משקאות אנרגיה מסוכנים לצעירים

(0)
לדרג

צריכת משקאות אנרגיה בקרב ילדים ונוער כרוכה בסיבוכים רפואיים, כגון אי ספיקת כליות, הפרעות נשימתיות, פרכוסים, מצבים פסיכוטיים כאבי בטן ועוד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

משקאות אנרגיה אינם נתונים למגבלה של כמות הקפאין, שנקבעה על ידי ה-FDA למשקאות קלים, משום שהם מסווגים כתוספי תזונה. כך או אחרת, ידוע כי משקאות אלה מכילים כמות גבוהה של קפאין.

העדר מחקר ובקרה על השימוש במשקאות אנרגיה, בשילוב עם דיווחים אודות רעילות וצריכה רבה, עלולים להוביל לסיבוכים בריאותיים מסוכנים בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים. כך מדווח במאמר חדש שפורסם ב-Pediatrics, בעקבות סקירה של הספרות הרפואית ומאגרי המידע באינטרנט.

מסקרים בנושא עולה כי כ-30%-50% מהילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים צורכים משקאות אנרגיה באופן קבוע. ההשערה היא כי פרסומות של משקאות אנרגיה, המכוונות לצעירים, ונטייה להתנהגות מסוכנת מגדילים את הסיכון למינון יתר בצעירים.

למרות שמרכז ההרעלות בארצות הברית החל רק לאחרונה לעקוב אחר הרעילות של משקאות אנרגיה - בגרמניה, אוסטרליה וניו זילנד כבר יש דיווחים רבים על הסיבוכים הכרוכים בצריכת משקאות אנרגיה. אלה כוללים נזק לכבד, אי ספיקת כליות, הפרעות נשימתיות, אי שקט, בלבול, פרכוסים, מצבים פסיכוטיים, בחילות, הקאות וכאבי בטן, רבדומיוליזיס, טכיקרדיה, הפרעות קצב לב, יתר לחץ דם, אוטם לבבי, אי ספיקת לב ותמותה.

החוקרים ממליצים על צריכה מקסימלית של 2.5 מ"ג קפאין לק"ג ליום בילדים ו-100 מ"ג ליום במתבגרים. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים לקביעת המינון המקסימאלי הבטוח של קפאין, לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח ולהבין טוב יותר את הסיבוכים הרפואיים של משקאות אנרגיה. בנוסף, ממליצים החוקרים לערוך בדיקות סקר לצריכת משקאות אנרגיה, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון גבוה ולהדריך משפחות בנוגע לסיבוכים אפשריים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום