תשעה מיתוסים על רפואה אסתטית

(0)
לדרג

חשבתם שהבוטוקס בהכרח מסוכן? שצריך להחליף משתלי סיליקון כל עשר שנים? שלא ניתן לעצור את הזדקנותו של העור? כדאי מאוד שתחשבו שוב

מאת: פרופ' יהודה אולמן

נראה שהפחד להזדקן ולהתכער מעולם לא היה גדול יותר. באף עידן אחר גם לא התיימרה הרפואה להציע מגוון כה גדול של שיטות טיפול, השתלות וניתוחים, כדי להילחם בפגעי הזמן. הרצון להישאר צעיר ויפה לנצח כרוך בתשוקות, אשליות ופחדים. אין זה מקרה שדווקא הרפואה האסתטית מרכזת סביבה כל כך הרבה מיתוסים ודעות קדומות. הגיע הזמן להפריך אותם.

1. המיתוס: ניתן לטפל בחריצים מעל השפה העליונה באמצעות בוטוקס.
האמת: לא בוטוקס, הגורם לשתוק ולאובדן המימיקה בשפה הוא הפתרון, וגם לא חומרי מילוי. הפתרון הידוע היחיד לבעיה הוא פילינג. הטיפול המומלץ הוא שימוש בלייזר.

2. המיתוס: הבוטוקס הוא רעל ולכן מסוכן לגוף.
האמת: הבוטוקס הוא אכן רעל, אך במינונים בהם נעשה בו שימוש למטרות אסתטיות או להפגת התכווצויות בלתי רצוניות, אין בו סכנה.

3. המיתוס: ניתן לטפל בכרס הגברית על ידי שאיבת שומן.
האמת: רק ירידה במשקל יכולה להועיל, היות שהכרס נוצרת מחולשת דופן הבטן המלווה בהצטברות שומן בן פיתולי המעיים, מקום אליו השאיבה אינה מגיעה. במקרים בהם יש חגורה של שומן תת עורי באזור המותניים, ניתן להציע שאיבת שומן. בכלל, שאיבת שומן נועדת לעיצוב אזורים מוגדרים בגוף ולא למטרות הרזיה.

4. המיתוס: יש להחליף משתלי סיליקון לשדיים כל עשר שנים.
האמת: את המשתלים של היום אין הכרח להחליף. ההחלפה מתבצעת כאשר המשתל מאבד את צורתו כתוצאה מהרס המעטפת, תופעה נדירה ביותר במשתלים המצויים בשימוש כיום. גם חשש לדליפה איננו מהווה עדות ברורה להוצאת המשתל, שכן לא הוכח שהסיליקון אכן גורם לנזק כלשהו.

5. המיתוס: לא ניתן לעצור את הזדקנות העור.
האמת: הימנעות עקבית מחשיפה לשמש ומעישון, ושימוש בתכשירים המבוססים על נגזרת של ויטמין A אחרי גיל ארבעים עשויים לעצור את הזדקנות העור.

6. המיתוס: כדאי לבצע ניתוח "הרמת פנים" לפני הופעת עודפי העור, כדי למנוע את התהליך.
האמת: ניתוח הרמת פנים הוא ניתוח גדול, שמותיר צלקות. יש לבצעו רק כדי לטפל בבעיה, ולא כדי למנוע אותה. תוצאות הניתוח נשמרות למשך שבע עד עשר שנים, וניתן לחזור על הניתוח כמה פעמים.

7. המיתוס: בניתוח עפעפיים עליונים, צורת העין והמבט משתנים.
האמת: ניתוח עפעפיים עליונים כרוך בהוצאת עודפי עור ושומן הבולט כלפי חוץ. הניתוח אינו גורם לתופעות שהוזכרו, אבל לעיתים יש צניחה של המצח והגבות כלפי מטה, אל מעבר לגבולות ארובת העין, ובמצב זה צריך לבצע ניתוח הרמת מצח. הרמה מוגזמת ומשיכה הצידה עלולים לגרום למבט שונה, בדרך כלל כזה שמבטא כביכול תימהון.

8. המיתוס: ניתן לטפל באוזניים בולטות רק באמצעות ניתוח.
האמת: אם האבחנה נעשית בימים הראשונים לאחר הלידה, אפשר לבצע עיצוב של הסחוס של האוזניים באמצעות מדבקות מיוחדות. עיצוב שמבוצע בשלב מוקדם עשוי לבטל את הצורך המאוחר יותר בניתוח אפרכסות. בכל מקרה, גם אם יש לבצע ניתוח, לא מבצעים אותו לפני גיל שש. בחלק מהמקרים ניתן לבצע את התיקון ללא חתך משמעותי, והעיצוב מבוצע באמצעות תפרים המושחלים אל מתחת לפני העור.

9. המיתוס: פילינג לטיפול בקמטים בפנים כואב מאוד בזמן ההחלמה.
האמת:. אמנם תהליך הריפוי של הפילינג העמוק הינו ממושך, לא נעים ולא אסתטי, אך בביצוע הפעולה על ידי לייזר, התהליך איננו מלווה כמעט בכאב. יש לצפות להחלמה של כשבועיים, שאחריה יש אדמומיות הנמשכת כמה חודשים. באחרונה הוחל בטיפול בנזקי שמש וקמטים קלים עד בינוניים תוך יישום של טכנולוגיה חדשה בטיפול בלייזר ופחמן דו-חמצני. במקרה זה, תהליך ההחלמה פחות ממושך, וניכרת הפחתה בתופעת הלוואי של התבהרות ניכרת אשר עובר העור המטופל בפילינג. יתרון נוסף של הטיפול החדש נעוץ ביכולת לטפל גם בנזקי השמש בצוואר.

פרופ' יהודה אולמן הוא מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית והיחידה לכוויות בקריה הרפואית לבריאות האדם, רמב"ם.

בואו לדבר על זה עם פרופ' אולמן בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום