תסחיף ריאתי: 4 מקרי מוות ביום

(0)
לדרג

נשים בהריון, אנשים שטסים בטיסות ארוכות וחולים הנמצאים בסיכון לפקקת ורידים: התנהגות נכונה, אבחון מוקדם ותרופות לדילול דם, עשויים למנוע היווצרות קריש דם

מאת: מערכת zap doctors

כל 6 שעות נפטר אדם כתוצאה מתסחיף ריאתי, שמקורו בפקקת ורידים. ההערכה היא כי כ-43 אלף חולים בישראל לוקים בקרישי דם בשנה, ורק מיעוט מהם מראים סימנים מוקדמים ומאובחנים בזמן. כך עולה מנתונים שמפרסמת החברה הישראלית לקרישת דם, לרגל חודש המודעות לפקקת ורידים.

בין קבוצות הסיכון לחלות בפקקת ורידים: נשים בהריון, חולי סרטן, חולים מאושפזים בבתי חולים, אנשים שטסים טיסות ארוכות ועוד.

פקקת ורידים עמוקה היא מחלה בה נוצר קריש דם, על פי רוב בוורידי הרגליים. קריש זה עלול להיסחף עם זרם הדם אל הריאות ולגרום לתסחיף ריאתי, המתבטא בכאבים בחזה, בקוצר נשימה, בדופק מהיר ובמקרים חמורים אף במוות.

המקרה המפורסם ביותר של מוות, כתוצאה מפקקת ורידים אירע בשנת 2003, אז נפטר דיויד בלום, עיתונאי בכיר של רשת NBC האמריקאית, בזמן טיסה חזרה מעירק לארה"ב.

מאז פטירתו של בלום מצוין ברחבי העולם במרץ חודש המודעות למחלה. החברה הישראלית לקרישת דם פועלת להעלאת המודעות למחלה ומדגישה כי פקקת ורידים ניתנת למניעה על ידי התנהגות נכונה, אבחון מוקדם ומתן תרופות לדילול דם.

ד"ר אהרון לובצקי, יו"ר החברה לקרישת דם ורופא במרכז הארצי להמופיליה והמכון לקרישת דם במרכז הרפואי שיבא, מסביר: "העדר פעילות גופנית וחוסר ניידות, בין אם בשל ריתוק למיטה, בשל אשפוז או מחלה, ובין אם במסגרת טיסות ארוכות או נסיעות ממושכות, מעלה את הסיכון להיווצרות קריש דם בקרב קבוצות האוכלוסייה שבסיכון".

"קיימים מצבים רפואיים שונים אשר מעלים את הסיכון להיווצרות פקקת ורידים", מציינת ד"ר דורית בליקשטיין, רופאה בכירה ביחידת קרישה במכון ההמטולוגי בבילינסון ומזכירת החברה הישראלית לקרישת הדם. "הטיפול בפקקת ורידים נחלק לטיפול מניעתי ולטיפול במחלה חריפה. הטיפול המונע הוא על פי רוב טיפול נוגד קרישה במינון נמוך הניתן פעם אחת ביום, והוא נועד למנוע התפתחות פקקת במצבים בהם יש סיכון מוגבר. במקרה של מחלה קיימת, הטיפול ממושך והמינונים בו גבוהים יותר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כלי דם
פורום ורידים וכלי דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום