פיזיותרפיה בשירות הגב

(0)
לדרג

פריצת דיסק, בלט דיסק, דלקות בשורש העצב וכאבים מוקרנים הם מנת חלקם של רבים, קל וחומר ספורטאים. מומחה מספר על דרכי טיפול ייחודיות לפגיעות אלה

מאת: מערכת zap doctors

אורח החיים המודרני מלווה בנוחות גדולה, אך גם בסכנות לבריאותנו. אנשים רבים עובדים בעבודות משרדיות ויושבים שעות מול מסך המחשב; רובנו נוהגים במכונית ומבלים בה זמן לא מבוטל מחיינו; גם הרצון לפצות על אורח חיים זה באימוני כושר מסכן אותנו. כתוצאה משילוב גורמים אלה, פריצת דיסק, בלט דיסק, דלקות בשורש העצב וכאבים מוקרנים הם מנת חלקם של רבים.

אצל ספורטאים הפגיעה מיידית כשהם מבצעים תרגיל או תנועה, ואז הכאב מופיע במלוא עוצמתו. אבל אצל רובנו מדובר בשחיקה שמתעצמת בהדרגה. "כשיושבים שעות בעבודה או בדרכים, או מבצעים פעילות ספורטיבית בצורה לא נכונה, מתפתחות עם הזמן פגיעות שאינן אקוטיות", אומר דוד זבארו, פיזיותרפיסט מוסמך, שעבד בעבר במועדון הכדורסל של מכבי תל אביב.

"קורה שמבצעים תנועה שגורמת לפריצת דיסק, בעיות מפרקים בין החוליות או דלקות. לפעמים המכניזם של התנועה, אפילו בלי להרים משהו כבד, יכול לגרום לכאבים ולפגיעה בעמוד השדרה".

שיטות טיפול בפגיעות בעמוד שדרה

יש מגוון שיטות לטיפול בפגיעות בעמוד השדרה. אחת מהן היא התאמת נעליים מיוחדות, אשר עשויות להפחית את העומס ממפרקי הגב על ידי הפעלת שרירי יציבה, שאינם מופעלים על ידי נעליים רגילות או נעליים אורתופדיות.

"הכאבים הם תוצאה של הלחץ על שורש העצב, ואנשים טועים לחשוב שמדובר בכאבי שרירים", אומר זבארו ומסמן את שלב האבחון כקריטי לתהליך הטיפול. "כאבי השרירים הם התוצאה, כשהגוף מסגל לעצמו הליכה או עמידה אחרת בגלל הכאבים בחוליות".

פריצת דיסק מתרחשת בדרך כלל אצל צעירים, בעוד ששחיקת הדיסק, יציאת נוזלים ממנו והנמכת הרווח בין החוליות אופיינית לגיל המבוגר. הדיסק הוא לוחית טבעתית עשויה סחוס, המפרידה בין חוליה לחוליה בעמוד השדרה, ולחץ לא נכון על החוליות עלול לדחוק חלק ממנו הצידה, כך שיבלוט כלפי העצבים היוצאים מחוט השדרה. במקרים כאלה מומלץ לבצע תרגילים היכולים לשפר את יציבות עמוד השדרה ומחזקים את השרירים הסובבים אותו. שיפור היציבה מונע הידרדרות והרעה במצב, אך אינו פותר את הבעיה.

תזוזת חוליות נגרמת בדרך כלל על ידי מום מולד או תאונות קשות, ויש אפשרות שחוליה אף תסתובב, כמו במקרים בהם נשבר או נסדק אזור מסוים בחוליה, שהוא העוגן של החוליה שמעליה. תזוזה בדרגה 1 משמעה תזוזה של כרבע מהחוליה, דרגה 2 היא תזוזה של עד חצי מהחוליה. פיזיותרפיה היא דרך יעילה במיוחד לטיפול בפגיעה בעמוד השדרה. "הפיזיותרפיה יכולה לטפל היטב במקרים עד דרגה 2", אומר זבארו. "אמנם הפיזיותרפיה אינה יכולה להחזיר את החוליה למקום, אבל היא מורידה מעט לחץ משורש העצב ומונעת החמרה של המצב".

שיטת מייטלנד

שיטת מייטלנד, באמצעותה מטפל זבארו, היא אחת משיטות הפיזיותרפיה היעילות ביותר בטיפול בכאבי הגב. "בשיטה זו בוחרים את הטכניקות המתאימות לטיפול. זו פיזיותרפיה שמתמקדת בהשגת תנועתיות של המפרקים והחוליות, ומשלבת מגע ברקמות רכות", מסביר זבארו. "בדרך זו מטפלים בעמוד השדרה, בברכיים, בכתפיים ובמרפקים".

התמדה בטיפול הפיזיותרפי מפחיתה את הכאבים, ומאפשרת למטופלים במקרים קלים לתפקד היטב גם ללא צורך בניתוח. עם זאת, הפיזיותרפיה אינה תחליף לטיפול רפואי כשמדובר בפגיעות קשות. "אם יש שברים בחוליות או תזוזות של חוליות בדרגות 3 ו-4 שממש לוחצות על חוט השדרה, אז אין מנוס מניתוח", אומר זבארו. לדבריו, הפיזיותרפיה היא תוספת משמעותית לטיפול קונבנציונלי: "חובה לשלב את הפיזיותרפיה עם טיפולים תרופתיים, אחרת זה עוול למטופל. השילוב בין הפיזיותרפיה לטיפול התרופתי מוצלח מאוד".

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום