מחקר: יש סיכון בבדיקות הדמיה

(2)
לדרג

ממצא: בדיקות הדמיה מעלות את הסיכון לתחלואה במחלה ממארת. עם זאת, לא נקבע האם הסיכון בבדיקת הדמיה עולה על התועלת המופקת ממנה

מאת: מערכת zap doctors

מטופלים רבים חוששים מפני סיכונים אפשריים הכרוכים בבדיקות הדמיה, בין אם מדובר בצילום רנטגן פשוט ועד לבדיקת CT. מחקר חדש מקנדה, שתוצאותיו פורסמו ב-CMAJ, מאשר עתה כי קרינה במינון נמוך עקב בדיקות הדמיה של הלב מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות.

מדגם המחקר כלל משתתפים מכל רחבי קוויבק שאושפזו בבתי חולים עקב אוטם לבבי חריף, ללא היסטוריה של מחלות ממאירות. החוקרים ניטרו את החשיפה לקרינה מייננת.

האם הסיכון רב מהתועלת?

מהתוצאות עולה כי עם חשיפה לקרינה מייננת במינון נמוך עקב בדיקות הדמיה לא לבביות, חלה עליה תלויית מינון בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בתוך חמש שנים. מתוך למעלה מ-80 אלף משתתפים שנכללו במחקר, למעלה מ-75% עברו לפחות בדיקה אחת עם חשיפה לקרינה מייננת במינון נמוך במהלך השנה הראשונה לאחר אירוע לבבי. במהלך תקופת המעקב אובחנו למעלה מ-12 אלף מקרים חדשים של מחלות ממאירות.

החוקרים מדגישים כי אל מול העלייה הפוטנציאלית בסיכון לתמותה בעקבות חשיפה לקרינה עקב בדיקות הדמיה ופרוצדורות תרפויטיות הכרוכות בחשיפה לקרינה, יש לקחת בחשבון את הסיכון האפשרי לתמותה ממחלות לב וכלי דם בקרב חולים שפרוצדורות אלה נחוצות להם. עם זאת, מחקר זה אינו מספק בכדי לקבוע את המאזן בין הסיכון והתועלת.

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום