תותים ואוכמניות מפחיתים לחץ דם

(0)
לדרג

מחקר חדש בדק ומצא כי מנה שבועית של מזונות עתירי אנתוציאנינים, כמו תותים ואוכמניות, מפחיתים ב-8% התפתחות של יתר לחץ דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אנתוציאנינים, המהווים אחד משישה תתי-סוגים של פלאבינואידים בעלי חשיבות לבריאות האדם, מצויים בשכיחות גבוהה בירקות ופירות, כגון אוכמניות, תותים ותפוזי 'דם'. מחקרים קודמים הוכיחו כי פלאבינואידים המצויים בתה, מיצי פירות, יין אדום ושוקולד כהה עשויים להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. כעת, ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של כתב העת American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי ירקות ופירות העשירים באנתוציאנינים, עשויים לסייע במניעת ההתפתחות יתר לחץ דם.

בעבודתם הנוכחית, מצאו החוקרים כי ערכי לחץ הדם הופחתו בכ-8% בקרב נבדקים שדיווחו על הצריכה הרבה ביותר של אנתוציאנינים. לדברי החוקרים, אוכמניות מהוות מקור עשיר באנתוציאנינים, וצריכתם לוותה בירידה של 10% בערכי לחץ הדם.

החוקרים סבורים כי ממצאים אלו עשויים לסייע בהכוונת הייעוץ למטופלים, ולמקד את המסר לגבי המרכיבים התזונתיים אשר עשויים להועיל באופן המירבי לבריאות הלב וכלי דם.

השפעה מהותית בקרב צעירים עד גיל 60

ממצאי המחקר התבססו על נתונים אודות למעלה מ-130 אלף נשים ו-23 אלף גברים. הנבדקים, אשר לא סבלו מיתר לחץ דם בתחילת המעקב, נתבקשו למלא שאלונים בריאותיים אחת לשנתיים, וכן הוערכה צריכתם התזונתית מדי ארבע שנים באמצעות שאלון.

במהלך תקופה זו, נרשמו כ-29 אלף מקרים של יתר לחץ דם בנשים ולמעלה מ-5,000 מקרים בגברים. מהממצאים עולה כי בקרב נבדקים בעלי הצריכה הגבוהה ביותר של אנתוציאנינים (כמנה אחת בשבוע, ובייחוד של אוכמניות ותותים) חלה ירידה יחסית של 8% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם.

ההשפעות של צריכת אנתוציאנינים היא המשמעותית ביותר בגילאים מתחת ל-60, עם ירידה יחסית של 12% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם. ייתכן כי נזק מצטבר של שנים רבות עשוי לגבור על התועלת של פלאבינואידים בהקשר זה בקרב אנשים מבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום