ישראל מובילה במודעות לסרטן

(0)
לדרג

הציבור הישראלי מצטיין במודעות גבוהה למניעת מחלת הסרטן, הודות לפעילותה של האגודה למלחמה בסרטן. גם השנה, יום הסרטן הבינלאומי עומד בסימן של מניעת המחלה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם במאבק במחלת הסרטן", אומר פרופ' אברהם קוטן, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי "רמב"ם". לדבריו, ישראל ערוכה לתת למטופלים את הטיפול הטוב ביותר הקיים; הצוות הרפואי בעל כישורים ומיומנויות גבוהות, המחלקות האונקולוגיות בבתי החולים בארץ הן מהטובות בעולם והמכשור מתקדם וחדשני.

כמו בכל שנה, עומד יום הסרטן הבינלאומי בסימן של מניעת המחלה, תוך הדגשת החידושים במלחמה הכוללת וחובקת העולם במחלת הסרטן. לדברי פרופ' קוטן, השנה לא ניתן להצביע על תגלית חדשה בתחום מניעת המחלה, אך ניתן בהחלט לשמור על אופטימיות ויש למה לצפות בתחום ההחלמה והריפוי. אנו נמצאים בראשיתו של עידן רפואי חדשני המתמקד בטיפולים גנטיים מולקולריים", אומר פרופ' קוטן. "כבר היום ניתן לראות קפיצת דרך בהתמודדות עם המחלה באמצעים חדשניים, לרבות מניעה, גילוי מוקדם של המחלה, וכן טיפולים חדשניים המסייעים להחלמה מהמחלה ולהארכת תוחלת החיים של החולים. עם הזמן ימומש הפוטנציאל הגלום באונקוגנטיקה ובתחום הרפואה המולקולרית. יכולת ההתמודדות עם מחלת הסרטן תגדל וכל מטופל יזכה לתכנית טיפול אישית המתאימה למאפיינים הספציפיים של מחלתו".

מניעת סרטן
מניעת סרטן

אורח חיים בריא

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלת הסרטן", מדגיש פרופ' קוטן, "היא לנסות להימנע ממנו. ניתן למנוע כמעט מחצית ממחלות הסרטן באמצעות שמירה על אורח חיים בריא. אנשים המקפידים על תזונה מאוזנת, מקיימים פעילות גופנית, נמנעים מעישון ומצריכת אלכוהול מופרזת, מקפידים על חשיפה מוגנת ומבוקרת לשמש וכיו"ב מפחיתים משמעותית את הסיכון שלהם לחלות בסרטן.

בנוסף לשמירה על אורח חיים בריא, יש סוגי סרטן הנגרמים מזיהומים ומהם ניתן להימנע על ידי חיסונים. כך למשל חיסון נגד דלקת כבד נגיפית, העלולה לגרום לסרטן כבד; וכן חיסון נגד וירוס הפפילומה העלול לגרום לסרטן צוואר הרחם.

המאבק במחלת הסרטן מצליח בעיקר הודות לגילוי מוקדם של המחלה באמצעות בדיקות המוצעות לקהל הרחב ורובן ממומנות על ידי הביטוחים הרפואיים בישראל. "גילוי מוקדם של מחלת הסרטן מציל חיים", קובע פרופ' קוטן. "יש להיעזר בבדיקות הרבות הקיימות כיום כדי לשמור על בריאותנו. בדיקות אלה מאפשרות לגלות סוגי סרטן שונים בשלבים מוקדמים של המחלה. הגילוי המוקדם מגדיל משמעותית את הסיכוי לנצח את הסרטן ולהחלים ממנו, הוא מגדיל את האופציות הטיפוליות ומאריך את תוחלת החיים של החולים".

לצד הבדיקות שיש לבצע כדבר שבשגרה כדי לגלות את הסרטן מבעוד מועד, ובהן בדיקות לגילוי סרטן השד, סרטן המעי וסרטן העור, יש בדיקות גנטיות המתאימות לבני משפחה של חולים הנושאים גנים מחוללי סרטן.

לפי פרופ' קוטן, מדינת ישראל היא חלוצה בתחום המלחמה בסרטן, ומדינות מערביות רבות יכולות ללמוד מהמאבק המוסדי של ישראל במחלה, ובעיקר ממגוון הפעילויות המבורכות של האגודה למלחמה בסרטן בישראל. פרופ' קוטן סבור כי ישראל היא פורצת דרך בהסברה ובהגברת המודעות לאפשרויות המניעה של המחלה. כך, למשל, ישראל היא בין המדינות הראשונות שאסרו על עישון במקומות ציבוריים. גם החינוך להגנה מפני השמש נפוץ בישראל. כתוצאה מכך, הציבור הישראלי מצטיין במודעות גבוהה ומבורכת, והדבר תורם רבות למלחמה של כולנו במחלות הסרטן.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם
פורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול
פורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום