ריח פה: בעיה קשה, פתרון קל

(8)
לדרג

90 מיליון איש ברחבי העולם סובלים באופן כרוני מריח פה רע. רובם, מותר לשער, סובלים גם מבדידות. הרפואה מתמודדת עם הבעיה באמצעים כגון "שופט ריח" ו"מגרד לשון"

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

ריח רע בפה (הליטוסיס) היא תופעה שכיחה. לעיתים אנו קמים כשפינו יבש לאחר שנת לילה ארוכה, לפעמים אנו לא שותים מספיק או לא אוכלים כראוי. את הריח הלא נעים ניתן בדרך כלל לטהר באמצעים פשוטים כגון צחצוח שיניים, שתייה, שטיפת הפה ואכילה.

אבל הסטטיסטיקה קובעת כי כ-90 מיליון איש ברחבי העולם כולו סובלים באופן כרוני מריח רע בפה. תופעה זו היא מפגע אסתטי, שעלול לפגוע גם בקשרים החברתיים של האדם.

"במרבית המקרים, ריח לא נעים בפה נגרם עקב דלקות חניכיים או בעיות שונות הקשורות לשיניים ולאי שמירה על היגיינת פה", אומר ד"ר האני רביע, רופא שיניים המתמחה באסתטיקה של השן ובשתלים. "החיידקים האנאורגניים שנמצאים ומתרבים בחלל הפה מפרקים את שאריות המזון והחלבונים. תוצרי הפירוק גורמים להופעתו של הריח הרע. מחקרים שנערכו בעשור האחרון מצביעים על כך שגם הצטברות חיידקים על חלקה האחורי של הלשון, חלק אותו קשה יחסית לנקות, גורמת לריח רע. סיבות נוספות לריח פה רע הן אבנית שמובילה לדלקת חניכיים, שחזורים דנטאלים לא טובים, כגון כתרים שאינם מותאמים היטב או סתימות לא מוצלחות, וכן שיניים תותבות לא נקיות. בשנים האחרונות נעשה שימוש בתרופות שונות שיוצרות יובש בפה עקב ירידה בכמות הרוק. הרוק שתפקידו לשטוף את הפה ולנקות את החלל אינו יכול לפעול כהלכה, ומכיוון שאין הרבה רוק נוצרת התרבות חיידקים שגורמים לריח הרע. לעיתים גם מחלות של דרכי הנשימה או מחלות כגון סוכרת, מחלות כלי דם וכבד גורמות להופעת ריח רע.

מריחים חוט דנטאלי

"בשלב ראשון, אם אתם חשים כי אתם סובלים מריח רע בפה, מומלץ לבצע בדיקה ביתית פשוטה", מסביר ד"ר רביע. "העבירו חוט דנטאלי בין השיניים ולאחר מכן הריחו אותו. אם אתם חשים בריח רע שמפריע לכם, כדאי שתגיעו לבדיקה מדויקת יותר אצל רופא השיניים. בדרך כלל הגישה הרפואית היא ללכת מהקל לכבד, ולכן בשלב הראשון ההמלצה היא לשלול אפשרויות שעששת וחורים בשיניים, שמהווים מחסן למזון וריקבון, הם הגורמים ליצירת הריח הרע".
לאחר שנשללו האפשרויות השכיחות, ניתן לבדוק את הגורמים לריח הרע באמצעות "שופט ריח": מכשיר ששואב אוויר מחלל הפה ומבצע מדידה מדויקת של נוכחות כמות הגופרית המצויה בו. בדיקה מקצועית נוספת היא מדידת אנזים בתא-גלקטוזידאז ברוק. בדיקה זו מתבצעת באמצעות לקיחת דגימת רוק מאזורים שונים בחלל הפה ומדידת רמתו של האנזים. בדיקה זו מאפשרת לקבל תמונת מצב שלמה על מיקומם של מרבצי החיידקים בפה, דבר המסייע בטיפול בהם בשלב מאוחר יותר.

"ניקוי אבנית יכול במקרים רבים לפתור את הבעיה באופן פשוט ומיידי", אומר ד"ר רביע. "טיפול בדלקת החניכיים באמצעות שטיפות פה וטיפולים ייעודים אחרים יכולים אף הם לסייע בהתמודדות עם ריח הפה. פטנט שקיים כבר שנים רבות ומסייע מאוד לפתרון הבעיה הוא מגרד הלשון, שמפחית את כמות החיידקים שמצטברת באזור. חשוב לגרד את הלשון לפחות פעמיים ביום כשאנו מצחצחים שיניים".

תזונה מאוזנת מקטינה את הריח הרע מהפה, ולכן ההמלצה היא להימנע מצריכת מזונות דביקים כגן ממתקים שמשאירים שאריות על השיניים, ולהימנע מאכילת מזונות מתובלים כגון בצל, פסטרמה וטונה שמשאירים ריחות בחלל פה וכן בירה, קפה ויין. ניתן לאכול צמחי מרפא כגון נבטי אלפלפה ופטרוזיליה, שלעיסתם עשויה להפיג את הריח הרע בחלל הפה. כדאי לשתות הרבה, בעיקר חליטת תה צמחים שעשויה להקל על התופעה. גם שימוש במסטיק נטול סוכר שמגביר את זרימת הרוק בפה מקל על היובש. מי שמשתמש בתרופות הגורמות ליובש בפה, כדאי שיברר האם יש תרופות תחליפיות שאינן גורמות לאותה תופעה.

על מנת למנוע הישנות של בעיית ריח בפה חשוב להקפיד על היגיינת פה יומיומית: צחצוח נכון, שימוש בחוט דנטאלי וכן במגרד לשון. לדברי ד"ר רביע, "חשוב להקפיד על ביקורים קבועים אצל השיננית ורופא השיניים בכדי למנוע מצבי דלקת. למעשה, אין כל סיבה לפתח תסביכים בעקבות בעיה שאותה ניתן לאבחן בקלות יחסית וכמובן לפתור אותה במינימום זמן והשקעה ובמגוון אמצעים פשוטים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים
פורום טיפולי שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום