האם פעוט המטופל בבית בריא יותר?

(0)
לדרג

מחקר חדש: פעוטות עם מטפלת בבית - חולים פחות עד גיל 3, לעומת פעוטות שהוכנסו למסגרת של גן לפני גיל שנתיים. מאידך, בגילאים 3-8 התמונה מתהפכת

מאת: מערכת zap doctors

ידוע שפעוטות הנמצאים במסגרת של גן או מעון חולים יותר מילדים הנמצאים בבית או אצל מטפלת אישית. מספר מחקרים אף הראו קשר ישיר בין מספר הילדים בפעוטון לבין כמות המחלות הזיהומיות שילדים מפתחים במהלך השנה. מצד שני אין מידע מהימן על השפעת החשיפה לילדים אחרים והזיהומים החוזרים, על התפתחות מערכת החיסון של פעוטות אלה, ועל בריאותם בהמשך החיים.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם ב-Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, היתה לבדוק לאורך תקופה ארוכה את כמות המחלות הזיהומיות של ילדים כפועל יוצא של סוג המסגרת החינוכית בשנתיים הראשונות של החיים.

שיטות

חוקרים מקנדה ביצעו מחקר במהלכו הם בחרו באופן אקראי כ-2,000 יילודים מגיל 5 חודשים עד גיל 8 שנים וביצעו ראיונות תקופתיים עם ההורים. מלבד נתונים דמוגרפיים ומשפחתיים נשאלו ההורים על מספר מחלות רספירטוריות, דלקות אוזניים או מחלות שלשול והקאות. בכל ראיון נשאלו ההורים על שלושת החודשים שקדמו לפגישה. בתום התקופה נעשה ניתוח סטטיסטי מקיף כדי לבחון את הקשר בין החשיפה המוקדמת למסגרת קבוצתית לבין כמות המחלות הזיהומיות בזמן החשיפה, אך גם בהמשך החיים.

החוקרים חילקו את המסגרת החינוכית למסגרת אישית, קבוצתית קטנה (עד 8 ילדים בקבוצה) וקבוצתית גדולה (מעל 9 ילדים תחת קורת גג אחת). בנוסף הגדירו כניסה מוקדמת למסגרת קבוצתית לפני גיל שנתיים וחצי, ואילו התחלה מאוחרת למי שנחשף למסגרת קבוצתית אחרי גיל שנתיים וחצי.

תוצאות

1,238 ילדים השלימו 8 שנות מעקב.

לא היה הבדל בשום שלב של המחקר בכמות המחלות בין ילדים שהתחילו מסגרת קטנה לבין מסגרת פרטנית.

ילדים שהתחילו מסגרת גדולה לפני גיל שנתיים וחצי סבלו באופן מובהק מאירועים רבים יותר של מחלות במהלך 3 השנים הראשונות של החיים.

ילדים שהוכנסו מוקדם למסגרת גדולה סבלו באופן מובהק מפחות מחלות בגילאים 3-8 שנים.

בסביכום הכללי כשמסתכלים על כמות המחלות לאורך כל התקופה (גיל 5 חודשים עד 8 שנים) לא היה הבדל בין כמות המחלות של ילדים שהתחילו מסגרת קבוצתית מוקדם לבין אלו שגדלו במסגרת פרטנית.

מסקנה

חשיפה לילדים נוספים בשלב מוקדם של החיים גורמת לעלייה בכמות מחלות הילדות. מאידך, החשיפה מקנה הגנה בפני זיהומים בהמשך הילדות, ולאורך התקופה כולה אין הבדל בין המסגרות השונות.

הערה

המאמר חשוב מכיוון שהורים רבים מרגישים ייסורי מצפון על כך שהם משאירים את ילדם במסגרת קבוצתית בשלב מוקדם של החיים. העבודה הנוכחית מדגימה שלפחות מבחינת כמות הזיהומים לאורך זמן, אין משמעות לבידוד הילד בשנתיים הראשונות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום