מחלות לב וסוכרת: התרופה הכפולה

(0)
לדרג

סוכרת פוגעת בתפקוד כלי הדם וגורמת למחלות לב. הפתרון טמון בתרופות, שיכולות להילחם בשתי החזיתות - להפחית את רמות הסוכר בדם ואת מספר אירועי הלב

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

בסוכרת רמות גבוהות של סוכר בדם פוגעות ביכולת כלי הדם לתפקד כראוי. הסוכר פוגם בציפוי הפנימי של כלי הדם, ומונע מהציפוי להפריש חומרים המאפשרים לכלי הדם לתפקד. כאשר הציפוי נפגע, שומנים לא טובים נכנסים לכלי הדם וגורמים לטרשת. לדברי פרופסור איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר המרכז לסוכרת בהדסה, "מצב זה גורם לכך שאנשים עם סוכרת סובלים מפגיעה בעורקים בגיל צעיר יותר. ממצאים אלו בולטים בעיקר אצל נשים: נשים ללא סוכרת בדרך כלל סובלות ממחלות לב מאוחר יותר מגברים, אך מחלת לב בחולי סוכרת מופיעה באותם גילאים אצל שני המינים".

החולה בסוכרת חשוף הרבה יותר לסכנות שפוגעות בכלי דם. פרופ' רז: "עישון, לחץ דם גבוה והפרעה בשומני הדם יגרמו אצלו לנזק גדול יותר. לחץ דם גבוה ושומני דם גבוהים אופייניים לחולי סוכרת. הנתונים הם דרמטיים: חולי סוכרת סובלים פי 2-4 יותר מאירועי לב ופי 4-6 יותר מאירועים מוחיים בהשוואה לאנשים שאין להם סוכרת. חולי סוכרת חשופים למחלות בכלי דם ברגליים, ועלולים להגיע למצב של קטיעות רגליים".

לדברי פרופ' רז, "במחקר ובטיפול בשלושים השנה האחרונות אנו רואים שהורדת לחץ דם ושומנים מלווה בירידה משמעותית של אירועי הלב, אבל עדיין חולי הסוכרת פגיעים יותר".

אחת השאלות שניצבות בחזית המחקר הרפואי היא האם תיקון רמות הסוכר בדם יצליח להפחית את מספר אירועי הלב? לפי פרופ' רז, במחקר שפורסם לפני חמש שנים ובדק 160 חולי סוכרת, נמצא כי מאבק בכל גורמי הסיכון של מחלת הלב: סוכר, לחץ דם ושומנים בדם, אשר לווה במתן אספירין ותרופות מיוחדות לסוכרתיים, הפחית ב-50% את אירועי הלב וב-40% את התמותה.

המסקנה: צריך לטפל בכל גורמי הסיכון.

מחלות לב וסוכרת
מחלות לב וסוכרת

טוב לסוכרת, רע ללב?

שאלה נוספת היא האם התרופות לסוכרת מסוכנות ללב או טובות ללב? לדברי פרופ' רז, "שאלה זו עלתה בעיקר בגלל פרשת האבנדייה תרופה מפורסמת לסוכרת, שהורדה מהמדפים לאחר שהועלה חשד שהיא מעלה סיכון למחלות לב. בעיקרון, מדובר בתרופה שמורידה סוכר ומשפרת גורמים שונים שהיו צריכים לגרום למניעה של מחלות כלי דם. ציפינו שהיא תמנע מחלות לב, אך במעקב שנערך במחקרים שונים בהם ניתנה התרופה התקבל הרושם שהיא דווקא מאיצה אותן".

אם כך, מה הבשורה לחולי הסוכרת? פרופ' רז מספר כי לאבנדייה, יש בת משפחה: תרופה בשם אקטוס, אשר "פועלת באופן דומה ויחד עם זאת מפחיתה אירועים לבביים".

הסכנה בשימוש בתרופות שיגבירו התחלואה הלבבית גרמה למ?נ?הל התרופות האמריקאי להכריח את חברות התרופות להוכיח שכל תרופה חדשה לסוכרת אינה מהווה סיכון ללב. לכן, נערכים מחקרים גדולים ברחבי העולם הבודקים האם התרופות החדשות כדוגמת הבאייטה, הויקטוזה והאונגלייזה אינן מסכנות את הלב. תרופות אלו מדמות פעילות של הורמון טבעי המופרש מהמעי הדק ומשפר את ניצול הסוכר בגוף, אשר ייתכן שיש לו השפעה חיובית על הלב. פעמים רבות לתרופות הללו יש השפעות חיוביות נוספות: הבאייטה, למשל, מסייעת בהפחתת משקל החשובה מאוד לחולי סכרת ועל כן, עתידה לקבל בארצות הברית התוויה של תרופה המיועדת גם לירידה במשקל.

פרופ' רז מספר: "אחד המחקרים הללו מובל על ידי. המחקר הבודק את השפעת תרופת האונגלייזה על הלב נעשה יחד עם קבוצה מכובדת מארצות הברית בהובלת פרופ' יוג'ין בראונהלד. בבסיס המחקר בדיקה של 12 אלף איש הנוטלים את התרופה לאורך חמש שנים. השאלה הנבדקת היא האם התרופה הזו יכולה להפחית את מספר אירועי הלב. אנו מעריכים כי היא אכן תצליח לעשות זאת. אבל גם אם מספר האירועים לא יפחת, נרצה להוכיח לפחות שאין בתרופה כל נזק ללב".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום