אגדת המים המינרליים

(0)
לדרג

אין למים מינרליים כל יתרון על פני מי ברז רגילים או מסוננים. להפך, במי ברז יש פלואור וכלור המסייעים למנוע עששת וזיהומים. יש להיזהר מפני מים מינרליים שעמדו בשמש

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"שתיית מים חשובה ביותר לגוף ולתפקודן של מערכותיו השונות", אומרת מירב רבר, דיאטנית קלינית מוסמכת. מי שלא צורך מספיק מים עלול להתייבש. פעילות גופנית, עבודה פיזית, מזג אוויר חם וכן אוויר יבש מחימום הבית בחורף, ובעיקר שימוש במזגנים, מגבירים את איבוד המים מהעור ודרך הנשימה ועלולים לגרום להתייבשות".

התייבשות היא תהליך מסוכן ועלולה לגרום לכאבי ראש, סחרחורת, עייפות וחוסר ריכוז. צביקה קורן, תזונאי, מרצה ומנחה בתחום הרפואה הטבעית, מסביר: המים חיוניים בגלל הרבה מאוד סיבות. הם מסייעים לזרימת הדם באמצעות הפיכתו לדליל יותר; הם מנקים את הגוף ומזרימים החוצה רעלים ולכלוך; הם טובים לכליות ולעצמות; הם חיוניים למערכת העיכול; מאפשרים תנועה זורמת של המפרקים; מונעים היווצרות אבנים בכליות; תורמים ללחות וגמישות העור ועוד.

קורן מדגיש כי גוף האדם נלחם על איזונו של משק המים בקנאות רבה, מאחר שהמים הם הגורם החשוב והחיוני ביותר להישרדות. לדבריו, "איבוד של 5% בלבד ממשק הנוזלים בגוף גורם לסכנה בריאותית של ממש". רבר מוסיפה: שתיית מים מספקת מגבירה ערנות, יכולה לסייע למראה עור בריא וכן לעזור בתהליך ירידה במשקל ואף למנוע השמנה מיותרת מאחר שאנשים רבים מתרגמים תחושת צמא כתחושת רעב, ואוכלים מעבר לנדרש לגופם, וכך משמינים.

אז כמה מים עלינו לצרוך כדי לשמור על משק מים מאוזן? לפי רבר, מומלץ לשתות 8-12 כוסות מים ביום, ולהמעיט בצריכת קפאין שהינו משתן. למעשה, כדי לדעת האם שתינו מספיק יש לבחון את צבע השתן. שתן כהה הוא סימן להתייבשות".

לדברי קורן, "יש גישות שונות בנוגע לכמות המים האופטימלית; לדעתי, כל אדם צריך לשתות בהתאם למאפיינים שונים של התנהגותו. כך, אדם העושה הרבה פעילות גופנית, עובד עבודה פיזית או צורך מזון כבד, מתובל מאד, מרוכז ומלוח צריך לשתות יותר מאדם שפעילותו היומיומית מתונה ומזונו כולל מרקים, ירקות ופירות. הטווח הרצוי הוא רחב, ונע בין 6 ל-12 כוסות מים ביום".

קורן מזהיר מפני שתייה מופרזת שעלולה להזיק לגוף האדם ולהוציא את משק המים מאיזון. כך, שתיה מופרזת עלולה להכביד על הכליות ועל מערכות נוספות בגוף; ואפילו במקרים קיצוניים עלול לגרום למוות, משום שהגוף טובע בכמויות המים האדירות.

מים במהלך ארוחה

בנוגע לשאלה האם יש לשתות מים בזמן הארוחה, רבר וקורן אינם תמימי דעים. לפי רבר חשוב לשתות מים גם בזמן הארוחה כל אימת שמרגישים צורך בכך. רבר אף ממליצה בחום לשתות לפני הארוחה כדי להרגיע את תחושת הרעב. גם בסיום הארוחה מומלץ, לדבריה, לשתות לפי הצורך.

לעומת זאת, קורן, הדוגל בשיטת התזונה הטבעית, גורס כי "אין לשתות במהלך הארוחה כלל, לא מים ובטח לא קולה, קפה או כל משקה המכיל קפאין". לדבריו, לאחר הארוחה חשוב לשתות, בייחוד מי שאכל דברים מתובלים או מומלחים, או מי שאכל מוצרי חלב שגורמים לגוף לייצר חומצה; ויותר מכולם מי שאכל בשר, הגורם לגוף לייצר עוד יותר חומצה. לדבריו, "במקרים אלה חשוב לשתות הרבה מים כדי לסלק את כל הרעלים הללו מהגוף".

מי ברז, מסוננים או מינרליים?

שאלה חשובה היא אילו מים לצרוך, מבין שלוש אפשרויות: מי ברז, מים מינרליים או מי ברז מסוננים. לפי רבר, הכל עניין של טעם. מי הברז עוברים בקרות איכות ומומלצים לשתייה, אך יש אנשים המעדיפים את טעמם של המים המינרליים וזה בסדר גמור. למים המינרליים אין כל יתרון בריאותי על מי הברז".

קורן גורס כי זה בסדר גמור לשתות מי ברז רגילים, אולם בעיניו עדיפים מי ברז שעברו סינון. לדבריו, "מי הברז עוברים סינון וניקוי באמצעות פילטר ומנורה שמוציאים את הפסולת וזה הדבר האידיאלי בעיניי".

קורן מדגיש כי אנשים המעדיפים מים מינרליים צריכים להביא בחשבון כי הם נטולי כלור ופלואור המסייעים למנוע זיהומים ועששת. "אם צורכים מים מינרליים, חשוב ביותר לקנות מים עם תאריך תפוגה רחוק ככל האפשר וכן להימנע מקניית מים מינרליים שעמדו בשמש. בתי עסק רבים לממכר מזון מציבים את המים המינרליים בשמש או במחסנים ללא תנאי אוורור וקירור נאותים, מה שיכול לגרום להתפתחות זיהומים מסוכנים במים".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום