רעש מכוניות גורם לשבץ מוחי

(0)
לדרג

מחקר ראשון: חשיפה לשאון התנועה בכבישים מגבירה את הסיכון לשבץ מוחי, בעיקר בקרב גילאי 65 ומעלה. מומחה: רעש כרוני מעלה את לחץ הדם - הגורם העיקרי לשבץ מוחי

מאת: מערכת zap doctors

לרשימת המפגעים שמייצרת התנועה בכבישים מתווסף עתה שבץ מוחי. מחקר חדש וראשון מסוגו מגלה כי חשיפה לשאון התנועה בכבישים, מעלה את הסיכון ללקות בשבץ. חשופים במיוחד לסכנה הם בני 65 ומעלה, כך על פי מחקר שפורסם ב-European Heart Journal.

המחקר הדני עקב במשך כעשור אחר למעלה מ-51 אלף נבדקים בגילאי 50 ומעלה. במהלך תקופת המחקר סבלו 1,881 נבדקים מאירוע מוחי. החוקרים מצאו קשר משמעותי ובלתי תלוי בין חשיפה לרעש התנועה במקום המגורים לסיכון ללקות באירוע מוחי. בקרב נבדקים מעל גיל 65 נמצא כי כל עלייה של 10 דציבלים ברעש מן הרחוב, הגבירה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי ב-27%.

היתרון של המחקר הנוכחי הוא בתיקון סטטיסטי לחשיפה למרכיב זיהום האוויר במקום המגורים, כך שמרכיב הרעש הכרוני נמצא מזיק, ללא קשר לזיהום האוויר.

מחקרים אפידמיולוגים גדולים קשרו בעבר בין חשיפה כרונית לרעש, בבית ובמקום העבודה, לבין עלייה בסיכון לתחלואת לב ולעלייה כרונית בערכי לחץ הדם.

ד"ר מיכאל יונש, קרדיולוג בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית בבית החולים קפלן ברחובות מסביר את ממצאי המחקר: "קיימים מספר מנגנונים אפשריים, בעזרתם ניתן להסביר את הקשר שבין חשיפה ממושכת לרעש ולתחלואת לב וכלי דם: רעש כרוני גורם, ככל הנראה, לעלייה בלחץ הדם ולהאצת דופק הלב, הגורמים לאורך זמן לנזק ללב ולכלי הדם. רעש גבוה ומצב של 'סטרס כרוני' אף עלולים לגרום להתכווצות חריפה של עורקי הלב, ולעתים גם להופעת קריש דם חסימתי. בנוסף, הפרעות באיכות ובמהלך השינה עקב הרעש הכרוני, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים ששנתם קלה, תורמות אף הן לעליית לחץ הדם ולהתפתחות מחלות לב וכלי הדם. ידוע כי יתר לחץ דם כרוני הוא גורם הסיכון העיקרי לשבץ מוחי".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום