טראומת לידה: להתגבר על הכאב והפחד

(1)
לדרג

הכנה מראש, תרגילי הרפיה, גמישות ואמונה יכולים להקטין את מצוקת היולדת. קבלת פנים רגועה ושמחה יכולה להשפיע לטובה גם על התינוק

מאת: חגית בן-שחר

נשים רבות מדווחות כי הרגעים הקשים ביותר בלידה היו כשחשו חוסר אונים, ייאוש או פחד גדול. סיבות רבות יכולות לעורר באשה את הרגשות הללו: כאב שנמשך שעות ארוכות ללא התקדמות בלידה; תחושת בדידות; מצוקה של העובר ומכאן פחד גדול שמשהו משתבש; רגעים של פחד ממוות ועוד. מצבים אלה ואחרים עלולים להוביל לחוסר אונים ומכאן לטראומת לידה.

כדי להימנע מתחושת חוסר אונים בזמן הלידה, כדאי להתכונן מראש, לרכוש כלים וידע אשר יוכלו לשמש תמיכה ברגע האמת. אם את בהיריון, דעי כי הלידה היא הזדמנות נפלאה לשפר את היכרותך עם עצמך. אירוע זה יוכל לעזור לך לברר שאלות כגון כיצד את מתפקדת במצבים לא ברורים? למה את זקוקה על מנת להתמודד עם מצב שבו אין לך שליטה מלאה? האם את גדלה וצומחת בעקבות מצבים עמומים? מהן החוזקות והחולשות שלך ברגעים אלו?
כדי להקל על התמודדותך עם הלידה, תוכלי לנקוט את הצעדים הבאים:

1. בררי מי יכול לתמוך בך במצבי לחץ. האם את יכולה להיעזר באנשים מוכרים, (בן/בת זוג, חברה, אימא) או שכדאי לשקול לשכור דולה או מיילדת פרטית.

לרוב חדרי הלידה בארץ מותר להגיע עם שני מלווים. זה הזמן לתמיכה אמיתית. הזמיני ללידה אנשים שיהיה לך נוח איתם בכל המצבים האפשריים. חשוב שיהיו אלה אנשים תומכים, מאוזנים ואופטימיים. שמכירים אותך ויודעים מתי ואיך ללטף ולחבק אותך ומתי להניח לך. צרי איתם "חוזים" מראש, בקשי את עזרתם ברגעים בהם את חלשה. לבנו את הדברים מבעוד מועד.

2. רכשי כלים להתנהל עם כאב. נשימה, תנועה, מגע, קול, התחברות פנימה ומים הם אמצעים פשוטים ויעילים לזרימה עם כאב. צירים ארוכים ככל שיהיו נגמרים מתישהו. חשוב מכך, מטרתם טובה: לאפשר לתינוקך לצאת לעולם. כשאת נושמת, נעה ומשמיעה קול את פעילה. אקטיביות קשובה שומרת אותנו במצבי לחץ.

3. ת?ר?גלי הרפיה. יש הפוגות בין הצירים בהן ניתן לנוח ולהרפות. ל?מדי לזרום עם כיווץ והרפיה. שאפי או נועי בכיווץ בשעת כאב; נשפי והרפי בהפוגות. כך תוכלי לסמוך עלייך ועל גופך לאורך כל תהליך הלידה.

4. א?ס?פי מראש מידע מהימן ומאורגן על הלידה. מידע כזה יכול לסייע לך להבין מה צפוי לך ולהקל על התמודדותך. בררי כיצד יודעים שאכן מדובר בצירים. מה קורה באופן פיזי והורמונלי בגוף? מהם שלבי הלידה? מה צפוי בכל שלב בלידה, מה מקובל לעשות או לא לעשות בכל שלב? יש ספרים מצוינים שעונים לשאלות אלה ונוספות. כמו כן, כדאי להשתתף בקורס הכנה ללידה.

5. בקרי מראש במקום בו את עתידה ללדת.

6. פעלי באמונה ובגמישות: לידה היא צומת של אינספור משתנים. חשוב להגיע אליה עם אמונה בעצמך, בגופך, בתינוקך, בתומכייך ובכוח עליון. נסי להישאר גמישה וזורמת לאורך כל מהלך הלידה.

איך ניתן למנוע טראומה מהתינוק?

התינוק עושה בלידה את מסעו הראשון והמשמעותי לחיים. הוא עובר מסביבה מוכרת דרך תעלת לידה צרה אל העולם הגדול והלא-מוכר. כל התערבות חזקה מדי ולא קשובה יכולה לשבש את התהליך המדויק והרגיש של הלידה ועלול להירשם כטראומה בגופו ובנפשו.

חשוב להבין שתינוקות הם יצורים בעלי מודעות והכרה. הם מחוברים לרגשותיהם ולתחושותיהם. הנזק שנגרם להם בשל האמונה השגויה שהם חסרי רגשות ותחושתם קהה הוא אדיר.

תינוקך חש ומרגיש אותך. הוא יודע כשאת שמחה או עייפה, עצובה או מבוהלת. הוא מווסת את עצמו דרכך. כשתינוק נבהל ואמו מדברת אליו ומרגיעה אותו, הוא מווסת את עצמו דרכה ונרגע. אך אם אימו חרדה בעצמה ולא פנויה עבורו, אין שם אף אחד עבורו. הוא צעיר וקטן מדי בכדי להרגיע את עצמו, בוודאי בתוך מסע הלידה המאתגר.

ככל שתהיי קשובה יותר לתינוקך במסעו, כך ירגיש נתמך וחלק מקשר, מצוות המגויס לאותה מטרה. וזו כמובן הרגשה שונה לגמרי להיוולד כחלק מצוות או לבד.

חשוב לכבד את הקצב של התינוק. זירוז, דחיפות, מלקחיים או ואקום, כמו גם ניתוח קיסרי, אינם מכבדים את הקצב שלו. לתחושתו, מישהו מושך אותו באופן מאוד לא קשוב לצאת כנגד רצונו.

חלק ממשככי הכאב עוברים לתינוק דרך השליה. תינוקות רבים נולדים מטושטשים, מכווצים, כועסים או מיואשים בשל מסיסות החומרים הללו בדמם. תחושה זו משפיעה מאוד על יצירת הקשר הראשוני ותחילת חייהם בעולם.

תינוקות שגדלו והתפתחו ברחם בתקופת ההיריון ללא הפרעות מיותרות, סביר להניח שיגיעו ללידה מחוזקים ובטוחים. אם לא יפריעו להם בלידה, הם ייוולדו בטוב. אך תינוקות שמסיבות שונות חוו קשיים והפרעות במהלך ההיריון אפשר שיגיעו ללידה חלשים ועייפים ולא יהיה להם כוח להיוולד. הלידה עלולה להתארך ולהשתבש. כך גם לגבי תינוקות שמפריעים או משבשים מסיבות שונות את מהלך לידתם.

האם תינוקך התקבל בשמחה? אחרי כל המסע הארוך שעבר האם שמחתם לקראתו או שהתאכזבתם מהמין שלו, מצבע עורו, או ממראה פניו? קבלת הפנים משמעותית עבור התינוק. האם אימו הייתה ערה? האם ליטפו ועטפו אותו? האם התקבל באהבה? גם תגובתו של האב משמעותית ליילוד הצעיר.

כל לידה היא צירוף ייחודי של תינוק, אם וגורמים רבים נוספים. יש סיבות רבות להיווצרות טראומת לידה. כאן מנינו את המרכזיות. זכרו להימנע מחוסר אונים ושמרו על הקשבה ותחושת צוות עם היילוד הצעיר המפלס את דרכו לעולם. שיהיה במזל טוב.

חגית בן שחר היא פסיכותרפיסטית גופנית - מטפלת בתנועה, נשימה וטראומה, ומרצה במכללת רידמן לרפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום