חדש: שתל מתכלה בכף היד

(0)
לדרג

לראשונה בעולם, בוצע ב"קפלן" ניתוח להחדרת משתל בכף היד המתכלה מעצמו ונעלם מהגוף. הטיפול החדשני יסייע לאנשים עם כאבים המתקשים בתנועה של כף היד. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

השבוע נערך, לראשונה בישראל ובעולם, ניתוח מורכב, להחדרת משתל בבסיס האגודל שמתכלה מעצמו ונעלם מהגוף. הניתוח החדשני בוצע במחלקה לכירורגיה של היד בבית החולים קפלן, בניהולו של ד"ר אברהם הס.

בניתוח נעשה שימוש במשתל (פרוטזה) חדשני המורכב מבלון המתנפח וממלא את החלל הנוצר לאחר כריתת עצם הטרפז בבסיס האגודל. לאחר מספר חודשים המשתל מתכלה ונעלם מהגוף לחלוטין, ובמקביל - מתחזקת האחיזה של בסיס האגודל בכף היד.

ד"ר אמיר אורון, שביצע את הניתוח עם ד"ר מרדכי וייצנבליט, מסביר כי מדובר בתופעה מוכרת ונפוצה של שחיקת בסיס האגודל המגבילה את התנועה וגורמת לכאבים. "לאורך זמן, המשטחים הסחוסיים בבסיס האגודל נשחקים ומופיעות 'חריקות', רעשים ומיחושים. בתחילת התהליך הכאב בא לידי ביטוי בתנועות מאומצות בלבד, אך עם החמרת השינויים, הכאב מופיע בכל פעולות היומיום הפשוטות שדורשות אחיזת חפצים, כגון: פתיחת צנצנת, סחיטת סחבה, כתיבה מאומצת, הקלדה במחשב ועוד".

משתל מתכלה - ממזער סיבוכים

במקרים בהם נכשל הטיפול שמרני, שכולל פיזיותרפיה, טיפול בכדורים והזרקת סטרואידים, מוצע ניתוח של כריתת עצם הטרפזיום (עצם בצורת טרפז בבסיס האגודל) המרכיבה את בסיסו של המפרק האוכפי בבסיס האגודל. "במהלך הניתוח עושים לעיתים שימוש בשתלים קבועים כדי למלא את החלל שנוצר עם הרחקת הטרפזיום. קיימת נטייה בשתלים הקבועים להישחק או להישבר עם הזמן וכוח האחיזה לאחר הניתוח יורד בכ-30%", מציין ד"ר אורון, "ומכאן החשיבות הגדולה של המשתל הנספג והמתכלה מעצמו. המשתל המתכלה ממלא את החלל שנוצר, משמר את גודלו וכך מבטיח שיקום מואץ ותוצאה כירורגית משביעת רצון".

הרופאים מאמינים שהשימוש במשתל מתנפח ומתכלה יאפשר שמירה על כוח האחיזה של האגודל באופן אופטימלי. היתרון במשתל המתכלה נעוץ בכך שהוא מאפשר בנייה של רקמת צלקת תומכת משמעותית, ולאחר מספר חודשים הוא נספג ומחליפה אותו רקמה פיברוטית חדשה. כך, למעשה, נמנעים סיבוכים שאפיינו משתלים שנוסו בעבר ושאינם מתכלים".

"אין ספק שהניתוח הראשון שבוצע בקפלן מהווה בשורה לאנשים שמתקשים בתפקוד כף היד בפעולות פשוטות", מסכם ד"ר אורון. "גם בתחומים אחרים בעולם הרפואה כיום בוחנים אפשרויות של שתלים מתכלים כדי להימנע מבעיות הנובעות מהימצאות גוף זר בגופנו לאורך זמן".

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - כירורגיה של היד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום