מתיחות פנים: עוד 20 שנות נעורים

(0)
לדרג

תוצאותיו של ניתוח מתיחת פנים יכולות להישמר במשך זמן רב. ברוב המקרים, ההחלמה מהירה והמנותח חוזר לתפקוד מלא בתוך זמן קצר

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ביטוי בולט של העידן המודרני הוא הניסיון הנואש והבלתי פוסק לנצח את הזמן. הרפואה המתקדמת, ההיגיינה, המדע והיבטים נוספים של החיים המודרניים הצליחו להאריך באופן משמעותי את תוחלת החיים. אמנם לא ניתן עדיין לחיות לנצח, אבל בהחלט ניתן לחיות הרבה יותר. מצב דברים זה, במקביל לשינויים תרבותיים שהגבירו באופן קיצוני את העיסוק במראה החיצוני ואת הרצון להיראות צעירים, בריאים ויפים, הולידו את החיפוש אחר אמצעים לשימור היופי ושיפור המראה החיצוני.

על רקע זה שגשג תחום הרפואה הפלסטית והאסתטית, שהחל בשאיפה לטפל באנשים פצועים וחולים שסבלו מפגמים, עיוותים וכדומה. ברבות השנים התפתח תחום זה עד שכיום הוא משמש כמקצה שיפורים למראה החיצוני המולד וכולל ניתוחים פלסטיים רבים, מגוונים וזמינים כמעט לכל גיל. אחד הניתוחים הפלסטיים המבוקשים והפופולריים ביותר הוא ניתוח מתיחת הפנים, אשר פעמים רבות מבוצע יחד עם הליך של הרמת עפעפיים", אומר פרופ' דניאל האובן, מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית. לדבריו, ניתוח זה נעשה מבוקש יותר ויותר עם השנים וניתן לזהות אף מגמה ברורה של ירידה בגיל המנותחות. פרופ' האובן: נשים צעירות רבות מגיעות לברר לגבי ניתוח מתיחת פנים. אבל אני לא ממהר לקבל כל מטופלת ולא מבצע ניתוחי הרמת פנים או כל ניתוח אחר למי שאינו זקוק לניתוח באמת. מטופלים כאלה, שסביר כי לא יראו הבדל משמעותי במצבם לאחר הניתוח, עלולים להתאכזב ולכן עדיף לא לנתחם מלכתחילה".

מתיחת פנים
מתיחת פנים

לתקן את פגעי הזמן והסביבה

"בניתוח הרמת פנים שואפים לתקן את פגעי הזמן", אומר פרופ' האובן. "ההזדקנות נותנת אותותיה באופן מובהק בפנים ובצוואר. עם השנים העור, השרירים והרקמות מאבדים מגמישותם וצונחים כלפי מטה. את התהליך מזרזת הגרביטציה של כדור הארץ וכן פגעים סביבתיים מגוונים, בהם מזון לא בריא, עישון, אלכוהול, חשיפה לשמש ועוד. גם העפעפיים צונחים ברבות השנים מטה".

ניתוח מתיחת פנים אורך בממוצע שעתיים, לא כולל הרמת עפעפיים. פרופ' האובן מתאר את ההליך הניתוחי: בעת הניתוח מותחים לאחור את עור הצוואר והעורף, מותחים מעלה את עור הפנים, מותחים מעלה את העפעפיים ולעיתים, בהתאם לצורך, אף מסלקים עור עודף, מזריקים שומן עצמוני, או, לחלופין, שואבים שומן. מטרת הניתוח היא לסלק עודפי עור, שריר ושומן, ליצור מתיחה חדשה של רקמת העור והשומן וכך להשיג מראה חלק וצעיר יותר".

החלמה ותוצאות

ההחלמה מניתוח מתיחת פנים מהירה יחסית. יש מנותחים המשתחררים ביום הניתוח מבית החולים, אחרים מאושפזים, לכל היותר, ללילה אחד. בתום הניתוח מתבצעת חבישה שטחית של האזורים המנותחים אשר מוסרת לאחר זמן מה. באזורי הניתוח נוצרים בצקות ושטפי דם, שלרוב חולפים תוך שבוע. פרופ' האובן מדגיש כי "מעשנים חשופים לסיבוכים בעקבות הניתוח הרבה יותר ממטופלים שאינם מעשנים. כך גם מטופלים הסובלים מיתר לחץ דם וסוכרת עלולים להיחשף לסיבוכים דוגמת זיהומים, ריפוי לקוי, פתיחת הפצע, סבל של העור - ריפוי והחלמת העור מושהה ולעיתים נדירות עלול גם לעבור נמק חלקי ועוד. עם זאת, מטופלים בריאים שאינם מעשנים מחלימים במהירות מהניתוח וחוזרים לתפקוד מלא תוך זמן קצר".

לדברי פרופ' האובן, "ניתוח של מתיחת פנים והרמת עפעפיים המתבצע על ידי מנתח מומחה, מיומן ומנוסה, שמפסל באופן ראוי את פני המנותח, משיג תוצאות נהדרות. תוצאות הניתוח נשמרות לרוב למשך שנים רבות, בין חמש שנים לעשרים שנים, ולא נותרים סימנים או צלקות נראים לעין".

עם זאת, פרופ' האובן מדגיש כי פגעי הזמן וההזדקנות ממשיכים להשפיע על מראה הפנים ולפיכך חלק מהמנותחים, לאחר מספר שנים, יזדקקו לניתוח תיקון. לעתים די יהיה ב"מיני פייס ליפט" ניתוח מתיחת פנים קטן בהיקפו, אשר כולל מתיחת פנים מזערית יותר.

בואו לדבר עם פרופ' דניאל האובן בפורום ניתוחים פלסטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום