מחלות חניכיים: האויב השקט

(0)
לדרג

במקרים רבים מחלות החניכיים אינן מלוות בכאב, אבל דווקא משום כך נוטים חולים רבים להזניח את הטיפול בהן עד לאיבוד שיניים. הפתרון: לבקר אצל השיננית פעמיים בשנה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

עוד בנושא: מחלות חניכיים, יישור שיניים

"מחלת חניכיים לא מטופלת עלולה להביא לאיבוד שיניים פתאומי", אומר ד"ר אלון סבאון, מומחה למחלות חניכיים.

מחלות חניכיים נגרמות מזיהום חיידקי כרוני, ונפוצות בעיקר בקרב מבוגרים. בדרך כלל מדובר בזיהומים מדבקים העוברים מאדם לאדם במגע של רוק, והפוטנציאל להידבק במחלה תלוי במטען הגנטי.

"רוב מחלות החניכיים אינן גורמות לכאב", אומר ד"ר סבאון. "הסכנה הגדולה היא כי למרות השלב המתקדם של מחלתם ולמרות הצורך הדחוף בטיפול, החולים אינם מודעים לקיום המחלה, אינם מטפלים בה ומאבדים את השיניים".

הסימן המובהק של מחלת חניכיים הוא דימומים מהחניכיים, ומי שסובל מהם חייב לגשת לרופא שיניים מומחה לחניכיים. יש חולים שסובלים מנפיחות או מכאב באזור החניכיים, או מהתנדנדות של שיניהם.

ד"ר סבאון ממליץ על בדיקה ומעקב תמידיים אחר מצב החניכיים. לדבריו, "כל אחד, לרבות מי שמעולם לא סבל מבעיות חניכיים, חייב לבקר אצל שיננית לפחות פעמיים בשנה. מי שסובל מדימומים, בעיות, כאבים או נפיחות, או שסבל בעבר ממחלות חניכיים, או שבני משפחתו סובלים מכך, צריך לבקר אצל שיננית פעמים תכופות יותר ולבקר בקביעות אצל רופא שיניים מומחה לחניכיים".

מחלות חניכיים
מחלות חניכיים

היגיינה אוראלית והימנעות מעישון

בנוסף לביקור אצל השיננית והרופא, מומלץ לשמור על היגיינה אוראלית. ד"ר סבאון: "חובה לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום. יש להיעזר בעזרים שונים לניקיון הפה, בהם קיסמים, חוט דנטלי ומי פה, שישלימו את צחצוח השיניים וכמובן לא יבואו במקומו".

לדברי ד"ר סבאון, "מעשנים סובלים הרבה יותר ממחלות חניכיים מאשר לא מעשנים. מחלות החניכיים שלהם הן לרוב חמורות יותר, חזקות יותר, מתפשטות מהר יותר וקשות יותר לטיפול. גם הסובלים מסוכרת נוטים לסבול ממחלות חניכיים יותר מאנשים בריאים".

מחלות חניכיים, באחוז קטן של המקרים, מסכנות לא רק את שיניהם של הסובלים מהן, אלא גם את בריאותם הכללית. לדברי ד"ר סבאון הוכח קשר הדוק וחד משמעי בין קיומן של מחלות חניכיים לקיומן של מחלות לב. כמו כן, נשים הסובלות ממחלות חניכיים נמצאות בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת. גם משקל לידה נמוך נפוץ יותר בקרב ילדיהן של נשים הסובלות ממחלות חניכיים.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלות חניכיים היא פשוט למנוע אותן מראש", אומר ד"ר סבאון. אם מחלת החניכיים תאותר בשלביה הראשונים, השיננית תבצע ניקוי אבנית יסודי שלאחריו יידרש המטופל לשמור על היגיינת פה. לעומת זאת, מחלת חניכיים בשלב מתקדם תטופל על ידי רופא שיניים מומחה לחניכיים, שייאלץ אולי לבצע טיפול כירורגי לשם תיקון המצב.

בואו לדבר על זה בפורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום