ממצא: אין קשר בין סרטן לסלולאר

(0)
לדרג

לא נמצאה עלייה בתחלואה בסרטן עקב שימוש בטלפונים הניידים. עם זאת, ההמלצה היא לנקוט בכללי זהירות, שכן יש עדויות על עלייה בסיכון לגידולי מוח

מאת: מערכת zap doctors

אין עדות לעלייה בתחלואה בסרטן כתוצאה מהעלייה בשימוש בטלפונים סלולאריים, כך אמר ד"ר מיכה ברחנא, רשם הסרטן במשרד הבריאות, בכנס שנערך בנושא בסוף השבוע האחרון בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

מחקר שבחן את הקשר בין תחלואה במספר סוגי סרטן בעשור האחרון, והגידול בשימוש בתקשורת סלולארית מגלה כי לא נמצא קשר בין השניים. יתרה מזאת, בכמה מסוגי הסרטן אפילו נרשמה ירידה, למשל בתחלואה מסרטן המוח בצד ימין, הצד שבו מדברים רוב משתמשי הטלפון הסלולארי. "לא אסיק מכך שקרינה סלולארית טובה לבריאות", התבדח ד"ר ברחנא. יש הרבה להט ואמוציות בנושא זה, אך להמלצות ולחוקים אין בסיס מדעי".

גם פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקוגנטיקה בביה"ח שיבא, שותף לעמדה כי אין קשר בין סלולאר לתחלואה בסרטן. לדבריו, בניגוד לתופעות של עישון או חשיפה לקרינה מייננת, שם ברור המנגנון הביולוגי הגורם לסרטן, הרי שבקרינה סלולארית, שהיא קרינה בלתי מייננת, לא מוכר מנגנון כזה, ועל כן אין היגיון בהתפתחות סרטן כתוצאה מהחשיפה לקרינה סלולארית. פרופ' פרידמן ציין כי במחקרים בהם נחשפו עכברים לאורך כל חייהם לרמות קרינה גבוהות, לא נמצאה עלייה בשיעור תחלואה בסרטן. עוד הוא הוסיף כי אם אכן יש סיכוי לפתח גידולים במערכת העצבים המרכזית (גליומה), הדבר היה צריך לבוא לידי ביטוי במדינות הנורדיות, בהן השימוש בסלולר הוא ארוך שנים ואינטנסיבי, ולא כך הדבר.

פרופ' סטליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, היה חד משמעי כאשר הבהיר: "אני מוכן לבוא ולגור עם משפחתי מתחת לכל אנטנה". עם זאת, הוא ציין כי המשרד דוגל בגישה הזהירה, וכדי שלא להגדיל עוד יותר את תעבורת הסלולאר באנטנות, הוא פסל את בקשת החברות הסלולאריות לספק גם שירות נייח באמצעות הרשת הסלולארית, אם כי הדבר אפשרי מבחינה טכנית וכדאי מבחינה כלכלית.

זהירות מונעת

עם זאת, חשוב להבהיר כי למרות שלא ידוע עד היום על סיכון משמעותי למשתמשי הטלפון הסלולארי, יש לנקוט בעקרון הזהירות המונעת ולהשתמש בטלפון נייד רק בעת הצורך ובהתאם להמלצות משרד הבריאות והסביבה. זאת, משום שעדין קיימת אי בהירות נוכח תקופת החביון הארוכה של חלק מסוגי הסרטן.

פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות במרכז הרפואי שיבא, אמרה כי קביעת עמדה מדעית סופית באשר לקשר בין קרינה בלתי מייננת לסרטן אינה אפשרית בשלב זה, אך ממצאים חוזרים מצביעים על עלייה בסיכון להתפתחות גידולי מוח וגידולים של בלוטת הרוק. במיוחד נצפה הקשר בקרב משתמשים כבדים, מעל 10 שנים, שהחזיקו את הטלפון באותו צד של הראש. כמו כן, נצפתה עלייה בתחלואה באזורים כפריים הדלים באנטנות סלולאריות.

מחקר נוסף, של פרופ' רוני זגר ממכון ויצמן, הראה כי תאים בגוף מגיבים לקרינה הבלתי מייננת בתחום התדרים שבהם נעשה שימוש בתקשורת הסלולארית, אך גם שם לא מדובר על השפעה ארוכת טווח שעלולה לגרום לסרטן.

משרד הבריאות מוסר כי על סמך מכלול המחקרים והעדויות המדעיות הקיימות כיום בארץ ובעולם, הוא תומך באימוץ עקרון הזהירות המונעת. עוד אומר משרד הבריאות כי הנתון לפיו נצפתה ירידה בגידולי מוח לא נבדק על ידי בקרת עמיתים, כמקובל במדע ואינו חלק ממחקר מוסדר. זהו נתון שיש לבחון במסגרת איסוף הידע בנושא זה ובשלב זה אינו משנה את עמדת המשרד שפורסמה לפני מספר חודשים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גידולי מוח
פורום גידולי ראש צוואר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום