הנחיה: כל רופא יוכל לבצע אלחוש

(0)
לדרג

הנחיה של משרד הבריאות מתירה לכל רופא לבצע טשטוש. יו"ר איגוד המרדימים: מברכים על עצם ההנחיה, אולם ההכשרה המוצעת אינה מספקת ותסכן חיים

מאת: מערכת zap doctors

מנהל הרפואה במשרד הבריאות הפיץ שלשום (ג') חוזר המתיר לרופאים, שאינם מרדימים, לבצע אלחוש במגוון התערבויות רפואיות. אין הכוונה שכל רופא יוכל לבצע מעתה הרדמה כללית או מקומית במחלקות לטיפול נמרץ. המדובר בביצוע של "סדציה" - שינוי הפיך של מצב ההכרה הנגרם על ידי תרופות לשם ביצוע פעולות רפואיות כואבות כמו קולונוסקופיה. בהליך זה הרפלקסים החיוניים ושמירת נתיבי האוויר ירודים, אך קיימים, והמטופל מסוגל להגיב לגירוי מגע וקול.

בהנחיות נקבע כי כל הליך הטשטוש לא יעלה על יותר משעה וילווה, על ידי שני אנשי צוות, אשר יהיו בוגרים של קורס הרדמה מטעם האיגוד המקצועי אליו הם משתייכים. כל עמדת טיפול תכלול ציוד מתאים לביצוע ההליך. בנוסף, ההליך יבוצע במטופלים בין הגילאים שנה ועד 85 שנים.

פרופ' עזריאל פרל, יו"ר איגוד הרופאים המרדימים ומנהל מערך ההרדמה וטיפול נמרץ במרכז הרפואי שיבא, אומר ל-doctors כי גם לדעת האיגוד רופאים שאינם מרדימים צריכים לבצע סדציה, מאחר שאין מספיק מרדימים בישראל. "איגוד המרדימים מקבל בברכה את פרסום ההנחיות. הגיע הזמן שיעשו סדר בשטח הפרוץ הזה. ההנחיות מונחות מזה מספר שנים על שולחן משרד הבריאות וטיוטת ההנחיות נשלחה על ידי המועצה הלאומית לכירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ לפני מספר שנים".

הכשרה לא מספקת

ואולם, פרופ' פרל מסייג את דבריו ואומר שלא להנחיות הללו האיגוד פילל. "הביקורת שלנו מתבססת על שתי נקודות שהבאנו בפני משרד הבריאות שדחה אותן. האחת, נוגעת להכשרה של רופא שאינו מרדים. סדציה הוא נושא כבד משקל, ולכן הצענו לארגן קורס במתכונת ארצית שמשרד הבריאות יהיה אחראי לו והרופאים המרדימים יהיו מורי הקורס. לצערנו, משרד הבריאות החליט שכל איגוד מקצועי יהיה אחראי על קיום קורס סדציה לפי הבנתו".

רק כדי לסבר את האוזן, איגוד הגסטרואנטורולגים קיים קורס סדציה בן 4 שעות, ולאחריו קיבלו חבריו הכשרה להיות מרדימים - דבר שאינו עומד בשום סטנדרט נדרש. פרופ' פרל מסביר: "לא מספיק לדעת רק איזה תרופות לתת, חשוב להקנות בקורס ידע כגון: איך לעקוב אחרי חולה ואיך לטפל בו כשיש תופעות לוואי וכאשר יש סכנה לחייו. ידוע שתרופות מרדימות גורמות לדיכוי נשימתי, דיכוי מערכת הלב וכלי הדם, חסימת דרכי האוויר ועוד. יכולים להיות מצבי חירום רבים שחשוב להקנות מיומנויות לטיפול בהם".

נקודה שנייה אותה מעלה פרופ' פרל היא שההנחיות אינן אוסרות על השימוש בתרופה פרופופול, אשר הגיעה לידיעת הציבור לאחר שגרמה למותו של מייקל ג'קסון. "פרופופול היא תרופת הרדמה לכל עניין ודבר. בעלון המצורף לתרופה כתוב במפורש כי התרופה יכולה להינתן אך ורק על ידי רופאים מרדימים".

מינהל המזון והתרופות בארה"ב דחה באוגוסט 2010 עצומה של איגוד הגסטרו האמריקאי שביקש לשנות את האזהרה. ה- FDA אף הדגיש בתשובתו שהתרופה תינתן אך ורק על ידי מרדימים. פרופ' פרל מדגיש כי חוסר ההתייחסות של משרד הבריאות לגבי זהות התרופות שרופאים לא מרדימים יורשו להשתמש בהן, משאיר את העניין פרוץ ומותר. "אנו חושבים שבחוסר האמירה לגבי התרופות טמונה סכנה גדולה לציבור, כי מהר מאוד אפשר לעבור מטשטוש להרדמה כללית. אסור להתיר שימוש בתרופה זו לרופאים שאינם מרדימים". פרופ' פרל מסכם ואומר כי ההנחיות בצורתן הנוכחית מסוכנות ועלולות לעלות בחיי אדם.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום