הארכת גפיים: פתרון לנמוכי קומה

(14)
לדרג

ניתוח הארכת גפיים יכול להקל על מצוקתם של נמוכי הקומה במידה קיצונית, אך מדובר בניתוח ארוך וקשה. על כל מטופל לשקול היטב האם הוא מוכן לעבור תהליך מורכב זה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בעבר היה מקובל לתקן מומים וליקויים בעצמות הגפיים באמצעות ניתוח להארכת גפיים. בניתוח כזה מאריכים את עצמות הרגליים של המטופל, משפצים, ומקצרים את העצמות בהתאם לצורך. כיום משתמשים בטכניקות דומות כדי לסייע לאנשים נמוכי קומה להוסיף לגובהם ולשפר פלאים את איכות חייהם. "ניתוח הארכת גפיים אינו קל, ומשתמשים בו במקרים נדירים מאוד, כאשר מדובר בקומה נמוכה באופן קיצוני וכאשר לא נמצא כל פתרון אחר היכול לשנות את הגובה הסופי של המטופל", מסביר פרופ' צבי צדיק, מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים ומתבגרים, במרכז הרפואי קפלן.

פעולה כירורגית להארכת גפיים לשם הוספת גובה למנותח כוללת סדרת טיפולים וניתוחים שאורכים כמה חודשים עד שנה, תלוי במאפייני המטופל ובהתחשב בגילו, מצבו וגובהו המקורי. לדברי פרופ' צדיק, "התהליך הכירורגי ארוך, מורכב ומסובך. במסגרת התהליך מנסרים את העצם ומחברים בין שני חלקיה המנוסרים באמצעות ברגים ומוט. בתוך המוט מצוי בורג המאפשר להרחיק את חלקי העצם זה מזה. מדי כמה ימים מסובבים את הבורג ומרחיקים בהדרגה את חלקי העצם. עם הזמן העצם יוצרת רקמת סחוס המחברת בין שני חלקי העצם המנוסרים כך שהם מתחברים מחדש באמצעות הסחוס שהולך וגדל עם כל הרחקה ומכסה את הפערים הנוצרים בעקבותיה. בסופו של תהליך הסחוס 'החדש' נהפך לעצם. ההרחקה גורמת לייצור סחוס נוסף שבסופו של תהליך ייהפך לעצם וכך העצם מתארכת.

על המטופלים לעבור פיזיותרפיה ממושכת לפיתוח וחיזוק השרירים. "החיבור בין חלקי העצם מתחת ומעל אזור החיתוך לא נעשה באמצעות מוט, אלא בעזרת מסגרת המקיפה את כל הרגל", אומר פרופ' צדיק. "זוהי 'שיטת 'אליאזרוב' שמטרתה למנוע עיוות של הרגל. בהמשך התהליך העצם הולכת ומתארכת ובמקביל גדלים ומתפתחים באזור שרירים, כלי דם ועצבים. בכל מחלקה אורתופדית מנתחת יכולה להיות וריאציה של הניתוח והמכשור".

הוספה של 5-7.5 ס"מ לגובה

בדרך כלל, קצב הגדילה הוא של חצי סנטימטר מדי חודש עד חודש וחצי. לדברי פרופ' צדיק, בסיומו של התהליך, כאשר העצם מתחזקת ומחלימה, מסירים את הברגים. על פי רוב המטופל משוחרר לביתו מבית החולים תוך 5-7 ימים ויכול לשוב לפעילות הדרגתית תוך חודש עד חודש וחצי. בתהליך ההחלמה ייתכן שיהיה צורך להשתמש בכיסא גלגלים במשך כמה חודשים וכן במשככי כאבים. המטופל יכול לשוב לשגרה מלאה כעבור שנה עד שנה וחצי.

ניתוח הארכת גפיים יכול להוסיף לגובהו של המטופל 5-7.5 סנטימטרים. יש מרפאות בעולם המדווחות על הארכה של 10-15 סנטימטר.

לניתוח עלולות להיות תופעות לוואי לא פשוטות ואף סיבוכים", אומר פרופ' צדיק. "ייתכן מצב בו אזור חיתוך העצם מחלים מהר מדי וכך לא מתאפשרת גדילה מספקת של העצם. במקרה זה יש צורך בניתוח נוסף. לפעמים המטופל מחלים לאט מאוד, ופירוש הדבר זמן ממושך מאוד של כאבים והגבלת תנועה ותפקוד. במקרים מסוימים מתעורר צורך בניתוח להשתלת שתל עצם כדי לעזור לאיחוי חלקי העצם המנוסרים. כמו כן, עלול להיווצר זיהום של אזור הברגים או התפשטות זיהום לתוך העצם. בנוסף לכל אלה תיתכן, לאחר ההחלמה, הגבלה בתנועת הפרקים באזור הניתוח, מצב המצריך טיפול באמצעים שונים, כגון פיזיותרפיה".

ניתוח הארכת גפיים יכול אם כן להקל על מצוקתם של נמוכי הקומה במידה קיצונית, אך מדובר בניתוח ארוך, קשה ומסובך. על כל מטופל לשקול היטב האם הוא מוכן לעבור תהליך מורכב זה. רצוי גם להיפגש עם אדם שעבר את התהליך, ולהתייעץ אתו לגבי יתרונותיו וחסרונותיו.

בואו לדבר על זה עם פרופ' צדיק בפורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום