התקרחות: הצד הנשי

(0)
לדרג

מודל היופי הנשי מחייב שיער שופע ובריא, אך נשים רבות סובלות מנשירה. הגורמים לכך מגוונים: דיאטות מופרזות, טיפוח יתר של השיער, מחלות, הריון ומטען גנטי בעייתי

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

התקרחות היא תופעה אופיינית לגברים, אך למרבה הצער היא מתרחשת גם אצל לא מעט נשים. אין צורך להכביר מילים על חשיבות המראה החיצוני בימינו, בעיקר כשמדובר במין הנשי. נשים דלילות שיער, ובוודאי נשים קירחות, סובלות סבל רב ומחפשות כל דרך אפשרית לעצור את נשירת השיער או להצמיח שיער חדש.

"98% מהגברים סובלים מנשירת שיער והתקרחות בשל נטייה גנטית, בשונה מהנשים שהסיבות להתקרחות ואיבוד שיער אצלן רבות ומגוונות", אומר ד"ר אלכס גינזבורג, רופא עור, מנהל יחידת שיער והשתלות שיער ב"קלאס קליניק, המרכז הרפואי שיבא. לדבריו, "נשים עלולות לסבול משיער דליל ושביר בשל נטייה גנטית. מעט מאוד נשים אף יורשות גן של התקרחות. ואולם, נשים רבות מאוד סובלות מנשירת שיער עד כדי התקרחות בגלל שלל סיבות אחרות".

לאובדן שיער בקרב נשים עלול להיות רקע בריאותי. ד"ר גינזבורג: "אחד הגורמים הבולטים לנשירת שיער בקרב נשים הוא קיומן של מחלות הורמונליות ומטבוליות. כך למשל, תת פעילות בלוטת התריס, מצב שכיח בקרב נשים, גורמת לנשירת שיער. מצבים בריאותיים נפוצים נוספים העלולים לגרום לנשירת שיער אצל נשים הם תת פעילות בלוטת האדרנל, שחלות פוליציסטיות, תסמונת גיל המעבר, שינויים הורמונליים מגוונים, זאבת, סוכרת, אנמיה ועוד. כמו כן, הריון, לידה ואובדן הריון גורמים לנשירת שיער אצל חלק מהנשים".

התקרחות נשים
התקרחות נשים

לא להגזים בטיפוח

אידיאל היופי של העולם המערבי בעשרות השנים האחרונות הוא של נשים שדופות ושופעות שיער. למרבה הצער, לא תמיד שני הדברים הללו הולכים יחדיו. נשים רבות מאבדות את שיער ראשן עקב דיאטות קיצוניות ולא מאוזנות שפוגעות במאגרים שונים של גופן האחראים על בריאות השיער. ד"ר גינזבורג: "במסגרת עבודתי נתקלתי באינספור נשים ונערות שמרעיבות את עצמן כדי להיות רזות. דיאטות דלות קלוריות באופן קיצוני, שאינן כוללות את כל אבות המזון, פוגעות מאוד בשיער. כך למשל, מחסור בברזל, בויטמינים ובמינרלים גורם לנשירת שיער מוגברת".

גורם נוסף שפוגע בבריאות השיער של נשים רבות בישראל הוא דווקא טיפוח השיער. אשה מטופחת המבקרת במספרה אמנם יכולה להיראות מצוין, אך לא תמיד שיערה מרגיש כל כך טוב. "צבע, פן, סלסול, פרמננט והחלקה הן פעולות שפשוט הורגות את השערה וגורמות לנשירה", מזהיר ד"ר גינזבורג. "נשים שצובעות שוב ושוב את שיערן ומשנות תספורת חדשות לבקרים עלולות להאיץ את דלדול שיערן".

בנוסף לכל אלה יש גורמים סביבתיים שפוגעים בבריאות שיערן של הנשים בישראל. "זיהום האוויר, זיהום הסביבה, צריכת מזון מעובד, חשיפה לסיגריות, אלכוהול וקרינה סלולרית מזיקים לשיער ומאיצים את הנשירה", אומר ד"ר גינזבורג.

נשים הסובלות מנשירת שיער או מהתקרחות צריכות לברר מהו הגורם לנשירה ולנהוג בהתאם. חלקן יזדקקו לטיפול תרופתי. נשים אחרות יהיו חייבות להימנע מביקור במספרה ולהקפיד על טיפוח בריא שאינו מזיק לשיערן ואף מיטיב עימו; ויהיו כאלה שייאלצו להתחיל לאכול נכון.

למי שסובלות מנשירת שיער גנטית, ממליץ ד"ר גינזבורג למרוח על הקרקפת מינוקסידיל, תמיסה המסייעת למנוע אובדן שיער נוסף ואולי אף להצמיח של שיער חדש. חשוב לשים לב כי התמיסה המחוזקת מתאימה לגברים בלבד. לדברי ד"ר גינצבורג, "נשים לא יוכלו להיעזר בכדורי ה'פרופסיה' המיועדים לגברים בלבד, אך יוכלו להיעזר בהשתלת שיער. ההשתלה היא אמנם הליך מורכב, אך הוא מניב תוצאות טבעיות וטובות ולכן מומלץ מאוד".

בואו לדבר על זה עם ד"ר גינזבורג בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום