מדריך רפואת שיניים לקטנטנים

(0)
לדרג

ניקיון השיניים והפה הם חובה מהרגע שבו בוקעת השן הראשונה. מומלץ לנקות את פיהם ואת לשונם של התינוקות באמצעות פד גזה

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ

הם מתוקים וקטנים, עם מוצץ ובקבוק, בובה תלויה על זרועם וטיטול משתרבב ממכנסיהם התפוחים, אך כשמדובר בביקור אצל רופא השיניים - הם הופכים באחת להיות אנשים קטנים שגם בהם צריך לטפל. מי שמראהו של פעוט על כיסא רופא השיניים נראה לו מוזר - שיתחיל להתרגל לרעיון.

ביקור אצל רופא השיניים הוא עניין חשוב כבר מגילאים צעירים מאוד, וניקיון השיניים והפה הם חובה מהרגע שבו בוקעת השן הראשונה ואף לפני כן - כשמדי פעם מומלץ לנקות את פיהם ואת לשונם של התינוקות בעדינות רבה, באמצעות פד גזה.

יש טווח רחב יחסית לזמני הבקיעה הנורמאליים של השיניים: הגיל הממוצע לבקיעת שן החלב הראשונה הוא גיל 6-8 חודשים, אך גם בגיל מאוחר יותר אין צורך להיות מודאגים. גיל שנה הוא הגיל המומלץ לבדיקה ראשונית אצל רופא השיניים: בין אם צמחו השיניים ובין אם לאו. אם השיניים עדיין לא צמחו, רופא השיניים יכול למשש את הלסתות, לוודא שהמבנה תקין ולהרגיע את ההורים המודאגים.

אם לילד כבר צמחו שיניים, רופא השיניים ידריך את ההורים כיצד לשמור על היגיינה, להקפיד על הרגלי אכילה נכונים, וכך גם הילד ילמד מגיל קטן להיבדק אצל רופא השיניים. חשוב להגיע לבדיקה ראשונה כאשר עדיין אין בעיות בשיניים: הן בהיבט המניעה והן בהיבט הפסיכולוגי.

שיני החלב, כלומר השיניים הנשירות, משמשות לאכילה ודיבור וכמובן שומרות מקום בתוך הלסת לשיניים הקבועות שעתידות לצמוח בהמשך. יש הבדל בין שמירה על היגיינת הפה בילדות לבין השמירה על ההיגיינה כשבפה נמצאות כבר השיניים הקבועות. ההבדלים הם בצורת הצחצוח, בריכוז הפלואוריד במשחת השיניים הנחוץ ובעובדה שבגילאים הבוגרים יותר, מוסיפים גם שטיפות עם מי פה המכילים פלואוריד ושימוש בחוט דנטלי.

על אף ששיני החלב נושרות ממילא, שיניים לא מטופלות גורמות לכאבים, ריח רע מהפה, מראה אסתטי פגום, קושי באכילה ודיבור, פגיעה בנבטי השיניים הקבועות הנמצאים תחת השיניים הנשירות ואיבוד מקום לשיניים הקבועות שעתידות להגיע.

כאשר יש בפה שיניים לא מטופלות, יש כמות גדולה מאוד של חיידקים אשר עלולים להדביק את השיניים הקבועות הנמצאות בפה.

מחלת העששת יכולה להופיע מהשן הראשונה. במרפאה נתקלים לא פעם במקרים של תינוקות רכים שאך צמחו להם שיניים ספורות וכבר הן נגועות בעששת בגלל הרגלי אכילה וצחצוח לא נכונים.

רפואת שיניים לילדים
רפואת שיניים לילדים

איך משכנעים את הילדים להגיע למרפאה?

מבלי לשים לב ומתוך רצון עז להגן עליהם, אנו מעבירים לילדינו פחדים ודאגות. כך גם כשצריך לגשת לרופא השיניים. אם הם קטנים מדי בגילאים שנה-שנה וחצי ממילא אין אפשרות להסביר להם במה מדובר. אבל כשהם כבר פעוטות "מביני עניין" כדאי להסביר להם מה תפקידו של רופא השיניים ממש כמו שמסבירים להם על הליכה לסופרמרקט, כשאמא נוסעת לכמה ימים לבית היולדות או אם מישהו מהמבוגרים חלילה חולה.

חשוב לא לדבר על העניין בהתרגשות רבה מדי ולהפכו מבלי משים לדבר מלחיץ. שהרי אם השד אינו נורא, מדוע מדברים עליו כל כך הרבה?

פשוט יותר להסביר לילד על המרפאה, על רופא השיניים, על תפקידן של השיניים ומדוע צריך להיבדק. חשוב להסביר לילד שעם שיניים בריאות יהיה לו קל ללעוס וליהנות מכריך, פסטה וגם מעוגה. נסו להימנע משימוש במשפטים מלחיצים כמו "אל תדאג, אבא ואמא איתך", או "אם הרופא יכאיב לך נעשה לו נו נו נו"... השתמשו במילים רגועות ובטון דיבור בוטח, והילד שלכם ירגיש הרבה יותר נוח.

אפשר להיעזר בספר העוסק בנושא: לשבת ולקרוא את הסיפור, לשתף את הגננת ואולי להציע לילד לצייר את הנושא. לפעמים כדאי גם לקפוץ למרפאה לביקור מקדים במטרה להתרשם. הניחו לילד לשוחח עם הרופא מבלי שתתערבו, תנו לו "לבדוק" את "כסא החללית" ולהתרגל אליו, והחשוב מכל: ממש אין צורך לרכוש לילד מתנות ו"לפצות" אותו על הביקור במרפאה, מכיוון שלא מדובר בעונש.

זכרו, ילד עד גיל 8 זכאי לטיפולי שיניים במסגרת סל הבריאות במרפאת קופת החולים בה הוא רשום.

הרדמה כללית או טשטוש?

הורים לילדים קטנים שאמורים לעבור טיפול שיניים מורכב, חוששים בדרך כלל מהדרך שבה יתמודד ילדם עם הטיפול, ומהצורך לבחור לפעמים בין הרדמה מלאה לטשטוש.

לאחר שלב ההסברים לילד, חשוב לפנות לרופא שיניים מנוסה בטיפול בילדים, על מנת שלא לגרום לו טראומה, ובוודאי לא לטפל בכוח. הבחירה באופן הטיפול תלויה ביכולתו של הילד לשתף פעולה וכמובן גם במורכבות הטיפולים. ההעדפה היא תמיד לנסות לטפל באופן רגיל או בעזרת גז צחוק (נייטרוס אוקסיד).

במקרים שבהם מדובר בתינוק, כשהילד מסרב לשתף פעולה או כשהוא צריך לעבור פרוצדורה מסובכת, יש לבצע הרדמה כללית. ככל שהילד צעיר יותר כך עולה הסיכוי שהטיפול ייעשה תחת הרדמה כללית.

חשוב מאוד להגיע לבדיקה ראשונית כמה שיותר מוקדם. המניעה היא הטיפול החשוב ביותר בכל גיל, וביקור מוקדם יכול לחסוך את הצורך בטיפול מורכב יותר. אם יש סימנים של עששת בשלב ראשוני, יש לעשות הכל כדי לעצור אותה באמצעות טיפול במרפאה ובבית, תחת מעקב ופיקוח של רופא השיניים.

כשהילד חש כאבים באמצע הלילה, אפשר להיעזר במרפאות עזרה ראשונה, אך טיפול בלילה כאשר לילד כואב והוא עייף יהיה קשה יותר לביצוע. עדיף לתת לילד סירופ לשיכוך כאבים כמו אקמולי, אדוויל או נורופן, ולמחרת בבוקר לגשת לרופא השיניים. לא כדאי לחכות לערב, כשהילד מסיים את הגן או כשההורה מסיים לעבוד. אין סיבה שהילד ימשיך לסבול, וחשוב מכך - שיתוף הפעולה של הילד, במיוחד בגילאים הצעירים, הרבה יותר טוב בשעות הבוקר.

מה עושים כשהילד נחבל בפניו ונראה כאילו יש "פסים" בשן? ככל הנראה, מדובר בסדקים. במקרה כזה, יש ללכת לרופא השיניים, שעורך בדיקה וצילום ומחליט על הטיפול הנכון. אם מדובר במכה רצינית יותר, במהלכה נחבלו פניו ופיו של הילד והשן נעקרה ממקומה, יש להגיע במהירות למרפאה. ילדים מגיל גן חובה זכאים לטיפול במקרי חבלה, המתרחשים בכל שעות היממה, על חשבון ביטוח תאונות בתי ספר של משרד החינוך.

אם הילד ממשיך לסבול מכאבים אחרי גמר הטיפול, מומלץ לתת לו סירופ לשיכוך כאבים בהקדם האפשרי, עוד לפני שפגה ההשפעה של האלחוש (ההרדמה). יש להשגיח במקרים של אלחוש בלסת התחתונה שהילד לא נושך את השפה או הלשון הרדומים. בזמן שההרדמה פעילה, הילד לא חש בכל כאב מתוצאות מעשיו, אך לאחר מכן עלולים להיגרם במקום פצע, שטף דם וכאב.

ד"ר רולי ברקוביץ היא מומחית ברפואת שיניים לילדים, יועצת ומבקרת רפואת שיניים לילדים ברשת מרפאות "כללית סמייל"

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום