סרטן המעי הגס: במגמת ירידה

(0)
לדרג

חודש המודעות לסרטן המעי: 3,400 חולים מאובחנים מידי שנה, עלייה של 10% בביצוע בדיקות לגילוי מוקדם. מוטציה גנטית למחלה אותרה בקרב 4.5% מהצפון אפריקאים

מאת: מערכת zap doctors

בכל יום מאובחנים 9 חולי סרטן המעי הגס, כאשר 4 מהם נפטרים מהמחלה. מדובר בסרטן עם אחוזי תמותה גבוהים מאוד (מדורג שני מבין סוגי הסרטן האחרים). כך עולה ממסיבת עיתונאים שנערכה היום (ב'), לרגל פתיחת חודש המודעות לסרטן המעי הגס 2011.

מטרת חודש המודעות היא לחדד את המסר לפיו מדובר במחלה הניתנת למניעה, וכי גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. סקירה לאבחון מוקדם המאפשרת איתור נגעים קדם ממאירים עשויה להעלות את סיכויי הריפוי מהמחלה ב-90% ויותר. בנוסף לכך, ניתן להפחית את הסיכון ללקות במחלה באמצעות אימוץ פעילות גופנית סדירה, הימנעות מהשמנה, מעישון ומצריכת אלכוהול.

ד"ר מיכה ברחנא, מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, אמר במסיבת העיתונאים: "כ-3,400 נשים וגברים מאובחנים מידי שנה בסרטן מעי הגס והחלחולת, וכ-1,240 נפטרים מהמחלה. בשנת 2008 אובחנו בישראל 2,448 מקרים חדשים של סרטן מעי הגס ו-931 מקרים חדשים של סרטן החלחולת.

לדברי ד"ר ברחנא, "שיעורי התחלואה נמצאים במגמת ירידה מתחילת שנות ה-2000, בעיקר בקרב נשים יהודיות. הסיבות לירידה בתחלואה הן שימוש נרחב בתרופות אספירין, סטטינים וביפוספונטים, אשר להם אפקט מיטיב במניעת המחלה. בנוסף, קיימת עלייה בביצוע בדיקת הקולונוסקופיה. לעומת זאת, באוכלוסייה הערבית התחלואה במגמת עלייה, וזאת בשל 'התמערבותה' של החברה".

מבדיקה שערכו ברישום הלאומי לסרטן בקרב מגזרים שונים עולה כי שיעורי הגילוי המוקדם דומים, והירידה בשיעורי התחלואה החל מתחילת שנות ה-2000 משותפת לכולם.

בדיקת דם סם בצואה - מעל גיל 50

פרופ' גד רנרט, מנהל התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, אמר כי חלה השנה עלייה של 10% בבדיקות הגילוי המוקדם לסרטן המעי הגס, לעומת השנה שעברה: "36% מאוכלוסיית היעד לבדיקת סקר לסרטן המעי הגס, שהם למעלה מ-400 אלף נבדקים, מבצעים כיום את הבדיקות לגילוי דם סמוי בצואה. משמעות הבדיקה לגילוי מוקדם היא הצלת חיי אדם, וכן מניעת טיפול כימותרפי לאנשים שנמצאים בשלב המוקדם של המחלה. רק לשם השוואה: את בדיקת הממוגרפיה מבצעות למעלה מ-70% מהנשים באוכלוסיית היעד.

על פי רשות המחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת במקום גבוה בעולם בשיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס. ההנחיות הן שכל אדם מעל גיל 50 צריך לבצע בדיקת של דם סמוי בצואה אחת לשנה. מחקרים רבים מצביעים באופן ברור כי גילוי מוקדם של המחלה משפר את איכות חייהם ותוחלת החיים של המאובחנים במחלה. לאוכלוסייה בסיכון גבוה (סיפור משפחתי) מוצע לבצע בדיקה קולונוסקופית תקופתית אחת ל-3-5 שנים.

סרבני בדיקה

מדיווח של הקופות החולים השונות עולה כי בשנת 2010 בוצעו 412,171 בדיקות לנוכחות דם סמוי בצואה. לפי ההערכות, 15% מהאוכלוסייה הם אוכלוסיית יעד לבדיקת נוכחות דם סמוי בצואה. מכאן ששיעור ההיענות הארצי לבדיקה הוא 36%. עוד עולה מהדיווחים כי 94,538 איש ביצעו בשנת 2010 בדיקת קולונוסקופיה, כאשר ההערכות הן שאוכלוסיית היעד לסיכון מוגבר למחלה היא 220 אלף איש, כלומר פחות מ-50% מבצעים את הבדיקה.

פרופ' רנרט מספר כי 25%-30% מהנבדקים, אשר מאבחנים להם דם סמוי בצואה, מסרבים לבצע בהתאם לנהלים בדיקת קולונוסקופיה. למרות ההסברים, רבים עדיין דבקים בסירובם.

מוטציה גנטית בקרב יוצאי צפון אפריקה

ממצאים חדשים מעמידים בסיכון כ-4.5% מיוצאי צפון אפריקה, אשר אובחנה אצלם מוטציה גנטית לסרטן המעי. כך עולה ממחקר חדש שערך פרופ' רנרט. משמעות הממצאים: נשאי הגן שיש להם היסטוריה משפחתית של המחלה נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה.

בעקבות התוצאות ממליצים עורכי המחקר לכלול את הבדיקה הגנטית למטופלים ממוצא צפון אפריקאי שיש להם היסטוריה משפחתית של המחלה או שמתגלים אצלם מספר פוליפים במעי בבדיקת אבחון. זיהוי מראש של נשאי מוטציות אלה יכול לאפשר התערבויות, אשר תצמצמנה בהרבה את הסיכון לחלות, מסכם פרופ' רנרט.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום