40% מהזיהומים בדם גורמים למוות

(0)
לדרג

בשנת 2010 התגלו 3,700 מקרי זיהום בדם שנגרמו מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, 1,500 מהם הסתיימו במוות. תוכנית ארצית הפחיתה תחלואה מ'קלבסיאלה' ב-20%

מאת: מערכת zap doctors

בשנת 2010 דיווחו כלל בתי החולים בארץ על 3,700 מקרים של זיהומים בדם, שנגרמו על ידי חיידקים עמידים לתרופות אנטיביוטיות. כך עולה מסיכום, שנת 2010, של משרד הבריאות - היחידה הארצית למניעת זיהומים במוסדות רפואיים ועמידות לאנטיביוטיקה.

זיהומים בדם, הנגרמים מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, גורמים ל-1,500 מקרי תמותה בממוצע בשנה - כ-40% מכלל מקרי הזיהומים. חלק מהזיהומים מגיעים מהקהילה אך מרביתם נרכשים בבתי חולים ומוסדות רפואיים. תנאי מערכת הבריאות בארץ, ותשתיות מניעת הזיהומים בבתי החולים ובמוסדות, מקשים על ההתמודדות עם חיידקים עמידים אלה.

הנתונים מתפרסמים לקראת כנס לציון ארבע שנות פעילות של היחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות, אשר ייערך באפריל 2011. במסגרתו יוצגו תוכניות לשיפור מניעת זיהומים.

ירידה של 20% בחיידק קלבסיאלה

החיידק היחיד בו נצפתה ירידה משמעותית של כ-20% לעומת שנת 2009, הוא חיידק הקלבסיאלה, אשר ההתמודדות עמו מנוהלת ברמה ארצית. בכדי להרחיב פעילות זו לזיהומים אחרים, יש צורך דחוף בהקמת יחידות ייעודיות למניעת זיהומים בבתי החולים ובמוסדות רפואיים.

מאמר בכתב העת המדעי של האיגוד האמריקאי למחלות זיהומיות, Clinical infectious Diseases, מתאר את הצלחת משרד הבריאות בשיתוף עם בתי החולים בבלימת חיידק הקלבסיאלה בישראל. חיידק זה החל להתפשט במוסדות רפואה בעולם בתחילת שנות ה-2000 וגרם לתחלואה קשה ותמותה. בסוף שנת 2005 נתגלה החיידק לראשונה בארץ, והתפשט במהירות בבתי החולים בשנים 2006 ותחילת 2007, עד שבשיאה של ההתפרצות נתגלו 185 מקרים חדשים לחודש בכלל בתי החולים בארץ. בעקבות זאת, גיבש משרד הבריאות הנחיות מקצועיות לפעולה בכלל בתי החולים והקים את המרכז הארצי למניעת זיהומים במוסדות רפואיים ועמידות לאנטיביוטיקה לטיפול ארצי בנושא.

לאור זאת, מספר המקרים החדשים בסוף התקופה המתוארת במאמר, מאי 2008, היה רבע משיעורם בשיא. כלומר, בשנת ההתערבות הראשונה נמנעו מעל 1,500 מקרים. זהו הדיווח הראשון מסוגו על בלימת התפשטות חיידק זה ברמה הארצית, ומהווה מודל להתערבויות נוספות להקטנת הפגיעה בבריאות הציבור מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום