים הצעירות ילמדו על בשרן, כי כמעט כל הדיאטות קצרות המועד וממוקדות המטרה נידונות לכישלון. רק שינוי מהותי אורח החיים, בכמות הקלוריות הנצרכת, בהרכב המזון ובטיבו ובחינוך לפעילות גופנית מגיל צעיר יעשו את ההבדל.

ד"ר סובחי אבו עביד הוא מנהל חטיבה כירורגית ב' ומנהל תחום הטיפול הכירורגי בהשמנת יתר, במרכז הרפואי תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום