היענות לטיפול מונעת פסיכוזה

(0)
לדרג

ממצא: חולי סכיזופרניה שאינם מקפידים ליטול תרופות אנטי פסיכוטיות חשופים לתסמינים פסיכוטיים בשיעור גבוה כמעט פי 30, לעומת חולים המקפידים על נטילת תרופות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הטיפול הנפוץ בחולי סכיזופרניה מושתת על תרופות אנטי-פסיכוטיות, להן עשויה להיות השפעה ניכרת על התפקוד ואיכות החיים של החולים. עם זאת, חולים רבים אינם מקפידים על נטילת הטיפול התרופתי כנדרש, וחוסר היענות לטיפול נפוצה באוכלוסיה זה בשל העדר תובנה למצבם.

במאמר חדש שפורסם ב-American Journal of Psychiatry מדווחים חוקרים כי חוסר היענות לטיפול תרופתי בחולים הוביל להישנות תסמיני המחלה במהירות. החוקרים מצאו כי ירידה קצרת-טווח בהיענות לטיפול לוותה בסיכון גבוה להישנות התסמינים.

הישנות תסמינים פסיכוטיים

מדגם המחקר כלל 49 חולים והחוקרים ערכו בדיקות דם להערכת ההיענות לטיפול. היענות טובה לטיפול תועדה בכשליש מהמשתתפים במחקר, כאשר בשליש נוסף תועדה תקופה קצרה של חוסר היענות קל לטיפול. חוסר היענות בדרגה בינונית או חמורה הייתה פחות נפוצה.

הישנות תסמיני המחלה תועדה ב-13 חולים במהלך תקופת המעקב. היענות חלקית לטיפול התרופתי לוותה בסיכון גבוה כמעט פי ששה להישנות התסמינים הפסיכוטיים. לעומת זאת, עם חוסר היענות חמור יותר הסיכון להישנות התסמינים היה גבוה כמעט פי 30.

הישנות התסמינים חלה בממוצע, כ-2.5 חודשים לאחר חוסר ההיענות לטיפול התרופתי.

לאור ממצאים אלו, החוקרים קוראים להזהיר חולי סכיזופרניה בשלב מוקדם אודות ההשלכות האפשריות של חוסר היענות לטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום