סוכרת: ניתן לנצח את הגנטיקה

(0)
לדרג

הפסקת עישון, פעילות גופנית ודיאטה מקטינות את הסיכוי לחלות בסוכרת. גם מי שכבר לקה במחלה, יכול לעכב התפתחותה על ידי אימוץ אורח חיים בריא

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

סוכרת מסוג 2 היא מצב כרוני המשפיע על המטבוליזם של הסוכר בגוף. מקרי התחלואה ממחלה זו בעולם המערבי הולכים ומתרבים, וזאת בעיקר בגלל מגיפת ההשמנה. ד"ר מריאלה גלאנט, מנהלת רפואית של DMC, מרכז רפואי לטיפול בסוכרת, מסבירה: "סוכרת מסוג 2 יוצרת שתי בעיות: האחת תנגודת לאינסולין. אינסולין הוא הורמון המסייע לסוכר להיכנס מהדם לתאים, ובכך להעניק להם אנרגיה. במצב של תנגודת לאינסולין, האינסולין נמצא בגוף אך התאים אינם מגיבים אליו. הבעיה השנייה היא שהלבלב, כתוצאה מהתנגודת, מתחיל לייצר יותר ויותר אינסולין כדי להתגבר על התנגודת, אלא שבשלב כלשהו הוא מתעייף ומתחיל לייצר פחות ופחות אינסולין ובנקודה זו הסוכרת מופיעה".

מניעת סוכרת
מניעת סוכרת

לא תמיד הג?נים אשמים

ד"ר גלאנט: "ילדים להורה סוכרתי עם סוכרת מסוג 2 הם בעלי סיכון של 40% לפתח סוכרת, והסיכון עולה ל-60% אם שני ההורים סוכרתיים. עם זאת, למרות שהמרכיב הגנטי בסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 ניכר, ניתן להשפיע על גובה הסיכון, לטוב ולרע, באמצעים סביבתיים והתנהגותיים. כל המחקרים מוכיחים שהתאמת אורח החיים, הכוללת שינויים בהרגלי התזונה, ירידה במשקל ופעילות גופנית, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסוכרת".

המטרה העיקרית בטיפול בסוכרת מסוג 2 היא לשמור על רמת הסוכר קרובה ככל הניתן לרמת סוכר תקינה. כדי להגיע לאיזון כזה של רמת הסוכר בדם, נדרש לרוב טיפול תרופתי המשולב בשינוי באורח החיים. לדברי ד"ר גלאנט, "יש הרבה סוגים של טיפולים בסוכרת מסוג 2, והתאמת הטיפול הנכון לכל חולה היא סוג של אמנות. ניתן לטפל בסוכרת באמצעות סוגים שונים של תרופות, כדורים וזריקות אינסולין, ובאחרונה אף החלו להזריק הורמון שאינו אינסולין".

ד"ר גלאנט מציגה שלושה גורמים המפחיתים את הסיכון לחלות בסוכרת:

1. דיאטת תזונה עודף משקל הוא גורם סיכון עיקרי לסוכרת, והירידה במשקל חיונית לטיפול, עיכוב ומניעה של המחלה. א?כלו מוצרי חיטה מלאה במקום לחם, פסטה ואורז לבן, וא?כלו יותר ירקות. הפסיקו לחלוטין לשתות משקאות ממותקים, וכן כל סוג של מיץ גם אם הכנתם אותו בעצמכם בבית. במקום זה שתו מים.

2. פעילות גופנית יתרונות הפעילות הגופנית במניעת סוכרת הודגמו במחקרים רבים, שהוכיחו כי ניתן להפחית את הסיכון לחלות במחלה באמצעות פעילות גופנית מתונה. הליכה מהירה יכולה להספיק. עשו לעצמכם הרגל: השתמשו פחות ברכב, לכו יותר ברגל, השתמשו במדרגות וותרו על המעלית. קחו בחשבון שככל שתזיזו יותר את הגוף כך תרוויחו יותר. כמובן שהתעמלות מבוקרת וקבועה היא הפתרון הרצוי מכולם.

3. הפסקת עישון יותר מ-20 מחקרים הראו כי עישון מגביר את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2. עם זאת, יש להקפיד שהפסקת העישון לא תבוא על חשבון שמירה על משקל תקין, שכן אחרת הסיכון לסוכרת יגיע מכיוון אחר.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום