כל אדם שלישי עלול לחלות בסרטן

(0)
לדרג

דו"ח לרגל יום הסרטן הבינ"ל מצביע על מגמת עלייה בתחלואה ובתמותה מסרטן בישראל ובעולם. סרטן השד והערמונית - השכיחים ביותר. צפויה עלייה בתחלואה ממלנומה

מאת: מערכת zap doctors

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-28 אלף חולי סרטן וכ-11 אלף נפטרים כתוצאה מהמחלה. וגם: 1 מתוך 2.5 גברים ו-1 מתוך 3 נשים עלולים לפתח סרטן במהלך חייהם. כך עולה מדו"ח על תחלואה בסרטן אותו הציגו משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבינלאומי למניעת סרטן, שמצוין מידי שנה ב-4 בפברואר.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, אמרה בהקשר זה: "מטרת יום הסרטן הבינלאומי היא להעלות את המודעות למאבק במחלת הסרטן, הגורמת לתחלואה של 12 מיליון איש ברחבי העולם מדי שנה ולתמותה של 8 מיליון איש. התחלואה עלולה לעלות ב-80%, אם לא ייעשה דבר מה משמעותי למניעתה".

בישראל, שיעורי הריפוי של רוב סוגי הסרטן עולים כתוצאה מטיפולים מתקדמים ותוכניות סריקה לגילוי מוקדם של סרטן השד והמעי הגס, אולם בדומה למגמה בעולם יש עלייה בתחלואה מהמחלה. מכאן שיש לפעול ביתר שאת בתחום המניעה הכולל - הימנעות מעישון, תזונה נכונה, פעילות גופנית, משקל תקין וצריכת אלכוהול מוגבלת. לזאת יש להוסיף התנהגות חכמה בשמש, ביצוע חיסונים נגד חיידקים וזיהומים העלולים לגרום לסרטן, וכן עריכת בדיקות גילוי מוקדם לסרטן שד ומעי גס.

ח"כ יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות, ציין: "גורם התמותה המוביל בישראל הוא סרטן, ולראשונה התמותה ממחלות לב ירדה למקום השני ויש לתת על כך את הדעת". ליצמן סיפר כי בפגישה שערך עם שרת הבריאות האמריקאית דובר על הצורך להשקיע בתקציב למחקר של מחלת הסרטן, על מנת למנוע את המחלה.

ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: "יש לזכור נתון אחד מרכזי - אחד מתוך שלושה אנשים ילקו במחלת הסרטן במהלך חייהם. משרד הבריאות פועל היום יותר בתחום המניעה וצפוי לחשוף בשבועיים הקרובים תוכנית לטיפול במניעת עישון, ותוך חודשיים גם תוכנית להפחתת השמנה ותזונה נכונה. בחודשים בקרובים יתווספו 8 מכשירי קרינה, כאשר אחד מהם יוצב בבית החולים זיו, על מנת לתת מענה לתושבי הגליל אשר נאלצים לעבור טיפולי הקרנה במקומות מרוחקים מביתם".

ירידה בסרטן שד ועלייה בסרטן ערמונית

ד"ר מיכה ברחנא, הממונה על רישום הסרטן במשרד הבריאות, הציג דו"ח של נתוני תחלואה לשנת 2008 (בהשוואה לנתונים משנת 2001-2002), לפיו רבע ממקרי המוות בישראל הן כתוצאה סרטן. ד"ר ברחנא מסביר כי נתון זה יציב לאורך השנים, והסיבה שהסרטן הפך ל'קטלן מספר אחד', היא שהתמותה כתוצאה ממחלות לב פחתה.

עוד ציין ברחנא כי ההישרדות מהמחלה (בטווח של 5 שנים) בקרב גברים עומדת על 63% ובקרב נשים - 67%. כ-10%-12% מחולי הסרטן שהחלימו ילקו שוב בסרטן במהלך חייהם, זאת מאחר שהם שורדים יותר שנים, וגם בשל השפעות הטיפולים הכימותרפיים, שעלולים לגרום לסרטן.

עוד הוצג בדו"ח אומדן של סיכון לאזרח ישראלי ללקות במחלת סרטן במהלך חייו. באוכלוסייה היהודית חלו שלושה שינויים משמעותיים: ירידה מסוימת בסיכון לסרטן שד בנשים, עלייה בסיכון לסרטן ערמונית בגברים ועלייה בקרב גברים ונשים בסיכון לסרטן ריאה. הסרטנים השכיחים בקרב נשים הם: שד (1 מתוך 8), מעי גס וצוואר רחם ממוקד CIN3, ובקרב גברים יהודיים: ערמונית (1 מתוך 8), מעי גס וריאה.

באוכלוסייה הערבית לעומת זאת, חלו שינויים משמעותיים בסיכון בכל המחלות, שנבדקו כאשר מרשימים במיוחד הם השינויים בסיכון לסרטן השד, הערמונית, הריאה והמעי הגס בשני המינים. זאת במיוחד כאשר מתייחסים לשיעור הערבים באוכלוסייה בישראל (21%) בהשוואה לכך ש-5% מהסרטנים הם בקרב הערבים. ההסבר לכך טמון באימוץ אורח חיים מערבי, אשר מעלה את שיעורי התחלואה. הסרטנים השכיחים בקרב נשים ערביות הם שד, מעי גס ובלוטת המגן ובקרב גברים ערביים ריאה, ערמונית ושלפוחית השתן.

צברים לוקים יותר במלנומה וסרטן שד

מגמה מעניינת נוספת העולה מהדו"ח היא כשמשווים את ילידי ישראל, לעומת שאר הקבוצות של יהודים ילידי חו"ל - יוצאי אפריקה, אסיה, אירופה ואמריקה, יוצא כי התחלואה ממלנומה של העור וסרטן שד גבוהה יותר בקרב ילידי ישראל.

כאמור, יש תוכניות לגילוי מוקדם בסרטן שד - ממוגרפיה ובמעי גס - קולונוסקופיה. לעומת זאת, במלנומה עדיין אין תוכנית כזו אלא רק אחריות אישית של כל אחד.

השנה מארגן ארגון הסרטן הבינלאומי, שהאגודה למלחמה בישראל היא נציגתו בישראל, עצומה ל'עולם ללא סרטן', שמטרתה להניע את ממשלות העולם להשקיע במאבק במחלה. המטרה היא להחתים מיליון איש על העצומה (מתוכם לפחות 10,000 חתימות בישראל) שתוגש באו"ם במסגרת ישיבה ראשונה, שתיערך בנושא מחלות שאינן מדבקות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום סרטן הערמונית
פורום סרטן המעי הגס
פורום סרטן ריאה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום