טיפול קוגניטיבי מונע התקף לב חוזר

(0)
לדרג

ממצא: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בקרב חולים שעברו אירוע לב מפחית את הסיכון להישנות התקף לב, זאת בהשוואה לחולים שלא עברו טיפול התנהגותי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

גורמים פסיכו-סוציאליים אחראיים לחלק גדול מהסיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר לפי הערכות הם מהווים כ-30% מהסיכון לאוטם לבבי. ממחקר חדש שפורסם ב-Archives of Internal Medicine עולה כי הוספת טיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפול הסטנדרטי מובילה לירידה משמעותית בסיכון להישנות אוטם לבבי חריף ומחלות לב וכלי דם בחולים ששוחררו מבית החולים בעקבות אירוע קרדיווסקולארי חריף.

במסגרת המחקר, המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת טיפול סטנדרטי בהתאם להנחיות או לשילוב טיפול סטנדרטי עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שהתמקד בהתמודדות עם לחצים, טיפול בדחק והפחתת הדחק היומיומי, תחושת דחיפות ועוינות. היעדים העיקריים של המחקר היו תמותה מכל סיבה, אשפוזים עקב אירועים קרדיווסקולאריים חוזרים והישנות אוטם לבבי.

מדגם המחקר כלל כ-800 חולים שהיו במעקב במשך כשבע שנים. החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בשיעורי התמותה בין שתי הקבוצות. עם זאת, בקבוצת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שיעורי ההישנות הראשונה של מחלות לב וכלי דם היו נמוכים יותר משמעותית, עם שכיחות נמוכה יותר של התקפי לב בקבוצה זו.

החוקרים מצאו כי מדובר בקשר מנה-תגובה, עם ירידה גדולה יותר בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים ואוטם לבבי בקרב אלה שלקחו חלק בכל המפגשים.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מסכמים כי תכנית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בת שנה לטיפול במצבי דחק, היא כלי יעיל להפחתת הסיכון להישנות מחלות לב וכלי דם, כולל התקפי לב.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום