הריון בסיכון גבוה: מעקב צמוד

(0)
לדרג

גם אם את סובלת מסוכרת או מלחץ דם גבוה, או שיש לך יותר מעובר אחד, אין סיבה להילחץ. מעקב רפואי צמוד מאפשר לשמור על בריאותך ועל בריאות הילד

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

ההיריון, שהוא אמנם תופעה טבעית, עלול להיות מלווה בסיבוכים. הריונות בסיכון יכולים להופיע על רקע אימהי או על רקע עוברי. לעיתים הסיבה לכך קשורה לגורמי סיכון שהיו קיימים אצל האישה עוד בטרם הכניסה להריון, ובמקרים אחרים הסיבות נובעות מסיבוכים שמתעוררים במהלך ההיריון.

"יש סדרה של תופעות ותסמינים, שמצביעים על סכנה אפשרית לבריאותם של האם והעובר", מסבירה ד"ר טל-בירון שנטל, רופאה בכירה במחלקה לנשים ויולדות במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא. "סיבות שעלולות לגרום לסיבוכים עתידיים בהיריון הן, בין היתר, מחלות גנטיות ומחלות כרוניות כגון הפרעות הורמונליות שונות, בעיות מעיים, כליות, לב, ריאות כמו גם סוכרת ולחץ דם גבוה, מהן סבלה האם לפני ההיריון.

יש מחלות כרוניות שנסוגות במהלך ההיריון, חלקן נשארות כפי שהיו וחלקן עלולות גם להחמיר. לכן נשים שסובלות ממחלה כרונית כלשהי צריכות לקבל ייעוץ טרום הריוני, לברר אילו תרופות מותר או אסור להן לצרוך במהלך ההריון ולמעשה להכין את גופן לקראת ההריון.

ככל שהמחלה הכרונית ממנה סובלת האישה יציבה לפני ההריון או בתחילתו, כך יורד הסיכון לסיבוכים כלשהם בהריון הן לאם והן לעובר וכך עולה הסיכוי לעבור את ההריון בשלום וללדת עובר בריא". נשים עם מחלות רקע שונות זקוקות למעקב הריון ייחודי תוך התייחסות למצבן והתאמת הבדיקות וניהול ההריון לכל אחת באופן אישי.

הריון בסיכון
הריון בסיכון

גבירותיי ההיסטוריה חוזרת

"קבוצת סיכון נוספת היא נשים בעלות היסטוריה של סיבוכים רפואיים ומיילדותיים במהלך הריונות קודמים", קובעת ד"ר טל-בירון. "מדובר בנשים שעברו הפלות חוזרות, לידה מוקדמת, ניתוחים רחמיים, או שסבלו מתופעות כמו דימומים, רעלת היריון וסוכרת הריונית בלידות קודמות. על נשים אלה להיות תחת השגחה ומעקב לכל אורך ההיריון. גם היריון מרובה עוברים מוגדר כהיריון בסיכון גבוה בגלל הסיבוכים הייחודיים העלולים להתפתח במהלך הריונות שכאלה".

לפי ד"ר טל-בירון, "לקטגוריית ההיריון בסיכון ניתן לצרף גם הריונות שהחלו באופן תקין, אך בהמשך התגלו בעיות כגון התפתחות סוכרת היריונית, רעלת היריון, יתר לחץ דם, הפרעה בבלוטות התריס ודימומים.

רעלת היריון מלווה בעליית לחץ דם, ולעיתים עלולה לפגוע בתפקוד הכבד והכליות. סוכרת הריונית, שהיא מצב של חוסר איזון בטיפול בסוכר ובפחמימות בגוף, עלולה לגרום לגדילה מואצת של העובר, לשיעור גבוה של ניתוחים קיסריים, לעיכוב הבשלות הריאתית של העובר, לסיבוכי נשימה ועוד. מצבים אלה ודומים להם מחייבים טיפול ומעקב צמוד, כדי שהאם והעובר יעברו את ההיריון בשלום".

לדברי ד"ר טל-בירון, קבוצת סיכון נוספת היא נשים שבמהלך ההיריון מתגלה בעיה כלשהי אצל העובר שהן נושאות: מום מולד שלא מצדיק הפסקת הריון, מיעוט או ריבוי מי שפיר, עובר שאינו מתפתח כראוי ועוד.

"בשנים האחרונות נוסדה ברפואה התמחות ייחודית בתחום ההריונות בסיכון גבוה. התמחות זו מכונה רפואת האם והעובר וכשמה כן היא התייחסות לשני המטופלים האם ההרה והעובר שהיא נושאת. חשיבה תמידית על שני המטופלים חשובה לניהול תקין של כל הריון והכרחית במקרים של הריונות בסיכון גבוה", אומרת ד"ר טל-בירון. "כאשר יש בעיה, מומלץ להתייעץ עם רופא שמתמחה ספציפית בתחום. התייעצות ומעקב צמוד במהלך ההיריון עשויים להפחית חלק משמעותי מהסיבוכים העתידיים. במרבית המקרים, באמצעות טיפול מקצועי המותאם לבעיה הספציפית ניתן להגיע לתוצאה האופטימלית: אם ותינוק בריאים".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום