הפסקת הריון - סקירה רפואית

(0)
לדרג

נשים רבות לא תמיד מודעות להליכים המשפטיים והבירוקרטים הנלווים להפלה, ולשיטות הרפואיות השונות להפסקת הריון. הכתבה הבאה מיועדת בדיוק לנשים אלה

מאת: ד"ר גיא גוטמן

ההחלטה על הפסקת הריון (הפלה מלאכותית) אינה פשוטה, ומלווה בלבטים ובחששות הן מההליך הרפואי, והן מהפגיעה ביכולת להרות בעתיד. כדאי לדעת כי כיום עומדת בפני הנשים אפשרות להפסיק את ההריון ללא התערבות כירורגית, ובאמצעים תרופתיים בלבד, ללא פגיעה ביכולת להרות בעתיד.

ראוי להדגיש כבר עכשיו כי הדרך האידיאלית להימנע מהריון לא רצוי היא שימוש בגלולות למניעת הריון. הגלולות בטוחות, אינן פוגעות בפוטנציאל הפריון העתידי, נוחות לשימוש ומקנות יתרונות רפואיים נוספים: מחלישות את הדימום והכאבים הכרוכים בווסת, מעלימות את פצעי הבגרות ומפחיתות שיעור יתר.

ועדה להפסקת הריון

אם בכל זאת נערה או אישה מוצאות את עצמן במצב של הריון לא רצוי, חשוב לדעת כי ניתן להפסיקו במהירות וללא פגיעה בפוטנציאל הפריון העתידי. אישה המבקשת להפסיק הריון, מגישה בקשה לוועדה להפסקת הריון במרכז רפואי בעל הסמכה ממשרד הבריאות. ועדה מסוג זה, שכוללת עובדת סוציאלית ורופא/ת נשים, נמצאת בבתי החולים הציבוריים ובמרכזים רפואיים פרטיים.

לוועדה יש להגיש מסמכים רפואיים המעידים על סוג הדם (RH), תוצאות ספירת דם, תוצאות בדיקת אולטרה-סאונד. את המסמכים ניתן גם להגיש לעובדת הסוציאלית, חברת הוועדה, במקום להופיע בפני הוועדה.

מתי ניתן להגיש בקשה להפסקת הריון?

על פי הקריטריונים של משרד הבריאות, אישה תוכל לקבל אישור להפסקת הריון (הפלה) במקרים הבאים:

- הגיל צעיר מ-18 או מבוגר מ-40.
- הוולד עלול להיות בעל מום רפואי או נפשי.
- ההריון עלול לסכן את חיי האישה או בריאותה.
- ההריון הוא תוצאה של יחסים אסורים על פי החוק הפלילי (אונס או גילוי עריות) או שהוא מחוץ לנישואין.

השיטות השונות להפסקת הריון

השיטה המתאימה לביצוע הפסקת ההריון תיקבע על ידי רופא הנשים, בהתאם לגיל העובר ולמצב הבריאותי של האישה.

^^הפסקת הריון תרופתית^^

אם ההריון הלא רצוי מתגלה בשלב מוקדם (איחור במחזור החודשי של עד 3 שבועות), ניתן להפסיקו באמצעות טיפול תרופתי וללא התערבות ניתוחית.

הטיפול התרופתי כולל מתן תרופה בשם Mifegyne החוסמת את פעולת הורמון הפרוגסטרון הדרוש להמשך התפתחות ההריון, וניתנת במרכז הרפואי לאחר אישור הוועדה. לא ניתן לרכוש את התרופה בבתי המרקחת. התרופה נטולת תופעות לוואי ורק לעיתים גורמת לבחילה קלה. להמשך התהליך, כעבור 48-72 שעות, יש לשוב למרכז הרפואי לקבלת תרופה בשם Cytotec הגורמת להתכווצות הרחם ולפליטת תוכן ההריון. בפגישה זו תישאר המטופלת להשגחה במהלך 3-6 שעות במרכז הרפואי. פעולתן המשולבת של שתי התרופות יוצרת פעולה דומה למנגנון של הפלה טבעית.

יצוין כי הפסקת הריון באמצעות כדורים מלווה בכאבי בטן בדומה לכאבי מחזור בעוצמות משתנות. חלק מהנשים חשות דימום והתכווצויות קלות, וחלקן מציינות כאב ברמה גבוהה, הדורש טיפול במשככי כאב. לעתים הדימום נמשך כשבועיים-שלושה. הטיפול דורש המשך מעקב באמצעות בדיקות אולטרה-סאונד במטרה לוודא שאכן חלל הרחם התרוקן לחלוטין ולא נשארו שאריות הריון. בחלק קטן מהמקרים (כ-%10), למרות נטילת הכדורים הרחם לא מתרוקן לחלוטין (הפלה בלתי שלמה). במצבים אלה יש להשלים את הפסקת ההריון בחדר ניתוח; תוכן ההריון שנשאר נשאב בהרדמה כללית. היתרון בהפסקת הריון תרופתית טמון בעובדה שאין צורך בהרדמה כללית ובפעילות פולשנית בחלל הרחם, לכן הסיכון לזיהום והחשש לפגיעה ברחם נמוך ביותר.

^^גרידה (שאיבת הריון)^^

בהריונות מתקדמים יותר - משבוע 7 (3 שבועות איחור במחזור), הפסקת ההריון תבוצע בהליך של גרידה, בהרדמה מלאה. במהלך הניתוח, מורחב צוואר הרחם למספר מ"מ ודרכו נשאב ההריון החוצה. לאחר השאיבה מתבצע ריקון נוסף של הרחם באמצעות מכשיר שתפקידו "לגרד" מדפנות הרחם שרידי הריון נוספים.

לאחר הגרידה יש לשהות במרכז הרפואי להשגחה בת מספר שעות. בדרך כלל ההחלמה קלה וכבר באותו יום המטופלת חשה בטוב. אין צורך במנוחה מיוחדת, ולמחרת היום ניתן לשוב לפעילות מלאה ורגילה. החיסרון בהליך של גרידה: לעתים נדירות הביצוע כרוך בפגיעה בדופן הרחם, דימומים חריגים שלפעמים דורשים את הרחבת הניתוח, ולעתים נדירות זיהום.

לסיכום

שתי השיטות להפסקת הריון הן שיטות בדוקות, שאינן פוגעות ביכולת להרות בעתיד. יחד עם זאת, חשוב שאת הפסקת ההריון יבצע רופא מומחה, בעל ניסיון בתחום. כמו כן, חשוב שתבוצע במרכז רפואי הנמצא בפיקוח ותחת אישור של משרד הבריאות. הקפדה על הכללים מאפשרת טיפול איכותי, דיסקרטי ויעיל.

ד"ר גיא גוטמן הוא מומחה בפריון, מיילדות וגניקולוגיה, מנהל המרפאה לשחלות פוליציסטיות במרכז הרפואי תל אביב ומנתח ב"עתידים מדיקל סנטר".

בואו לדבר על זה בפורום הפלות - לפני ואחרי הפלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום